Development of a management model for the formation of engineering literacy: a professional task in conditions of uncertainty

Authors

  • Vera A. Zakharova Perm State Humanitarian Pedagogical University
  • Elena M. Shikhova Perm State Humanitarian Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/t0997-8009-2014-b

Keywords:

professional education, pedagogical education, general education, functional literacy, engineering functional literacy, professional tasks, professional tasks in conditions of uncertainty

Abstract

Modern society is characterized by uncertainty. The head of an educational organization has to solve managerial tasks in conditions of uncertainty. The training of future heads of the education system is conducted in pedagogical universities as part of the implementation of educational programs at the specialized level of higher education (master's degree). Such programs may include training undergraduates to solve professional problems in conditions of uncertainty. Management tasks related to innovation are characterized by a high degree of uncertainty. The purpose of the article is to show the possibility of preparing graduate students to solve a professional problem in conditions of uncertainty, modeling one of the directions of innovative activity. The propaedeutics of engineering education in primary school was chosen as an innovative direction, and the development of a management model for the formation of functional engineering literacy in younger schoolchildren was chosen as a professional task. The methodological foundations were the provisions on engineering literacy as a form of functional literacy, on the possibility of forming the foundations of functional literacy for younger schoolchildren, offering them tasks in the zone of actual development for independent fulfillment and in the zone of immediate development for fulfillment with the help of an adult. The management model is based on a differentiated approach in working with children focused on engineering education and with children for whom engineering literacy is useful in solving practical life tasks. The article presents a situational analysis reflecting the development and experimental verification of a management model for the formation of functional engineering literacy as part of the research work of a graduate student.

References

Адильмурдин Р.Р., Лайков Е.Г. Методы оценки и развития креативных навыков в инженерном образовании // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 11-1(70). С. 52-59.

Алиева Р.Р., Мартазанов Х.М., Магомедов И.А. Формирование управленческих компетенций обучающихся в условиях вуза // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 3(82). С. 236- 237.

Алисеенко Д.С. Моделирование процесса становления креативной компетентности будущих инженеров для обеспечения устойчивого развития // Педагогический журнал. 2023. Т. 1. № 9-1. С. 625-634.

Андрюхина Л.М., Гузанов Б.Н., Анахов С.В. Инженерное мышление: векторы развития в контексте трансформации научной картины мира // Образование и наука. 2023. № 25(8). С.12-48.

Безукладников К.Э., Готлиб Д.Л., Занина К А. Сравнительный анализ подходов, программ и методик формирования функциональной грамотности младших школьников: колл. монография. Пермь: Пермский государственный гуманитарно-педагогический университет, 2021. 170 с.

Волкова В.В., Коровяковский Д.Г., Лавеч Е.В., Часовская Л.А. Методы оценки креативных навыков в инженерном образовании: аспекты адаптации теста Торренса // Современное педагогическое образование. 2023. № 11. С. 292-297.

Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. М.: Школа-Пресс, 1995. 448 с.

Егоров К.Б., Захарова В.А. Институты внешней оценки качества образования. Российский и международный контекст: монография; Пермский государственный гуманитарный педагогический университет. Пермь: Форвард-С, 2023. 284 с.

Егоров К.Б., Захарова В.А. Процедурные тексты в формировании и оценке функциональной грамотности в начальной школе // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия: Филология, педагогика, психология. 2022. № 2. С. 116-123.

Захарова В. А., Безукладников К. Э. Типология заданий для формирования функциональной грамотности в подготовке учителя английского языка и начальных классов // Язык и культура. 2022. № 60. С. 156-175.

Кларин М.В. Возможен ли мониторинг инновационных образовательных практик // Отечественная и зарубежная педагогика. 2020. Т. 1. № 1(65). С. 63-73.

Кларин М.В. Дидактические исследования инновационных практик корпоративного образования // Отечественная и зарубежная педагогика. 2022. Т. 1. № 3(84). С. 50-61.

Носков Н.Г., Крузе Б.А., Филипович В.В. Формирование инженерного образовательного пространства в школе // Гуманитарные исследования. Педагогика и психология. 2023. № 13. С. 32-41.

Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ № 250н «Об утверждении профессионального стандарта «Руководитель образовательной организации (управление дошкольной образовательной организацией и общеобразовательной организацией)» от 19.11.2021.

Приказ Минобрнауки России № 1505 от 21.11.2014 (с изм. от 17.11.2023) «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 44.04.01 Педагогическое образование (уровень магистратуры)».

Прохорова А.А., Безукладников В.К., Чечеткина А.И. Мультилингвальный фестиваль буктрейлеров как способ повышения читательской активности обучающихся новой формации // Язык и культура. 2023. № 64. С. 232-251.

Розенберг И.Н. Управление в условиях неопределенности // Современные технологии управления. 2017. №7(79). С. 1.

Танцева С.Г. Управление образованием в ситуациях неопределенности: использование потенциала взаимодействия школ и вузов // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 358. С. 211-214.

Чередов И.М. О дифференцированном обучении на уроках. М.: Просвещение, 1973. 155 с.

Шихова Е.М. Пропедевтика инженерного образования в начальной школе // Современные тенденции развития дошкольного и начального образования: мат. II Междунар. науч.-прак. конф., Глазов, 16 февраля 2023 года под ред. О.Е. Данилова, Я.А. Чиговской-Назаровой. Глазов: Глазовский государственный педагогический институт им. В.Г. Короленко, 2023. С. 413-416.

Zvonka C., Metka A., Abersek B., Flogie A. Role and meaning of functional science, technological and engineering literacy in problem-based learning // Journal of Baltic Science Education. 2019. 18. рр. 132-146.

Published

2024-02-28

How to Cite

1.
Захарова ВА, Шихова ЕМ. Development of a management model for the formation of engineering literacy: a professional task in conditions of uncertainty. УО [Internet]. 2024Feb.28 [cited 2024Jun.30];14(2-2):122-33. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1365

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY