Usе of digital media resources for effectiveness of foreign languages teaching and learning

Authors

  • Tumisha T. Abdukadyrova Kadyrov Chechen State University
  • Timerlan I. Usmanov Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/o5566-9962-1051-r

Keywords:

digital media resources, Internet technologies, smartphone, tablet, mobile learning, selection criteria, foreign language classes, the role of a teacher

Abstract

The article deals with the important aspects of the use of digital media resources in foreign language classes. The study examines the criteria for choosing digital media resources for teaching a foreign language, examines the potential of using digital media resources for teaching a foreign language. The influence of digital media resources on the role of the teacher in the classroom is determined. The obvious advantages of using tablets and smartphones is that each student or student can both jointly and independently develop their own multimedia projects, and then present and discuss them in a group. The authors note that the teacher only accompanies the work in the classroom, does not interfere with the task, does not express his own thoughts, does not draw conclusions. His task: to ensure the activity of students. Digital media resources provide numerous opportunities to improve the teaching and learning of a foreign language, provided that the teachers themselves have the necessary media competence.

References

Вербицкий А.А. Цифровое обучение: проблемы, риски и перспективы // Homo Cyberus. 2019. № 1 (6). http://journal.homocyberus.ru/Verbitskiy_AA_1_2019

Воронина Г.Р. Компьютерно-ориентированные технологии в процессе изучения иностранных языков // Научный вестник кафедры Юнеско КНЛУ. Серия Филология. Педагогика. Психология. 2017. Выпуск 27. С. 250-255.

Гочиташвили К. Роль IT-технологий в процессе изучения иностранного / второго языка // Международный журнал в области многоязычного образования. 2014. № 2. С. 19-44.

Кодрле С.В., Наумова Е. Дистанционные образовательные технологии в обучении иностранному языку в вузе: опыт КубГУ (Россия и KIWI English Academy (Новая Зеландия)) // Актуальные аспекты лингвистики, лингводидактики и межкультурной коммуникации: мат. Междунар. науч.-практ. конф. (г. Краснодар, 25 сентября 2021 г.). Краснодар, 2021.

Колесниченко А.Н. Применение цифровых технологий при обучении лексике иностранного языка в высшей школе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 2. С. 298- 303.

Королева Н.Ю. Модель подготовки магистрантов педагогического образования к деятельности в виртуальной социально образовательной среде на основе развития цифровых компетенций // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Информатизация образования». 2020. № 3. С. 237-253.

Кудрина Е.Л., Онучина К.К., Ярных В.И. Медиаобразование и медиаобразовательные технологии как здоровьесберегающий ресурс // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2020. № 4 (40). С. 120-129.

Пометун А.И., Пироженко Л. Интерактивные технологии обучения. Теория, опыт: методическое пособие. К.: А.П.Н., 2002. С.136.

Тонких А.П., Прядехо А.А. Использование информационных и коммуникационных технологий в процессе подготовки будущего учителя начальных классов // Современное педагогическое образование. 2019. № 3. С. 221-224.

Ende Karin; Grotjahn, Rüdiger; Kleppin, Karin; Mohr, Imke. CurriculareVorgabe und Unterrichtsplanung. - München: Klеtt-Langenscheid. – 2013. – 152 s.

Friedrich, Katja. Mobiles Lernen mit dem Handy. Das Handy als kulturelle Ressource für Bildung nutzen / Friedrich // Mediaculture-online. http://www.supportnetz.de/fileadmin/user_upload/Medienbildung_MCO/fileadmin/bibliothek/friedrich_mobiles_lernen/friedrich_mobiles_lernen.pdf6.

Published

2022-12-01

How to Cite

1.
Abdukadyrova TT, Usmanov TI. Usе of digital media resources for effectiveness of foreign languages teaching and learning. УО [Internet]. 2022 Dec. 1 [cited 2024 Nov. 22];12(11):43-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/666

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2