Assessment of the economic efficiency of the introduction of innovative educational technologies in Russian universities: case study and long-term prospects

Authors

  • Milana G. Uspaeva Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Akhmed M. Gachaev Grozny State Petroleum Technical University named after. acad. M.D. Millionshchikova

DOI:

https://doi.org/10.25726/v1836-0759-7043-h

Keywords:

innovative educational technologies, economic efficiency, higher education, case study, Moscow State University, investments in education, quality of education

Abstract

In the modern educational paradigm of Russia, there is a significant emphasis on the integration of innovative technologies into the learning process in higher educational institutions. This process, critical for maintaining competitiveness in the global educational market, involves not only the transformation of educational methods, but also the assessment of their economic effectiveness. Materials and methods. The research is based on a case study of one of the leading Russian universities - Moscow State University. Economic analysis methods were used, including assessing the costs and benefits of introducing educational innovations, as well as surveying students and teachers to assess satisfaction with new teaching methods. Results. The results of the study confirmed that investments in innovative educational technologies lead to improved quality of education, increased satisfaction of students and teachers, as well as increased competitiveness of the university in the educational market. Analyzing case study data from universities, we can conclude that investments in innovative educational technologies have a significant impact on improving the quality of teaching and research activities. Increasing the number of international publications, strengthening international partnerships, increasing the attractiveness of universities for foreign students and improving the quality of educational services are key indicators of the success of investments in this area.

References

Балацкий Е.В., Екимова Н.А. Механизмы интеграции вузов и реального сектора экономики // Journal of Economic regulation. 2021. Т. 12. № 3. С. 58-75. DOI: 10.17835/2078-5429.2021.12.3.058-075.

Берестов А.В., Гусева А.И., Калашник В.М., Каминский В.И., Киреев С.В., Садчиков С.М. Опорные университеты - потенциал развития регионов и отраслей // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 8-9. С. 9-25. DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-8-9-9-25.

Болотов В.А., Мотова Г.Н., Наводнов В.Г. Глобальный агрегированный рейтинг вузов: российский след // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 3. С. 9-25. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-3-9-25.

Вахидова Л.В., Габитова Э.М., Саитова Л.Р., Старцева О.Г. Реализация направления подготовки «профессиональное обучение»: опыт, проблемы, перспективы развития // Педагогический журнал Башкортостана. 2020. № 3 (88). С. 55-67.

Гутман С.С., Жданова А.С. Индикаторы оценки конкурентоспособности региона в контексте концепции устойчивого развития // Научный вестник Южного института менеджмента. 2020. № 1. С. 12-18. DOI: 10.31775/2305-3100-2020-1-12-18.

Драпкин И.М., Дубинина Е.О. Эконометрическое моделирование потенциала региона по привлечению прямых иностранных инвестиций // Экономика региона. 2020. Т. 16. Вып. 1. С. 310-324. DOI: 10.17059/2020-1-23.

Ендовицкий Д.А., Коротких В.В., Воронова М.В. Конкурентоспособность российских университетов в глобальной системе высшего образования: количественный анализ // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 2. С. 9-26. DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-2-9-26

Зайченко И.М., Козлов А.В., Шитова Е.С. Драйверы цифровой трансформации бизнеса: Понятие, виды, ключевые стейкхолдеры // Научно-технические ведомости. Экономические науки. 2020. Т. 13, № 5. С. 38-49. DOI: 10.18721/JE.13503.

Иванов С.А., Сокол-Номоконов Э.Н. Феномен опорных университетов региональной экономики в современной России // Высшее образование в России. 2018. № 1. С.19-30.

Кузнецов Н.В., Лизяева В.В., Прохорова Т.А., Лесных Ю.Г. Подготовка кадров для реализации национальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации» // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 1. С. 25.

Лебедева Т.Н., Шефер О.Р., Носова Л.С., Рузаков А.А. Педагогические аспекты формирования профессиональной компетентности будущих педагогов в условиях SMART-общества: монография. Челябинск: Южно-Уральский научный центр, 2020. 351 с.

Писарев И.В., Бывшев В.И., Пантелеева И.А., Парфентьева К.В. Исследование готовности регионов России к цифровой трансформации // n-Economy. 2022. Т. 15. № 2. С. 22-37. DOI: https://doi.org/10.18721/JE.15202.

Росенко Н.И. Формирование экономико-правовой культуры у студентов вузов в условиях дистанционного обучения: из опыта работы // Инновации в образовании. 2020. № 4. С. 104-117.

Тележкина М.С., Ганьшина А.В. Высшее образование как дифференцированный "товар": анализ структурных различий в формировании спроса // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Экономика и управление. 2020. № 4. С. 92-101. DOI: https://doi.Org/10.17308/econ.2020.4/3197.

Тронина И.А., Татенко Г.И., Бахтина С.С. Система регионального образования как драйвер инновационного развития территории // Экономическое развитие региона: управление, инновации, подготовка кадров. 2020. № 7. С. 323-329.

Тронина И.А., Татенко Г.И., Бахтина С.С. Трансформация модели университета как элемента региональной инновационной системы // Научно-технические ведомости. Экономические науки. 2021. Т. 14, № 4. С. 95-109. DOI: 10.18721/JE.14407.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Успаева МГ, Гачаев АМ. Assessment of the economic efficiency of the introduction of innovative educational technologies in Russian universities: case study and long-term prospects. УО [Internet]. 2023Nov.30 [cited 2024Jun.30];13(11-2):128-35. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1177

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>