Problems and prospects for the development of inclusive education in modern secondary and special vocational education

Authors

  • Irina N. Glazunova Moscow Financial and Industrial University Synergy
  • Alexandra I. Meremyanina Lipetsk State Pedagogical University named after P. P. Semenov-Tyan-Shansky

DOI:

https://doi.org/10.25726/s6941-7873-7240-t

Keywords:

psychological and pedagogical conditions, secondary specialized vocational education, value orientations, professional personal qualities of a teacher

Abstract

This article highlights the main problems of inclusive education in modern secondary specialized vocational education. Particular attention is paid to the shortage of personnel in the inclusive educational process of a secondary specialized professional organization for students with disabilities. The article examines the educational aspect of students in inclusive education of secondary vocational education. Attention is paid to the education of the younger generation, the spiritual and moral development of students with disabilities and normally developing peers. The importance of the integrative professional activity of a modern teacher of the inclusive educational process is considered, his main role in creating favorable psychological and pedagogical conditions for successful cooperation between school and family, and in nurturing tolerance among all participants in the educational process. We are talking not only about creating favorable conditions in organizing the educational space for quality education of students with normal development and students with disabilities, but also touches on the educational aspect. Attention is focused on high-quality systemic professional retraining of working secondary vocational education teachers in order to eliminate the shortage of personnel of special education specialists who are capable of creatively fulfilling their professional responsibilities. The prospects for the development of high-quality inclusive secondary vocational education are determined, guided by regulatory international, federal, departmental and regional documents, Decrees of the President of the Russian Federation V.V. Putin.

References

Бочкарева Т.Н., Литвиненко С.В., Гусева Л.В., Тонких А.П. Оценка формирования профессиональной мотивации студентов среднего профессионального образования // Мир науки. 2018. Т. 6. № 2. С. 8.

Глазунова И.Н., Есина Е.А., Меремьянина А.И. Ориентация современного педагога на высокую ценность гуманистических социальных установок, духовных ценностей // ГАУ ДПО ЛО «ИРО»г. Липецк, РОСТ.3. 2024. С. 33-36.

Глазунова И.Н., Кузьмин Н.Н. Теоретические подходы к исследованию факторов академической успешности школьников. Материалы Всероссийской научной конференции с международным участием // Образование ХХI века: профессионально-педагогическое образование в условиях современных социальных и экономических потребностей российского общества и школьной практики. Липецк. Россия: Липецкий государственный педагогический университет имени П.П. СеменоваТян-Шанского, 2023. С. 65 – 68

Демиденко Т.Г., Чистякова Н.А. Реализация интерактивного компонента в процессе практикоориентированного преподавания гуманитарных дисциплин // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 7(65). С. 32-38. DOI 10.25726/z2237-5269-6534-k. EDN MCHYVV.

Меремьянина А.И., Елисеев В.К., Коробова М.В. Методические рекомендации по совершенствованию системы оценки психолого-педагогических аспектов качества инклюзивного образования в общеобразовательных организациях Российской Федерации (для педагогов, родителей и обучающихся). Липецк: Липецкий государственный педагогический университет имени П.П. СеменоваТян-Шанского, 2021. 45 с.

Меремьянина А.И. Стремление к самосовершенствованию современного педагога дефектолога как важный фактор качественного специального образования. Научно-теоретический журнал «Экономические и гуманитарные исследования регионов». Пятигорск, 2022, № 5. С. 43-46.

Указ Президента РФ В.В. Путина от 9 ноября 2022 г. № 809 «Об утверждении Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовнонравственных ценностей» URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/405579061/

Указ президента РФ В.В. Путина о стратегии научно-технологического развития Российской Федерации. от 28 февраля 2024 г. № 145. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/408518353/

Published

2024-03-15

How to Cite

1.
Глазунова ИН, Меремьянина АИ. Problems and prospects for the development of inclusive education in modern secondary and special vocational education. УО [Internet]. 2024Mar.15 [cited 2024Jul.3];14(3-1):169–174. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1412

Issue

Section

INCLUSIVENESS OF THE EDUCATIONAL SPACE