Integration of pedagogical technologies and healthy lifestyle: effective approaches and practical recommendations in Russia

Authors

  • Islam M. Ogly Dzholiev Ural State Agrarian University
  • Niaz M. Karimov Ural State Agrarian University
  • Vladimir A. Obnosov Ural State Agrarian University
  • Alexey S. Mishin Ural State Agrarian University
  • Elizaveta R. Shakirova Ural State Agrarian University

DOI:

https://doi.org/10.25726/c8542-7561-2811-o

Keywords:

Integration, healthy lifestyle, approaches, recommendations, education

Abstract

In modern educational discourse, high priority is given to the integration of instructional technologies with the concepts of a healthy lifestyle. This synthesized agenda is a multimodal plan of action aimed at enhancing the physical and psycho-emotional well-being of students while stimulating academic productivity. Within the framework of this research project, the goal is to systematically analyze methodologies, effective tactics and specific recommendations regarding the combination of instructional technologies and the principles of a healthy lifestyle in the Russian Federation. The initial part of this research review provides a critical analysis of the phenomenological and empirical aspects inherent in educational technology and healthy lifestyles. Special emphasis will be placed on the urgent need for a synthesis of these areas, based on which thesis will be put forward on the potential benefits and risks of such interaction. Examples might include using virtual reality to teach anatomy, which also stimulates kinesthetic learning, or introducing gamification into physical education to increase motivation levels. The development of operational methodologies that can be adapted by educators and academic mentors to integrate healthy lifestyles through instructional technologies will be explored. This section will be strengthened by a case study on optimizing the use of mobile applications for monitoring dietary intake and physical activity in an academic environment.

References

Байков Н.М., Лихачев Е.В. Физическая культура и спорт в контексте национальных приоритетов государственной политики: социологические аспекты // Власть и управление на Востоке России. 2019. № 2 (87). С. 11.

Воронина В.Т. К вопросу здорового образа жизни населения России и роли инновационных технологий // Региональный вестник. 2019. № 3(18). С. 12-14.

Деминцева О.А., Кондратенко Е.В. Категориальный анализ понятия «готовность к здоровому образу жизни» в современной психолого-педагогической литературе // Вестник Марийского государственного университета. 2018. № 2 (30). С. 17-24.

Драпкина О.М., Гамбарян М.Г., Горный Б.Э., Карамнова Н.С., Концевая А.В., Новикова Н.К., Попович М.В., Рыбаков И.А., Калинина А.М. Укрепление здоровья и профилактика хронических неинфекционных заболеваний в условиях пандемии и самоизоляции. Консенсус экспертов Национального медицинского исследовательского центра терапии и профилактической медицины и Российского общества профилактики неинфекционных заболеваний // Кардиоваскулярная терапия и профилактика. 2020. № 3. С. 25.

Илькевич К.Б., Илькевич Т.Г. Физкультурно-оздоровительная деятельность студентов, обучающихся прикладной информатике // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2019. № 10 (176). С. 155-159

Концевая А.В., Муканеева Д.К., Мырзаматова А.О., Баланова Ю.А., Худяков М.Б., Драпкина О.М. Экономический ущерб факторов риска, обусловленный их вкладом в заболеваемость и смертность от основных хронических неинфекционных заболеваний в Российской Федерации в 2016 году // Кардиоваскулярная терапия и профилактика. 2020. Т. 19. № 1. С. 48-55.

Кульпин С.В., Савчук Г.А., Якимова О.А. Зачем молодежь создает контент о здоровом образе жизни: факторный анализ тематических блогов // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 2 (156). С. 168-190.

Овчинников Ю.Д., Пикалина В.А. Оздоровительные школы для населения: новый формат развития // Бизнес. Образование. Право. 2020. № 1 (50). С. 421-425.

Сапаров С.Х., Копырина М.В. Формирование здорового образа жизни в Туркменистане // Актуальные вопросы в науке и практике: сборник статей по материалам XIII международной научно-практической конференции. 2018. С. 140-144.

Соколова С.В., Филиппов А.А. Особенности реализации приоритетного проекта «Формирование здорового образа жизни» в России // Муниципальная академия. 2020. № 1. С. 40-47.

Супхапхан-Ковалева В.К. Влияние здорового образа жизни на экономическую безопасность России // Экономика и социум. 2019. № 8(63). С. 170-172.

Хоркина Н.А., Лопатина М.В., Костина Ю.В. Физическая активность российской молодежи и возможности государственной политики // Вопросы государственного и муниципального управления. 2018. № 2. С. 24.

Хоркина Н.А., Филиппова А.В. Физическая активность пожилых людей как объект управляющего воздействия государства // Вопросы государственного и муниципального управления. 2015. № 2. С. 24.

Цинченко Г.М., Орлова И.С. Государственная политика Российской Федерации в сфере развития физической культуры и спорта // Вопросы управления. 2019. № 3 (39). С. 12.

Шитова Л.Ш. Анализ европейского опыта развития территориальных спортивных кластеров // Современные наукоемкие технологии. 2020. № 2. С. 139-143.

Юдина А.В. Спорт как инструмент политического противостояния: к вопросу о государственной политике в сфере физической культуры и спорта // Среднерусский вестник общественных наук. 2017. № 6. С. 11.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Dzholiev IMO, Karimov NM, Obnosov VA, Mishin AS, Shakirova ER. Integration of pedagogical technologies and healthy lifestyle: effective approaches and practical recommendations in Russia. УО [Internet]. 2023 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(10-1):103-11. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1081

Issue

Section

INCLUSIVENESS OF THE EDUCATIONAL SPACE