Features of the use of gaming technologies in pre-school education institutions
DOI:
https://doi.org/10.25726/n6944-9867-1377-mKeywords:
game, game pedagogy, preschool education, methods, child developmentAbstract
The article examines the features of the use of gaming technologies in the daily educational practice of preschool institutions. The author attempts to summarize the currently available experience of using various forms of game interaction between teachers and students in order to maximize the effectiveness of the educational process. In the introductory part, attention is paid to the theoretical foundations of the role of play in the development of an early child and the formation of his personality. The data on the range of game techniques that it is advisable to include in daily work with preschool children are presented. The section on materials and research methods describes specific examples of the use of game elements in various directions in eight Moscow kindergartens with more than 250 people each. In the effective part, a comparative analysis of the effectiveness of various approaches to the organization of the gameplay, based on pedagogical observation and testing, is carried out. The conclusion is made about the high degree of influence of qualitatively constructed play activities on the development of cognitive, communicative and personal qualities of pupils.
References
Афонина Ю.В., Ханова Т.Г. Использование игр-презентаций как средства активизации познавательного интереса дошкольников // Перспективы науки и образования. 2017. № 6(30). С. 66-69.
Винникова И.С., Кузнецова Е.А. Применение современных педагогических технологий при изучении основ финансовой грамотности в школе // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-2. С. 90-93.
Вовк Е.В. Организация взаимодействия учреждения дошкольного образования с родителями воспитанников средствами информационно-коммуникационных технологий // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 66-1. С. 47-49.
Вороничев О.Е. Каламбур как феномен русской экспрессивной речи: специальность 10.02.01 "Русский язык": автореферат дис. доктора филологических наук. Московский государственный педагогический университет. Москва, 2014. 51 с.
Зайцева К.П. Организация речевого развития детей в образовательной деятельности с использованием информационно-коммуникационных технологий // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. Т. 1. № 1(57). С. 28-35.
Зиновьева Т.А. Педагогические условия формирования финансового воспитания у старших дошкольников // Научный потенциал. 2020. № 1(28). С. 36-38
Комарова Т.С., Москвина А.С., Третьяков А.Л. Роль информационно-коммуникационных технологий в познавательном развитии детей дошкольного возраста // Проблемы современного образования. 2019. №1. С. 143-149.
Красильникова Л.В., Вялова П.В. Использование компьютерных игр в развитии речи детей дошкольного возраста // Перспективы науки и образования. 2018. № 3(33). С. 217-225.
Логинов В.А. Организация работ с понятиями и объектами для развития ИТ-грамотности в дошкольном возрасте // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 63-3. С. 288- 291.
Нуриева А.Р., Миннуллина Р.Ф., Газизова Ф.С. Формирование познавательного интереса у детей старшего дошкольного возраста посредством использования ИКТ в ДОО // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 70-4. С. 263-267.
Самерханова Э.К., Балакин М.А. Подготовка руководителей профессиональных образовательных программ к работе в условиях цифровой среды вуза // Вестник Мининского университета. 2020. №2(31). Т. 8. 16 с.
Старченко Т.С., Кошелькова И.В., Доронина С.И. Формирование финансовой грамотности у детей старшего дошкольного возраста через игровую деятельность // Актуальные исследования. 2021. № 51(78). С. 113-116.
Тонких А.П., Лапыко Т.П., Еловикова Д.А. Логические игры и задачи на уроках математики: Популярное пособие для родителей и педагогов. (Игра, обучение, развитие, развлечение). Ярославль: Академия развития, 1997. 240 с.
Шабаева ГФ., Танюкевич А.В. Сетевое взаимодействие по речевому развитию участников образовательных отношений на базе консультационного центра детского сада и ВУЗа // Проблемы современного педагогического образования. Серия «Педагогика и психология». Ялта: РИО ГПА, 2017. Вып. 55. Ч. 5. С. 240-246.
Aditya B.R., Ismiatun A.N., Atika A.R., Permadi A. Digital disruption in early childhood education: A qualitative research from teachers' perspective // Procedia Computer Science. 2022. № 197. pp. 521-528.
Majitovna A.G. Processes of formation of intellectual abilities of preschool children by means of innovative technologies // World Bulletin of Social Sciences. 2022. № 7. pp. 73-74.
Otterborn A., Schonborn K. Implementing digital tablet activities in swedish preschool education // Applications of research in technology education. Springer, Singapore. 2022. pp. 249-265.