Functional literacy of high school students as the basis of their professional self-determination for pedagogical activity

Authors

  • Elena I. Skafa Donetsk State University
  • Irina A. Kudreiko Donetsk State University
  • Olga S. Kiselova Donetsk State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/i6059-5454-7698-c

Keywords:

functional literacy, components of teacher functional literacy, professional self-determination, pedagogical specialities, motivation of schoolchildren to choose a teaching profession

Abstract

Functional literacy of high school students is a meta-subject result of their education not only at school, but also in the system of additional education in universities. Classical and pedagogical universities carry out purposeful career guidance work among students aimed at forming motivation to choose their future profession. It is necessary to develop functional literacy of senior pupils as a basis for their professional self-determination including pedagogical activity while forming professional motivation of applicants. The article substantiates that in the process of career guidance work of the university in classes of psychological and pedagogical orientation and lyceums at universities it is mandatory to form in students functional literacy inherent in a modern teacher. On the example of Donetsk State University the technology of formation of functional literacy of entrants influencing their professional self-determination on the choice of pedagogical areas of training for further education and obtaining a speciality of teacher is described. The technology includes primary diagnostics of functional literacy development of 9th grade graduates; corrective individual work with 10th graders on formation of general functional literacy; purposeful work on formation of basic components of functional literacy of a teacher; diagnostics of 11th grade graduates on determination of formed motivation to pedagogical activity of a teacher. Such a position will ensure professional motivation of schoolchildren to choose a teaching profession.

References

Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Икар, 2009. 448 с.

Афанасьева С.Г., Ерофеева О.Ю., Панарина Л.Ю. Мониторинговые исследования по формированию функциональной грамотности // Международный научно-исследовательский журнал. 2021. №7-4(109). С.13-20.

Балашова Е.С., Ерофеева И.А. Читательская грамотность как компонент функциональной грамотности // Достижения науки и образования. 2022. №3(83). С. 16-25.

Горобец Л.Н., Бирюков И.В., Попова Т.П. Функциональная грамотность как основной тренд современного обучения // Мир науки, культуры, образования. 2022. №3(94). С. 84-86.

Еремеева И.М. Формирование функциональной грамотности младших школьников // Интерактивная наука. 2022. №3(68). С.41-43.

Жаналина Л.Е. Развитие функциональной грамотности на уроках русского языка // Педагогическая наука и практика. 2019. №1(23). С. 78-81.

Киселева О.С. Развитие функциональной грамотности у лицеистов: диагностический этап // Современный учитель: профессиональная компетентность социальная значимость: мат. IІ Междунар. науч.-прак. конф., Донецк, 26 июня 2023 г. Под редакцией И. А. Кудрейко. Донецк: Изд-во ДонГУ, 2023. Т. 2. С. 110–113.

Ковалева Г.С. Финансовая грамотность как составляющая функциональной грамотности: международный контекст // Отечественная и зарубежная педагогика. 2017. №2(37). С. 31-43

Кудрейко И.А. Функциональная грамотность учителя как основа профессионально значимых ценностей педагога-филолога // Управление образованием: теория и практика. 2022. Т. 12. № 10. С.155-160.

Маринина Н.С. Финансовая грамотность как компонент функциональной грамотности // Вестник науки. 2021. № 5-1(38). С. 41-43.

Пакина Т.А. Развитие функциональной грамотности и формирование понятия «функциональная грамотность» в России // Вестник педагогических наук. 2022. № 5. С. 201-206.

Скафа Е.И. Как изменяется методическая компетентность учителя математики в цифровую эпоху? // Человеческий капитал. 2021. Т. 2. №12(156). С. 71-78.

Скафа Е.И., Киселева О.С. Эвристические образовательные проекты для старшеклассников в условиях цифровизации // Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании: мат. VII Междунар. науч. конф., Красноярск, 19-22 сентября 2023 года. Под общей редакцией М.В. Носкова. Красноярск: Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева, 2023. С. 518-522.

Скрябина А.Г., Иванова А.В. Формирование функциональной грамотности школьников на уроках математики // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-2. С. 245-247.

Юртаева О.А. Функциональная грамотность учителя основа развития функциональной грамотности ученика // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-2. С. 316-318.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Скафа ЕИ, Кудрейко ИА, Киселева ОС. Functional literacy of high school students as the basis of their professional self-determination for pedagogical activity. УО [Internet]. 2024Feb.15 [cited 2024Jun.30];14(2-1):168-75. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1337

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY