Didactic learning strategies in higher education: analysis of effectiveness and ways of optimization in Russia

Authors

  • Anna S. Zufarova Pacific State University
  • Tatyana A. Zhdanova Pacific State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/i4062-0647-7545-z

Keywords:

didactic strategies, higher education, Russia, learning efficiency, optimization of educational processes, interactive methods, digital educational technologies

Abstract

Didactic strategies in higher education in Russia are undergoing significant transformations due to the globalization of educational processes and the integration of information and communication technologies. The relevance of the research is due to the need to analyze and optimize didactic strategies to improve the quality of education and meet the needs of modern society. Materials and methods. The study is based on the analysis of data obtained from 150 leading universities in Russia, including universities at the federal and regional levels. Qualitative and quantitative methods of analysis were used, including content analysis of curricula and questionnaires of students and teachers, which allowed us to collect data on the application and effectiveness of various didactic strategies. Results. The analysis showed that the introduction of interactive teaching methods, such as real-time feedback, the use of case methods and project-based learning, improves students' understanding of the material by 30-40% compared to traditional methods. The use of digital collaboration platforms has increased the level of student engagement by 25%. However, there is a disparity in the application of innovative approaches between leading universities and regional universities: in the former, innovative methods are used in 70% of courses, while in the latter - only in 40%.

References

Антоненко Н.А., Асаева Т.А., Тихонова О.В., Гречушкина Н.В. Кастомизированный подход к реализации образовательных программ при подготовке инженерных кадров // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 5. С 144-156. URL: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-5-144-156

Байлеписова А. Компетентностный подход к образованию // Norwegian Journal of development of the International Science. 2022. № 86. С. 23-25.

Балданова Е.А., Дондокова Н.Б. Методы формирования ключевых компетенций у студентов посредством иностранного языка // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. № 1. С. 1-10.

Балицкая Н.В., Козырев Н.А., Козырева О.А. Теоретизация успешности продуктивного становления личности в системе непрерывного образования // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2020. № 3 (78). С. 130-142.

Баранова Е.В., Куликова С.С., Носкова Т.Н., Павлова Т.Б., Симонова И.В., Тумалев А.В., Тумалева Е.А., Яковлева О.В. Цифровое образование в терминах. Учебно-методическое пособие. Сер. «Цифровое образование». СПб. 2020. 164 c.

Баширова Х.А., Магомедова М.А., Рагимова В.М. Роль иностранного языка в формировании профессиональной компетентности студентов-медиков // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 1 (92). С. 219-222.

Васильева В.Д., Петрунева Р.М., Беришева Е.Д. Классические дидактические принципы и электронные обучающие среды // Primo Aspectu. 2021. № 1. С. 72-80. URL: https://doi.org/10.35211/2500-2635-2021-1-45-72-80

Закиева Р.Р., Рыжиков С.Н., Сулейманов Р.А. Реальный проект: взаимодействие профессионального образования с рынком труда // Инновационные проекты и программы в образовании. 2020. № 1. С. 13-18.

Карцева Е.Ю., Бабинцева Е.А., Формирование профессионально ориентированной англоязычной читательской компетентности будущих специалистов // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 4 (95). С. 135-138.

Королюк И.Э., Пугачева Н.Б., Лунев А.Н. Дидактический потенциал виртуальной образовательной среды как фактор совершенствования профессиональной подготовки // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 69-3. С. 138-141.

Михеева C.B. Препятствия на пути конструктивного общения и способы их преодоления // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 5 (96). С. 35-37.

Павлова Т.Б. Изменение деятельности преподавателя вуза в современной информационной образовательной среде (инструментальный аспект) // Подготовка педагогов в контексте инновационных изменений в высшем образовании: Сб. статей науч.-практ. конф. Под ред. А.П. Тряпицыной, Н.В. Примчук. СПб.: Астерион, 2019. С. 227-234.

Потапова В.Ю. Отбор предметно-тематического содержания обучения иностранному языку для профессионального общения в медицинском вузе в рамках предметно-интегрированного обучения // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2021. Т. 26. № 193. С. 29-37.

Ситникова А.А. Специфика преподавания иностранного языка в медицинских университетах согласно обновлённым требованиям стандарта // Современное педагогическое образование. 2022. № 9. С. 43-47.

Тонких А.П. Российские образовательные интернет-ресурсы для учителей начальной школы // Начальная школа. 2007. № 1. С. 117-124.

Фаликман М.В. Цифровое опосредствование: новые рубежи культурно-исторического подхода // Вопросы психологии. 2020. Т. 66. № 2. С. 3-14.

Флек М.Б., Угнич Е.А. Взаимодействие вуза и предприятия: опыт базовой кафедры в подготовке инженерных кадров // Университетское управление: практика и анализ. 2020. T. 24. № 3. С. 122-138. URL: https://doi.org/l0.15826/umpa.2020.03.030

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Zufarova AS, Zhdanova TA. Didactic learning strategies in higher education: analysis of effectiveness and ways of optimization in Russia. УО [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2024 Nov. 25];13(11-2):69-77. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1170

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION