Possibilities of using meta-subject teaching of foreign languages at universities

Authors

  • Janet A. Zainalova Dagestan State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/v9785-5612-8268-x

Keywords:

quality of higher education, educational institution, management, research

Abstract

Ensuring the competitiveness of graduates of higher educational institutions in the labor market, increasing their creative potential, developing innovative products for the manufacturing sector - these main tasks of higher education have arisen as a result of fundamental changes in the modern socio-economic development of Russia. To solve these problems, it is necessary to implement a set of measures to improve the university, among which the problem of the effectiveness of their management systems is of particular relevance. Further improvement of the activities of individual universities and the education system as a whole is impossible without an integrated, systematic approach to solving the issues of planning, quality assurance and management. One of the eight principles of quality management is the "Systems Approach to Management": identifying and understanding interrelated processes and managing them as a system helps the organization achieve goals effectively and efficiently. Over the past few years, a number of Russian, Belarusian, Kazakh universities have developed and successfully implemented quality management systems in the activities of universities. At the same time, higher education institutions, for a number of reasons, are developing rather slowly in this direction. The purpose of this work is to study the features of the application of a systematic approach in the development of a quality management system of a higher educational institution and its functioning.

References

Веселова Д.В, Пидшморга Ю.В., Яковлева Т.А. Особенности организации обучения бережливым технологиям в дистанционном формате на «Фабрике процессов» Кубанского государственного медицинского университета в условиях пандемии COVID-19 //Вестн. Удм. ун-та. Сер. Экономика и право. 2020. Т. 30, вып. 5. С. 623-628.

Глотова А.С. Проектная и бережливая синергия как фактор повышения производительности труда (образование) // Применение бережливых технологий в образовательном процессе: сб. материалов форума, 2018. Белгородский гос. нац. исслед. ун-т. Белгород: Изд. дом «Белгород», 2018. С. 29-31.

Давыдова Н.С. Бережливое образование: от локальных проектов к формированию системы менеджмента бережливого производства // Проектная и бережливая синергия как фактор повышения производительности труда: сб. науч. тр. форума. Белгород: БелГУ, 2018. С. 5-12.

Давыдова Н.С. Проактивный менеджмент в органах государственной власти // Вестн. Удм. ун-та. Сер. Экономика и право. 2015. Т. 25, вып. 5. С. 38-43.

Егорова Е.М., Глущенко А.В. Парадигма управленческого учёта вуза в условиях информационной экономики // Естественно гуманитарные исследования. 2020. № 28 (2). С. 324-330.

Кузина В.С., Трошина Е.П. Бережливые технологии // Формирование профессиональной направленности личности специалистов - путь к инновационному развитию России: сб. ст. по материалам Всерос. науч.-практ. конф. (г. Пенза, 21-22 ноября 2019 г.). Пенза, 2019. С. 123-126.

Минина В.Н. Цифровизация высшего образования и ее социальные результаты // Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология. 2020. Т. 13. №. 1. С. 84-101.

Мирошниченко М.А., Ковтун А.В., Кузнецова К.А. Менеджмент качества и управление человеческим капиталом на основе бережливых инноваций // Естественно-гуманитарные исследования. 2019. № 26(4). С. 142-148.

Нурмаганбетова М.С. Проектное обучение как один из инновационных методов обучения // В кн.: Молодежь и государство: научно-методологические, социально-педагогические и психологические аспекты развития современного образования. Международный и российский опыт: сб. тр. VII Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. 2017. С. 80-85.

Погонышева Д.А., Серая, Г.В., Тасоева Е.В., Савин А.В. Цифровые технологии в управлении персоналом АПК // Сборник научных трудов Международной научно-технической конференции «Проблемы энергообеспечения, автоматизации, информатизации и природопользования в АПК». Брянск, 2021. С. 164-168.

Резник С.Д., Макарова С.Н. Магистранты российского университета: социальное поведение и качество обучения // Высшее образование в России. 2019. №11. С. 9-21.

Слепов В.А., Роденкова Т.Н., Гришина О.А., Михадзетдинова К.З. Парадигма управления

финансами вузов России в современных условиях // Финансовая жизнь. 2020. № 2. С. 49-54.

Елисеева Е.В., Прохода И.А., Голуб Л.Н., Медведева С.А., Савин А.В. Systems of

socialization and education of students at the university of the digital age // Complex Systems: Innovation and

Sustainability in the Digital Age. Сер. " Studies in Systems, Decision and Control" Switzerland, 2021. С. 245-257

Published

2022-12-01

How to Cite

1.
Zainalova JA. Possibilities of using meta-subject teaching of foreign languages at universities. УО [Internet]. 2022 Dec. 1 [cited 2024 Nov. 24];12(10):216-22. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/651