Analysis of methods of formation of ecological culture and conscious attitude to the environment in the process of teaching environmental management in universities

Authors

  • Dmitry S. Petrenko Moscow City Pedagogical University; Private school «Earthlings»

DOI:

https://doi.org/10.25726/o3475-4475-5406-c

Keywords:

environmental management, environmental culture, environmental awareness, environmental education in higher education, education for sustainable development, pedagogical effectiveness

Abstract

The formation of an ecological culture and a conscious attitude towards the environment among students is the most important task of environmental education in universities. The article analyzes the methods and approaches used in teaching environmental management to solve this problem. A systematic review of the scientific literature on the problem over the past 10 years has been carried out (n=115). The content analysis of 25 work programs of the course «Environmental Management» in Russian universities was carried out. Semi-structured interviews with 15 teachers and an online survey of 150 students who studied this course were conducted. It was revealed that the most effective methods are: eco-project activities (93% of students noted), case analysis and solving real environmental problems (87%), role-playing games (72%). The need for interactivity and practice-oriented learning, in connection with the current environmental agenda, was confirmed. Discussion. The results of the study make it possible to optimize the teaching of environmental management and can be used to develop the environmental culture of students and other disciplines. Further quantitative studies of the influence of various methods on the environmental consciousness of students are needed.

References

Асафова Е.В. Методы диагностики эффективности воспитания и саморазвития экологической культуры студентов // Мониторинг воспитания и саморазвития студента как конкурентоспособной личности: моногр. Казанский государственный университет. Под науч. ред. В.И. Андреева. Казань: Центр инновационных технологий, 2007. С. 135-146.

Бобылева Л.А., Калустьянц К.А. Модель формирования экологической культуры студентов в процессе проектно-исследовательской деятельности по проблемам экологической безопасности // Казанская наука. 2013. № 3. С. 205-209.

Булат Р.Е., Байчорова Х.С., Лебедев А.Ю. Переход обучающихся очной формы обучения к дистанционным технологиям освоения образовательных программ как экстремальная ситуация // Военный инженер. 2020. № 2(16).

Гильманшина С.И., Рахманова А.Р., Миннахметова В.А. Разработка и внедрение цифровых видеоматериалов методического сопровождения химического практикума // Современные наукоемкие технологии. 2022. № 4. С. 151-155.

Гирфанова Е.Ю. Стимулирование исследовательской деятельности студентов: моногр. Казань: Школа, 2006. 156 с.

Глазачев С.Н., Глазачева А.О. Экологическая культура – метафора эпохи перемен // Вестник Международной академии наук (Русская секция). 2008. № 2. С. 24-32.

Дзятковская Е.Н. Новый этап экологизации образования: общекультурное развитие личности // Отечественная и зарубежная педагогика. 2017. Т. 1. № 4(41). С. 132-143.

Долинина И.Г., Мехоношин И.А. Эффективные методы формирования экологической компетентности курсантов военных вузов // Гуманизация образования. 2022. № 4. С. 166-173.

Долинина, И.Г., Мехоношин И.А., Шапорев А.А. Методология профессиональной педагогики: технология развития мышления обучающихся // Вопросы методики преподавания в вузе. 2023. Т. 12. № 3. С. 8- 21.

Ермаков Д.С. Формирование экологической компетентности учащихся: моногр. М.: РУДН, 2009. 159 с.

Захлебный А.Н., Дзятковская Е.Н. Экологическая компетенция как новый планируемый результат экологического образования // Стандарты и мониторинг в образовании. 2008. № 2. С. 11-15.

Иващенко А.В., Панов В.И., Гагарин А.В. Экологоориентированное мировоззрение личности: моногр. Под общ. ред. проф. А.В. Гагарина. М.: РУДН, 2008. 422 с.

Ильин Е.П. Мотивация и мотивы: моногр. СПб.: Питер, 2011. 512 с.

Мехоношин И.А. Развитие культуры рационального природопользования в военном вузе: методы, подходы и практическая реализация // Направления и перспективы развития образования в военных институтах войск национальной гвардии Российской Федерации: сб. науч. ст. Междунар. науч.- прак. конф. (15 ноября 2023 г., Новосибирск). Новосибирск. 2023. С. 298-302.

Сикорская Г.П. Основные методологические подходы к содержанию экологического образования // Образование и наука. 2009. № 9(66). С. 11-22.

Published

2024-03-15

How to Cite

1.
Petrenko DS. Analysis of methods of formation of ecological culture and conscious attitude to the environment in the process of teaching environmental management in universities. УО [Internet]. 2024 Mar. 15 [cited 2024 Nov. 24];14(3-1):238–247. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1421

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY