Musical and pedagogical modeling of child-parent relations in orphaned children within the framework of the program «Conscious parenthood, joyful motherhood» (a retrospective study)
DOI:
https://doi.org/10.25726/r9840-4169-9232-qKeywords:
orphans, Children's home, Orphanage, conscious parenting, Sonatal pedagogy, music of motherhood and childhoodAbstract
The article considers the problem of socialization and adaptation of children raised in orphanages, orphans and children from single-parent families, and also searches for ways to solve it using the example of the implementation of the program «Conscious Parenthood, joyful motherhood», developed within the framework of the musical and pedagogical system of harmonization of the development of children of Sonatal pedagogy (author – M.L. Lazarev) and organized on the basis of the Regional Center for Psychological, Medical and Social Support (KCMSS) in Khabarovsk in 2007-2009. The aim of the work is to create psychological and pedagogical conditions for the socialization of orphaned children, the formation of their dominant family and family values. The article examines the experience of implementing the program «Conscious parenthood, joyful motherhood». The program was attended by children of Orphanages and teenagers of Orphanages in the number of 32 people. The study showed that the program contributed to a change in the worldview of teenage girls, the formation and development of a new positive model of the world, family, attitude towards themselves as the founder of their kind, and in young children – improved communication skills, increased emotional tone and improved health.
References
Ерчева Т.С., Безгубенко М.Г. Программа подготовки детей, воспитывающихся в детских государственных учреждениях, к социализации, в том числе к жизни в семье «Сознательное родительство, радостное материнство»: метод. рек. Под ред. Е.Н. Ткач. Хабаровск: ГОУ «Краевой центр психолого-медико-социального сопровождения», 2011. 84 с.
Лазарев М.Л. Метод пренатальной профилактики и оздоровления беременной женщины и плода «Сонатал». Метод. реком. для врачей. Протокол №4 Ученого совета НЦЗД РАМН от 25.04.2012 г. М., 2012. 48 с.
Лазарев М.Л. Методические рекомендации «Когнитивно-соматическая гимнастика для детей грудного и раннего возраста» (метод «Интонинг»). Протокол №4 Ученого совета НЦЗД РАМН от 25.04.2012 г. М., 2012. 25 с.
Лазарев М.Л. Здравствуй! Программа формирования здоровья детей дошкольного возраста: Руководство для воспитателей дошкольных образовательных учреждений // М.: Академия. 1997. 376 с.
Лазарев М.Л., Ахмерова Ф.Г., Гурова О.А. Сонатал-педагогика как одно из направлений социальной и профилактической педиатрии в России. Здравоохранение Российской Федерации. 2013, №4. С. 10-14.
Лазарев М.Л. Курс формирования здоровья младших школьников «Цветок здоровья». Методические рекомендации для педагогов (1-й класс). М.: «Мнемозина», 2007. 96 с.
Мид М. Культура и мир детства. Избр. пр. Пер. с англ. и коммент. Ю.А. Асеева; сост. и послесловие И.С. Кона. М.: Наука,1988. 429 с.
Психолого-педагогическая и социально-правовая подготовка и сопровождение замещающих семей: сб. науч. тр. по мат. Кр. науч.-прак. конф., Хабаровск, 20-23 октября 2009 г. Под ред. Е.Н. Ткач. Хабаровск: ГОУ «Краевой центр психолого-медико-социального сопровождения», 2009. 96 с.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. Изд. 2-е. Отв. ред. Е.В. Шорохова. М.: Педагогика, 1976. С. 369.