Harmonization of the development of infants and young children using the method of cognitive-somatic gymnastics "Intoning"

Authors

  • Mikhail L. Lazarev Moscow Pedagogical State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/q0572-3112-1487-o

Keywords:

Cognitive-somatic gymnastics, Intoning method, harmonization of child development, the concept of pedagogical harmoniology, sensory simulators, polysensory training

Abstract

The article presents research materials on the use of the method of cognitive-somatic gymnastics “intoning” (from the Latin “intonare” - to pronounce loudly), aimed at optimizing the processes of morphofunctional maturation of infants and young children, ensuring the adaptation of the child’s cardiovascular system to the respiratory-motor system loads arising in the process of specially organized vocal and speech activity, accompanied by the influence of sensory factors. The method uses sound and color as sensory factors that stimulate the child’s breathing and movement, and uses sensory simulators (sound recording equipment, sensory cards, breathing and color-musical simulators). Particular attention in the method is paid to the process of development of verbal speech, which is associated with the formation of mechanisms for the formation of musical, artistic and motor speech. The results obtained during the study give reason to say that the use of the method of cognitive-somatic gymnastics both in the family and in the conditions of children's educational and medical institutions, starting from the newborn period, makes it possible to have a positive multifunctional effect on the child’s body through the harmonization of motor development, sensory and cognitive functions. In general, we can say that the “Intoning” method of cognitive-somatic gymnastics, starting from the neonatal period, allows for a multifunctional effect on the child’s body through the harmonization of the development of motor, sensory and cognitive functions.

References

Дети в России. 2009: Стат. сб. ЮНИСЕФ, Росстат. М.: ИИЦ «Статистика России», 2009, 26-27 с.

Лазарев М.Л. Метод оптимизации психофизиологического развития плода посредством активного музыкального воздействия. Методические рекомендации Министерства здравоохранения и медицинской промышленности РФ. № 13,03/10,279. 1996. 24с.

Лазарев М.Л. «Интоника». Музыкальное открытие мира. М.: «Композитор», 1994. 158 с.

Лазарев М.Л. Когнитивно-соматическая гимнастика для детей грудного и раннего возраста (метод «Интонинг»). Методические рекомендации для врачей. Приняты на заседании Ученого совета НЦЗД РАМН. Протокол №4. Москва. 2012. 48 с.

Лазарев М.Л. Когносомный интеллект. Материалы XI Международных чтений памяти Л.С. Выготского. Москва. 2010: 277-282 с.

Лазарев М.Л., Сытник С.Н. Детская (музыкальная) соска. Патент на изобретение № 4075494/28-14, 11.06.86.

Лазарев М.Л. Способ снижения стрессового воздействия окружающей среды на новорожденного. Патент на изобретение № 2118180, 27.08.1998.

Лазарев М.Л. Эластичный дыхательный корсет. Патент на полезную модель № 2178322, 20.01.2002.

Лазарев М.Л. Патент на полезную модель «Спортивно-оздоровительная игра “Воздушная стрельба”», № 32400, 20.10.2003.

Лазарев М.Л. Интерактивный музыкальный конструктор. Патент на полезную модель № 52507 от 27.03.06.

Лазарев М.Л. Информационная карта для занятий по стимулированию развития голосовой активности ребенка. Патент на полезную модель №119920 от 27.08.2012

Лазарев М.Л. Способ стимулирования развития голосовой активности ребенка Патент на изобретение № 2481644 от 10.05.2013.

Лазарев М.Л. Система медицинского, психологического и педагогического сопровождения развития ребенка до и после рождения // Вопросы современной педиатрии. 2011. № 10 (2). С. 120-124.

Лазарев М.Л. Методическое пособие для родителей «Цветоник». Компания «Нутриция». 2015. https://youtu.be/28rQn6NoK8w?list=PLXiIdWcVt63QyyQspUbAcSmJgAbohs4c9

Лазарев М.Л. Миссия плода. Москва, Коломенская типография. 2018. 272с.

Лазарев М.Л. Мамалыш или рождение до рождения. М.: Олма Медиа Групп, 2007. 848 с.

Маляренко Т.Н., Лазарев М.Л., Рымашевский Н.В. Зависимость регуляции сердца плода от сенсорного притока. Успехи физиологических наук. 1994. № 25 (2). С. 95.

Развитие творческих способностей у детей дошкольного возраста как основа формирования личности. Колесов В.И. инновационные научные исследования. 2021. № 1-2 (3). С. 106- 113.

Скворцов И.А. Детство нервной системы. М.: Тривола. 1995. 75-77 с.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Лазарев МЛ. Harmonization of the development of infants and young children using the method of cognitive-somatic gymnastics "Intoning". УО [Internet]. 2023Oct.15 [cited 2024Jul.3];13(10-1):57-62. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1076

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS