The role of students' communicative competence in the context of vocational education

Authors

  • Lyudmila A. Deshina Moscow Financial and Industrial University «Synergy»
  • Oksana M. Vorobyova Moscow Financial and Industrial University «Synergy»
  • Yana N. Katina Moscow Financial and Industrial University «Synergy»
  • Natalia A. Chistyakova Moscow Financial and Industrial University «Synergy»

Keywords:

communicative competence, professional competencies, vocational education, competence-based approach, communication training in a foreign language, innovative method, medical orientation, speech culture

Abstract

In the proposed article, the authors study the process of formation of students' communicative competence in teaching a foreign language in medical educational institutions in the professional medical field. Communicative competence is comprehensively considered as a term that includes both the structural features of the language and its special, pragmatic and contextual features. In order to achieve results in the process of training highly qualified specialists who are able to communicate effectively in a foreign language in the professional field, the authors proposed to include in the educational process of medical specialties "Training of communication between medical personnel and a patient in a foreign (English) language". This program will create a language environment, encouraging students to actively use a foreign language in real situations, which will allow them to master modern technologies and develop the communication skills necessary for successful work with patients in the future. This article proposes to introduce into the system of training future doctors trainings on communicating with patients in English, as well as the active use of digital technologies and various platforms in the learning process. The aim of these initiatives is to develop students' communication skills necessary to work with patients who speak a foreign language. The authors emphasize that such trainings are an effective tool for the development of language competencies and are necessary for successful work in modern medical conditions, as well as contribute to the development of foreign speech in a dialogical form, with elements of a culture of professional speech communication, which gives future specialists the opportunity for intercultural communication and implements the training of modern specialists. The authors conclude that the training of communication in a foreign language ensures that students of medical specialties master a large amount of material selected for professional communication of medical staff with a patient, which allows them to practically use a foreign language as a means of communication, meaningfully use and understand foreign language speech means taking into account a specific situation.

References

Алексеева Н.А., Фисунов П.А. Организация процесса формирования познавательной активности студентов с использованием современных информационных и мобильных технологий // «Вопросы лингводидактики и межкультурной коммуникации в контексте современных исследований»: сб. науч. ст. XI Междунар. науч.-прак. конф. Чебоксары, 2019. С. 85-89.

Архипова Н.В., Кобызев В.С., Медведев В.Е. Современные образовательные технологии в высшей школе. М.: Спутник+, 2013. С. 146.

Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе // Педагогика. 2003. № 10. С. 8-14.

Бочарников И.В., Чемезов Н.А. Проблемы и приоритеты политики цифровизации в России // Наука. Общество. Оборона. 2020. Т. 8. № 2(23). С. 19.

Голяев С.С., Голяева Н.В. Теоретические аспекты цифровой информации образовательной среды // Среднее профессиональное образование. 2022. № 5(321). С. 37-39.

Губанова Л.В. Психолого-педагогические основы подготовки преподавателей иностранного языка. М. 2013. 288 с.

Жуков Ю.М., Петровская Л.А., Соловьева О.В. Введение в практическую и социальную психологию. М.: Смысл, 1996. 373 с. С. 172.

Иванова А.В. Технологии виртуальной и дополненной реальности: возможности и препятствия применения // Стратегические решения и риск-менеджмент. 2018. № 3(108). С. 88-107.

Ильина О.К. Лингвострановедение: методы анализа, технология обучения // Шестой межвузовский семинар по лингвострановедению «Языки в аспекте лингвострановедения»: сб. науч. ст. в 2 ч. Ч. 1. Под ред. Л.Г. Ведениной. М.: МГИМО-Университет, 2009. С. 253-261.

Конышева А.В. Английский язык. Современные методы обучения. Минск. ТетраСистемс, 2007. С. 352.

Лазарев B.C., Коноплина Н.В. Деятельностный подход к формированию содержания педагогического образования // Педагогика. 2000. № 3. С. 27.

Мадалиева С.Х., Кашаганова К.Т. Особенности формирования коммуникативной компетентности в условиях медицинского вуза // Международный журнал экспериментального образования. 2013. № 3. С. 141-143.

Манулик В.А., Михайлюк Ю.В. Проблема коммуникативной компетентности в профессиональной деятельности врача (теоретический аспект) // Инновационные образовательные технологии. 2013. № 1. С. 19-23.

О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года: Указ Президента РФ № 474 от 21.07.2021. 2021.

Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 Ст. 2. 2012.

Об утверждении ФГОС СПО по специальности 34.02.01 «Сестринское дело»: Приказ Минпросвещения России № 527 от 04.07.2022. 2022.

Овсянникова О.А. Применение информационно-коммуникативных технологий при формировании речевой компетентности дипломатических сотрудников // Вестник академии военных наук. 2020. № 1. С. 85-90.

Осипова С.И., О.В. Приходько Педагогические условия развития речевой культуры студентов в образовательном процессе технического вуза // Фундаментальные исследования. 2015. № 2-23. С. 5196-5201.

Петровская Л.А. Компетентность в общении. М.: Изд-во МГУ, 1989. 216 с.

Петровская Л.А. О природе компетентности в общении // Мир психологии. 1996. № 3. С. 31-35.

Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ № 608н от 8 сентября 2015 г. «Об утверждении профессионального стандарта «Педагог профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования». 2015.

Сильверман Дж., Кёрц С., Дрейпер Дж. Навыки общения с пациентами. Пер. с англ. М.: «Гранат», 2018. 304 с.

Стародубцева В.К. Мотивация студентов к обучению // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6.

Троянская С.Л. Основы компетентностного подхода в высшем образовании: уч. пос. Ижевск: ИЦ «Удмуртский университет», 2016. С. 176.

Фролов Ю.В., Махотин Д.А. Компетентностная модель как основа оценки качества подготовки специалистов // Высшее образование сегодня. 2004. № 8. С. 6-10.

Шестак Н.В. Лекция в вузе в контексте компетентностного подхода // Высшее образование в России. 2018. № 8-9. С. 43-54.

Шестак Н.В., Шекстак В.П. Компетентностный подход в дополнительном профессиональном образовании // Высшее образование в России. 2009. № 3. С. 29-39.

Kornilov Y.V. Immersive approach in education. // Azimuth of scientific research: pedagogy and psychology. 2019. Vol. 8. pp. 174-178.

Published

2024-06-15

How to Cite

1.
Deshina LA, Vorobyova OM, Katina YN, Chistyakova NA. The role of students’ communicative competence in the context of vocational education. УО [Internet]. 2024 Jun. 15 [cited 2024 Nov. 22];14(6-1):12-23. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1631

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION