Formation of the reading interest of younger students
Keywords:
reading, students, interest, diagnosis, analysisAbstract
Reading is one of the main tools for acquaintance with fiction and popular science literature for children of primary school age. Reading is an important way to enrich knowledge and develop a child's creativity, ingenuity, moral qualities and aesthetic flair. This introduces the literary language into the memory of students, expands the child's vocabulary, and also helps to learn about himself and the world in which he lives. In this article, we describe an experiment that was conducted in three stages, at the first stage we conducted diagnostic techniques aimed at identifying the level of formation of reader's interest among students of the 4th grade in MOBU Secondary School No. 3, Yakutsk: «Interest in reading» by V. E. Koshkarova; diagnosis «You know» S. V. Kazarinova; diagnostics «What kind of reader are you?» by N.G. Malakhov. After analyzing the results, it became known that the students needed additional work to generate reader interest. At the second stage, we developed and tested the pedagogical program of the optional course «Love to read», which includes the most effective methods and techniques in our opinion. After finishing all the classes, we started the third stage, where we carried out a control diagnosis using the same methods that were used in the first stage. The obtained results were processed and verified for validity using the Wilcoxon T-test.
References
Архипова О.И. Формирование читательского интереса у младших школьников посредством нестандартных методических приемов на уроках литературного чтения // Вестник научных конференций, 2017. № 4-2(20). С. 8-9.
Бакалдина С.М. Формирование интереса к книге и чтению в начальной школе // «Школа как платформа для успешной социализации обучающихся на уровне профессионального образования»: мат. VI Регионал. науч.-практ. (очно-заоч.) конф. (15 февраля 2019 г., Волгоград – Котово). Волгоград: Волгоградский государственный технический университет, 2019. С. 84-85.
Жукова И.Г. Педагогическая система развития читательского интереса младших школьников средствами этнопедагогики. Научное обозрение // Педагогические науки, 2021. № 7. С. 40-45
Казаринова С. В. Социальный портрет пользователя детской библиотеки // Исследования и анализ отношения к книге и чтению пользователей библиотек Новосибирской области. 2015. С. 6-34.
Кашкаров В. Е. Приобщению к чтению: инновации для родителей, инструментарий библиотекаря: прак. пос. Сер. «Библиотекарь и время. XXI век». Вып. 138. М.: Либерея Бибинформ, 2012.
Кривошеина О.А. Как пробудить интерес к чтению у младших школьников // Образование в Кировской области. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_25945756_11245248.pdf
Малахова Н.Г. Я читаю потому, что мне немного нравится читать. Человек читающий. М.: Школьная библиотека, 2015. С. 241-251.
Мартынова Е.Н. Развитие интереса к чтению книг у детей в процессе обучения // Ярославский педагогический вестник. 2015. № 5.
Мартынова И.А. Шаг навстречу книге или как пробудить интерес к чтению. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_2770014_34319283.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.