The Federal Budget of the Russian Federation as an instrument of socio-economic development: educational aspects

Authors

  • Milana G. Uspayeva Chechen State University
  • Akhmed M. Gachaev Grozny State Oil Technical University named after Academician M. D. Millionshchikov, Academy of Sciences of the Chechen Republic

DOI:

https://doi.org/10.25726/c7579-6487-3212-u

Keywords:

Budget, institutional environment, conditions, education, management

Abstract

Modern research is increasingly focused both on obtaining new knowledge and on practical application, with an emphasis on context and social significance. Due to the blurring of boundaries between disciplines, traditional academic definitions and research quality criteria are no longer sufficient. Effective quality criteria are necessary to manage funding, continuous development and promotion of scientific methods, projects and programs, the absence of such criteria hinders the development of research. Appropriate quality assessment significantly affects the support and financing of scientific research, and also targets researchers and managers to perform high-quality research and trains them to do so. Meanwhile, approaches to the evaluation of research are still based primarily on the publication of scientific results (the prestige of publication and print edition), citations and expert evaluation. Although these indicators of research quality remain relevant, additional criteria are needed to characterize research results and long-term social consequences. Among the numerous definitions of financing for the decentralization of higher education by domestic scientists, we will cite the following: decentralization concerns the provision of public services to the population, which, for its part, requires solving issues of the distribution of powers, property and financial resources.

References

Айвазян А.А. и др. Гражданская культура молодежи Свердловской области: тенденции, проблемы, перспективы / под общ. ред. проф. Ю.Р. Вишневского. Екатеринбург: Уральский государственный университет, 2017. 244 с.

Беляев Г Ю. Потенциально негативные тенденции развития современного образования и их влияние на воспитание как общественное явление // Наука сегодня: проблемы и перспективы развития: материалы международной научно-практической конференции. Вологда, 29 ноября 2017 г. В 3 частях. Часть 3. Вологда: Маркер, 2017. С. 89-93.

Гулямов С.С., Саидов М.Х., Жуковская И.Е. Современные аспекты повышения качества образования Республики Узбекистан в условиях применения передовых информационно-коммуникационных технологий. Журнал. Современные информационные технологии и ИТ-образование, 2016. № 1. С. 44-48.

Иванов В.Г., Кайбияйнен А.А., Мифтахутдинова Л.Т. Инженерное образование в цифровом мире // Высшее образование в России. 2017. №12 (218). С. 136-143.

Кузнецов Н. В. Онлайн-образование: ключевые тренды и препятствия // E-Management. 2019. Т. 2. №1. С. 19-25. https://doi.org/10.26425/2658-3445-2019-1-19-25

Михалева О. Формирование и развитие интеллектуального капитала вуза (на примере высших учебных заведений Брянской области) // Кадровик. Кадровый менеджмент (управление персоналом). 2013. №6.

Петькова Ю.Р. История развития дистанционного образования. Положительные и отрицательные стороны МООС // Успехи современного естествознания. 2015. №3. С. 199-204.

Саидова Д.Н. Вопросы обеспечения продовольственной безопасности и повышения конкурентоспособности сельского хозяйства в регионе // Вестник науки и образования. 2019. №14 (68). С. 42-44.

Седова Т.В. Интеллектуальный капитал, как основа формирования организации в экономике знаний. // Креативная экономика. 2012. №2. С. 3-10.

Тоффлер Э., Тоффлер Х. Революционное богатство: как оно будет создано и как оно изменит нашу жизнь // пер. с англ. M. Султановой, Н. Цыркун. Москва: АСТ, 2008. 569 с.

Черепанова Ю. Между первой и второй: онлайн-образование на волне пандемии // Forbes Education .https://education.forbes.ru/authors/online-education-vs-covid

Altbach, P. G., Reisberg, L., Rumbley, L. E. Trends in global higher education: Tracking an academic revolution. - Leiden, The Netherlands: Brill, 2019. - 270 p. https://doi.org/10.1163/9789004406155

Goodman, J., Melkers, J., Pallais, A. Can online delivery increase access to education? // Journal of Labor Economics. - 2019. -V. 37, No. 1. - Pp. 1-34. https://doi.org/10.1086/698895

Pant, A. Distance learning: history, problems and solutions // Advances in Computer Science and Information Technology. -2014. - V. 1, No. 2. - Pp. 65-70.

Parket, Q. Technology in education 2019: 5 trends to watch // Top Hat. - 2019. - January 4 . - Режим доступа: https://tophat.com/blog/technology-in-education-2019/

Published

2021-10-15

How to Cite

1.
Uspayeva MG, Gachaev AM. The Federal Budget of the Russian Federation as an instrument of socio-economic development: educational aspects. УО [Internet]. 2021 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 24];11(5):109-16. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/164

Most read articles by the same author(s)