Patriotic education of primary school children through hours of communication

Authors

  • Northeastern Federal University named after M.K. Ammosov

Keywords:

patriotism, patriotic education, primary school children, methods of patriotic education

Abstract

Patriotism remains a consistently relevant topic in every country, as it is the key to stability and prosperity of the state and its people. Therefore, patriotic education of the younger and younger generations is one of the most important tasks at the moment. A theoretical analysis of the literature on this topic allows us to define patriotism as a spiritual quality of a person, which is based on respect for the historical past of the people and the state, a sense of love for the Motherland and a willingness to protect its rights and interests. Patriotic education, according to Russian teachers and scientists, is a purposeful process, as a result of which patriotic qualities are formed. The article describes in detail the experimental work, which contains the selection of effective methods and forms aimed at the formation of patriotism in younger schoolchildren, the results of primary and final diagnostics.

References

Белоусов Н.А. Патриотическое воспитание студентов как проблема педагогического образования // Патриотическое воспитание: история и современность. 2004. № 4. С. 38-41.

Буткевич В.В. Патриотическое воспитание учащихся: история и современность: пособие для педагогов общеобразовательных учреждений, учреждений внешкольного воспитания и обучения. Минск: Национальный институт образования, 2010. - 207 с.

Горбунов В.С. Индивидуальные беседы с учащимися по предложенным ситуациям. Инфоурок. 2024. https://infourok.ru/individualnye-besedy-s-uchashimisya-po-predlozhennym-situaciyam-avtor-situacij-v-s-gorbunov-6225833.html

Кусмарцев М.Б. Патриотическое воспитание детей и молодежи: от образа победы к духовной идентичности с поколением победителей: Российский государственный военный историко-культурный центр при Правительстве Российской Федерации. Волгоград: ВолгГМУ, 2013. 189 с.

Лихачев Б.Т. Педагогика. М.: Прометей, 1998. 464 с.

Маслова Т.М. Патриотическое воспитание младших школьников в контексте национально-регионального компонента начального общего образования. М.: Академия, 2007. 147 с.

Сластенин В.А. Педагогика: уч. пос. для студ. высш. уч. зав. М.: Академия, 2002. 576 с.

Федотова Е.В., Скворцова И.В. Диагностика «Незаконченные предложения». Мегалекции. 2024. https://megalektsii.ru/s74126t14.html

Харламов И.Ф. Педагогика: учебное пособие. М.: Высшая школа, 1990. 576 с.

Хлыстова В.М. Анкета «С чего начинается Родина?». 2024. Инфоурок. https://infourok.ru/anketa-s-chego-nachinaetsya-rodina-6225782.html

Published

2024-04-15

How to Cite

1.
Mamedova LV. Patriotic education of primary school children through hours of communication. УО [Internet]. 2024 Apr. 15 [cited 2024 Oct. 31];14(4-1):87-94. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1485

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS