Formation of patriotic identity among young people in the context of intercultural communication
DOI:
https://doi.org/10.25726/e4688-8692-5183-hKeywords:
patriotism, identity, youth, intercultural communication, globalizationAbstract
The formation of patriotic identity among young people in the context of intercultural communication is an urgent problem of modern society. The present study is aimed at studying the factors influencing the development of patriotism among the younger generation in the context of globalization and intensification of intercultural contacts. The methods of theoretical analysis of scientific literature, questionnaires, interviews, as well as statistical data processing were used in the work. The study sample consisted of 384 respondents aged 14 to 30 years (M=21.6; SD=4.2), living in various regions of the Russian Federation. The results of an empirical study showed that 67.4% of respondents demonstrate a high level of patriotism, 24.2% – an average level, 8.4% – a low level. Statistically significant differences in the level of patriotism among respondents were revealed depending on age (H=12.68; p<0.01), region of residence (χ2=29.54; p<0.001), as well as the frequency and nature of intercultural contacts (U=9342.5; p<0.05). It was found that the key factors contributing to the formation of patriotic identity among young people are: familiarization with the cultural and historical heritage of the country (78.9% of respondents noted), participation in patriotic events (64.3%), study of national traditions and values (60.7%), constructive intercultural interaction (51.8%). The results obtained can be used in the development of programs for patriotic education of young people, as well as in the practice of organizing intercultural dialogueand cooperation.
References
Аванесова Е.Г. Формирование гражданской идентичности: о специфике этнической политики РФ // Гуманитарный научный вестник. 2021. № 5. С. 93-98.
Аликберов А.К. Проблема формирования российской идентичности в культурно-сложных обществах северного Кавказа (системно-коммуникационный дискурс) // Вестник российской нации. 2019. №1(65). С. 45-47.
Асваров Н.А., Хайбулаев М.Х., Салманова Д.А. Культурная память как средство формирования российской идентичности // Образование и право. 2022. №5. С. 330-338.
Балкашина Ю.В. Герменевтика С.С. Аверинцева: истоки, принципы, своеобразие // Вестник Свято-Филаретовского института. М.: СФИ РГПУ, 2019. №32. С. 110-127.
Браун О.А., Аркузин М.Г., Билан М.А., Аршинова Е.В. Психолого-педагогическое сопровождение развития гражданской идентичности студентов вузов как основы просоциальной активности // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2021. №1(41). С. 48-56.
Дробижева Л. М. Российская идентичность: поиски определения и динамика распространения // Социологические исследования. 2020. № 8. С.37-50.
Звягельская И.Д., Богачева А.С., Давыдов А.А., Ибрагимов И.Э., Самарская Л.М., Свистунова И.А., Сурков Н.Ю. Политическая идентичность и ее влияние на внешнюю политику государств Ближнего Востока // Восток. Афро-азиатские общества: история и современность – УоБйк (Опеш). 2020. № 2. С. 55-73.
Звягельская И.Д., Богачева А.С., Давыдов А.А., Ибрагимов И.Э., Самарская Л.М., Свистунова И.А., Сурков Н.Ю. Политическая идентичность и её влияние на внешнюю политику государств Ближнего Востока // Восток. Афро-азиатские общества: история и современность – УоБйк (Опеш). 2020. № 2. С. 55-73.
Казакова Г.М. Региональная идентичность: известные сюжеты и новые дискурсы // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2020. № 40. С. 73-79.
Картавых М.А., Камерилова И.А., Воронина И.А. Формирование гражданской идентичности как актуальная проблема современного образования // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 62-3. С.11-14.
Магомедов Д.З. Современные технологии формирования общероссийской идентичности/Известия Даггоспедуниверситета. Психолого-педагогические науки. 2018. Т. 12. № 1. С. 79-83.
Пахолко О.Д. Подготовка студентов педагогического колледжа к формированию и развитию гражданской идентичности младших школьников. Проблемы и перспективы развития образования: мат. V Междунар. науч. конф. Пермь: Меркурий, 2014. С. 214-217.
Полежаев Д.В. Социология идентичности Эриха Х. Эриксона: гносеологические возможности и содержательные границы // Известия Волгоградского государственного технического университета. Серия: Проблемы социально-гуманитарного знания. 2021. № 3(47). С.7-14.
Соловьев В.М. Модель русской национально-культурной идентичности И.А. Ильина // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия: Гуманитарные науки. 2020. №2(831). С. 218-229.
Хоронько Л.Я., Цквитария Т.А., Аханов И.В. Педагогические особенности формирования гражданской идентичности у воспитанников кадетских корпусов // Кап! 2020. №4(37). С. 451-456.