Development of students' auditive skills by means of educational english-language podcasts
DOI:
https://doi.org/10.25726/n8706-3844-5118-wKeywords:
podcasts, auditory skills and abilities, listening, audio text, authentic materialsAbstract
The article is devoted to the formation and development of auditory skills in high school students through English-language podcasts posted on the Learn English by the British Council and The English We Speak websites. The authors analyzed the podcasts from the standpoint of didactic and methodological characteristics. In the course of the study, the authors used the structure of work on listening texts already developed by the methodologists A. Bochkareva and I. Valueva, namely: pre listening, while-listening and post-listening. At this stage, the teacher should inform the topic of the podcast and introduce students to the topic of the text. The teacher needs to start with a short conversation, giving the students the task of trying to determine what information they already have on the problem being studied, to make a list of questions that they would like to receive answers to. This is also a listening task, as the students will be looking for these answers, and the teacher can always adjust the discussion in the right direction and pose questions that are answered in the audio message. Here you can also introduce students to the vocabulary that is necessary for understanding the text.
References
Бочкарева О.Ю. Методика обучения будущих учителей английского языка профессионально направленного аудирования: дис. канд. пед. наук: 13.00.02 Киев, 2007. 281 с.
Валуева И.В. Современные аспекты обучения аудированию будущих учителей начальной школы // Сборник научных трудов Херсонского государственного университета. Педагогические науки. Херсон, 2015. Вып. 67. С. 302-307.
Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранным языкам: (пособие для учителя). М.: Аркти-Глосса, 2000. 65 с.
Задорожная И.П. Организация самостоятельной работы будущих учителей по овладению англоязычной компетентностью в аудировании // Научные записки Тернопольского национального педагогического университета имени Владимира Гнатюка. Серия: Педагогика. 2013. № 1. С. 89-96.
Князева Л.И. Аудирование при изучении иностранных языков // Педагогический вестник. 1998. № 3. С. 44-46.
Мальчикова Н.К. Проблемное задание как средство развития творческого мышления обучающихся на занятиях английского языка // Современный университет в цифровой образовательной среде: ориентир на опережающее развитие: материалы X Международной учебно-методической конференции, Чебоксары, 25 октября 2018 года / Чувашский государственный университет имени И.Н. Ульянова. Чебоксары: Чувашский государственный университет имени И.Н. Ульянова, 2018. С. 138-141.
Learn English by the British Council. https://learnenglish.britishcouncil.org/generalenglish/podcasts
The English We Speak. https://www.bbc.co.uk/programmes/p02pc9zn/episodes/downloads