Management of students' independent work in the study of phraseological units of the Chechen language

Authors

  • Musa R. Ovkhadov State government institution "Institute of the Chechen Language"
  • Malika Ya. Elzhurkaeva Chechen State Pedagogical University

Keywords:

управление образованием, самостоятельная работа студентов, фразеологизмы, чеченский язык, методика преподавания, лингвокультурология

Abstract

This article examines the actual problem of managing the independent work of students in the study of phraseological units of the Chechen language in the context of education management. Phraseological units are an integral part of any language, reflecting the cultural characteristics and mentality of the people. Effective management of students' independent work in the study of phraseological units contributes not only to the deepening of knowledge in the field of linguistics, but also to the development of cultural competence of students. The purpose of the study is to develop and test a set of methodological techniques and strategies aimed at optimizing the process of managing students' independent work while mastering the phraseological fund of the Chechen language. During the research, such methods as the analysis of scientific and methodological literature, pedagogical observation, questionnaires, testing, as well as statistical processing of the data obtained were used. The research material was the phraseological units of the Chechen language, selected from various lexicographic sources and works of art. The total sample size was 250 phraseological units. 60 students of the 2-3 courses of the Philological Faculty of the A. A. Kadyrov Chechen State University took part in the experiment. The results of the study showed that the introduction of the developed set of methodological techniques and strategies contributed to improving the effectiveness of managing students' independent work in the study of phraseological units of the Chechen language. Quantitative analysis of the data revealed that in the experimental group, the level of assimilation of phraseological units increased by 28% compared with the control group. A qualitative analysis of the results demonstrated a deepening of students' understanding of the cultural specifics of phraseological units and increased motivation for independent study of the phraseological fund of the Chechen language. The results obtained are of practical importance for improving the teaching methods of the Chechen language in higher education and can be used in the development of curricula and manuals on linguoculturology and phraseology. Further prospects of the research are associated with the expansion of the empirical base and the adaptation of the proposed methodological solutions to the peculiarities of other languages of the North Caucasus.

References

Алироев Ш.М. Лексические особенности горно-дигорского диалекта чеченского языка // Известия Дагестанского научного центра. Вып. 12. Махачкала, 2005.

Ахмадов А.М. Социолингвистические аспекты изучения диалектов чеченского языка. Грозный: Изд-во ЧГУ, 2010.

Байсултанов Д., Байсултанов Д. Чеченско-русский фразеологический словарь. Грозный: Книга, 1992. 320 с.

Гасанова У.У. Фразеологический словарь даргинского языка. Махачкала, 2018. 201 с.

Гердели А.С. Фразеологический словарь чеченского языка. Махачкала: Дагестанский научный центр РАН, 2000.

Гердели А.С., Алиров Ш.М. Фразеология чеченского языка. Махачкала: Дагестанский научный центр РАН, 2015.

Герлоев А.А. Лексико-фразеологические особенности чечено-ингушского диалекта // Известия вузов. Серия «Гуманитарные науки». Вып. 6. Грозный, 2008.

Карасаев А.Т. Структурные типы фразеологических единиц чеченского языка. Сборник материалов по вопросам нахского языкознания. Грозный, 1975.

Магомедов М.А. Фразеология равнинных диалектов чеченского языка. Грозный: ЧИГИ, 1990.

Мелерович А.М., Мокиенко В.М. Опыты фразеографической фиксации и систематизации

фразеологии в художественном и публицистическом дискурсах русской речи. // Современная

фразеология: тенденции и инновации. Москва – Санкт-Петербург. Брянск, 2016. С. 123127.

На земле: материалы региональном научно-практической конференции, посвященной 70-летию Победы в Великой Отечественной войне и Году литературы в России. Тула, 2015. С. 91-93.

Пайзуллаева З.Х. Компаративные фразеологические единицы аварского и английского языков: автореф. дисс. ... к. фил. н. Махачкала, 2010.

Сулейманов А.С. Словарь чеченских говоров. Грозный: Чечено-Ингушское книжное издательство, 1980.

Терешина М.М. Художественный перевод фразеологизмов как процесс трансляции эмоционального потенциала текста // Научное наследие В.А. Богородицкого и современный вектор исследований Казанской лингвистической школы: мат. Межд. конф. под общей ред. К.Р. Галиуллина, Е.А. Горобец, Э.А. Исламовой. 2018. С. 238-241.

Харчиева М.Р. Сопоставительный анализ компаративных фразеологических единиц андийского и немецкого языков: автореф. дисс. ... к. фил. н. Махачкала, 2012

Published

2024-04-15

How to Cite

1.
Ovkhadov MR, Elzhurkaeva MY. Management of students’ independent work in the study of phraseological units of the Chechen language. УО [Internet]. 2024 Apr. 15 [cited 2024 Oct. 31];14(4-1):20-3. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1477

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION

Most read articles by the same author(s)