The development of pedagogical theory and practice in the context of modern physical and patriotic education

Authors

  • Oksana A. Kuzina The Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant General D.I. Mikhaylik
  • Svetlana V. Bulaeva State Fire Academy of EMERCOM of Russia
  • Alexey N. Timarin The Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant General D.I. Mikhailik
  • Ekaterina S. Rodchenkova The Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant General D.I. Mikhailik

DOI:

https://doi.org/10.25726/k8425-0817-1072-m

Keywords:

physical education, patriotic education, pedagogical theory, educational process, personality development

Abstract

The issues of physical and patriotic education have traditionally occupied one of the key places in the national education system. This is due to the objective need for the comprehensive development of the younger generation, the formation of healthy lifestyle skills and love for the Motherland among young people as necessary qualities of a citizen. At the same time, the challenges of modernity impose a number of additional requirements on these aspects of the educational process. Currently, the issues of physical and patriotic education of the younger generation are especially relevant due to a number of modern challenges. The purpose of this article is to study existing approaches to physical and patriotic personal development from the point of view of pedagogical theory and practice, as well as to consider the prospects for their further improvement. The study analyzed the fundamental concepts of physical and patriotic education among foreign and domestic scientists and teachers of different eras. Thus, the views of V. Franco, I. Pestalozzi, K. Ushinsky, S. Rubinstein, V. Sukhomlinsky and other key figures in this field were studied. Based on the results of the analysis, the fundamental principles of physical and patriotic personal development were highlighted, as well as the prospects for their further improvement in the context of modern challenges were considered. Several recommendations have been proposed to update existing approaches taking into account innovative trends.

References

Буцева Т. Н. Презентация словаря-справочника «Графические кентавры в современных медийных текстах» // Фортунатовские чтения в Карелии: сборник докладов международной научной конференции (Петрозаводск, 10-12 сентября 2018 г.): в 2 ч. / Под редакцией Н. В. Патроевой. Петрозаводск: ПетрГУ, 2018. Ч. 1. С. 296-298.

Буцева Т. Н., Зеленин А. В. Лексикография в ситуации неологического экстрима (на материале неолексики, связанной с пандемией коронавируса) // Вестник Череповецкого государственного университета. 2020. № 6 (99). С. 86-105.

Зеленин А.В., Буцева Т.Н. Лексико-семантические и словообразовательные особенности наименований лиц в период пандемии коронавируса // Русский язык в школе. 2021. № 1.С. 24

Зеленин А.В., Буцева Т.Н. От сидидомцев до коронапофигистов (наименования лиц в период пандемии коронавируса) // Русский язык в школе. 2020. № 6. С. 97-106.

Кузина О.А., Романова Т.А., Байкова И.А., Чунова В.Л. Cовершенствование методики преподавания лексического материала на английском языке по тематике действия в условиях чрезвычайных ситуаций // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 3 (61). С. 160-170.

Кузина О.А., Романова Т.А., Чунова В.Л. Основные недостатки дистанционного обучения иностранным языкам в неязыковом вузе и предложения по их устранению.В сборнике: Актуальные проблемы обучения иностранным языкам в неязыковом вузе. Материалы V Всероссийской научно-практической конференции. М., 2023. С. 158-162.

Кузина О.А., Тимарин А.Н. Методика преподавания английского языка по тематике действия в условиях чрезвычайных ситуаций в сборнике: актуальные проблемы обучения иностранным языкам в неязыковом вузе. Материалы V Всероссийской научно-практической конференции. М., 2023. С. 93-102.

Кузина О.А., Чунова В.Л., Вецпер Н.Н. Модели и стратегии подготовки к чрезвычайным ситуациям. // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 3 (61). С. 202-214.

Лебедева И.Л. Концепт социальный протест в языковой картине мира США (на материале периодики и Интернет-ресурсов): автореф. на соиск. учёной степ. канд. филол. наук: 10.02.04 / И. Л. Лебедева. Владивосток, 2005. 24 с.

Михайлова Ю.Л., Михайлов М.Р. Особенности функционирования лексических единиц по теме «COVID 19» в английском и русском языках // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Гуманитарные науки». 2020. №7-2. С. 159-161.

Михайлова Т.В. Вербальное осмысление катастрофы: когнитивно-семантическое описание слова (на материале русского и английского языков): автореф. на соиск. учёной степ. канд. филол. наук: 10.02.19. Волгоград, 2012. 26 с.

Самородин Г.В. К вопросу о ключевых понятиях лексико-семантического поля «чрезвычайная ситуация» в дискурсе СМИ Германии // Проблемы и перспективы развития современной гуманитаристики: лингвистика, методика преподавания, культурология. 2020. М.: МГОУ, С. 145-151.

Al-Salman S., Haider A. S. COVID-19 trending neologisms and word formation processes in English // Russian Journal of Linguistics. 2021. Vol. 25 №1 P. 24-42

Hyland K. Language-learning simulations: A practical guide // English Teaching Forum. 1993. Vol. 31, No. 4. P. 16-22.

Jones K. Simulations in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1982. 122 p.

Jones K. Simulations: A handbook for teachers and trainers. 3rd ed. London: Kogan Page Ltd.; New York: Nichols Publishing Company, 1995. 145 p.

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Kuzina OA, Bulaeva SV, Timarin AN, Rodchenkova ES. The development of pedagogical theory and practice in the context of modern physical and patriotic education. УО [Internet]. 2024 Jan. 15 [cited 2024 Nov. 24];14(1-1):59-67. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1259

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION

Most read articles by the same author(s)