Emotional response as a personal determinant of professional fatigue of employees of transport and logistics organizations

Authors

  • Svetlana S. Betanova Moscow Financial and Industrial University Synergy
  • Marina B. Pozina Moscow Financial and Industrial University Synergy
  • Elena V. Simakova Moscow Financial and Industrial University Synergy
  • Vyacheslav N. Sigunov Moscow Financial and Industrial University Synergy

DOI:

https://doi.org/10.25726/y5166-4083-2241-a

Keywords:

professional fatigue, psychocorrective work, emotional exhaustion, burnout, managers, clients, transport and logistics company

Abstract

The article is devoted to the search for ways to identify personal determinants of professional fatigue of subjects of labor in the field of managerial work: transport and logistics companies that employ service sales managers. Burnout, professional fatigue, stress are revealed in such employees, since they are obliged to interact with human resources, which causes emotional exhaustion, overexcitation, and conflict situations in employees. This situation determines the tasks of psycho-corrective influence and carrying out a restoring psychological influence. Occupational fatigue is a very urgent problem today, it has always aroused interest among rehabilitation specialists, psychologists, because this problem could affect everyone. Most of all, people working in the field of social and communicative professions (medical workers, teachers, social workers, psychologists, lawyers, policemen, etc.) are inclined to it. a person has a certain emptiness inside, due to constant contact with other people who experience negative emotions and “throw out” on people around them. At one time, such a state was equated with emotional burnout, however, having nothing in common, since it relates to the sphere of work. A very low level of emotional reaction was found in 8% (4 people) of the employees of the transport and logistics company.

References

Актуальные проблемы психологии труда, инженерной психологии и эргономики: сборник научных трудов. Под редакцией Бодрова В.А., Журавлева А.Л. Москва. Издательство "Институт психологии РАН", 2011. 624 с.

Бетанова С.С. Детерминанты профессиональной готовности психолога к работе с детьми-инвалидами: специальность 19.00.03 "Психология труда, инженерная психология, эргономика": автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата психологических наук. Москва, 2017. 22 с.

Бессонова Ю.В., Бодров В.А., Ветрова И.И. Стресс, выгорание, совладание в современном контексте. Москва: Институт психологии РАН, 2011. 512 с.

Бетанова С.С. Психологические аспекты сопровождения трудовой деятельности специалистов со слабо выраженными профессионально ценными свойствами // Психология. Историко- критические обзоры и современные исследования. 2021. Т. 10. № 1-1. С. 227-234. DOI 10.34670/AR.2021.47.31.030.

Бетанова С.С. Психологические технологии сопровождения семьи ребёнка с особыми образовательными потребностями // Актуальные вопросы проектирования психолого-педагогических технологий с детьми и подростками с особыми образовательными потребностями: Сборник статей по итогам научно-практической конференции с международным участием. Мытищи: Общество с ограниченной ответственностью "Издательство Прометей", 2019. С. 7-12.

Бодров В.А. Психологический стресс: развитие и преодоление. Москва: Издательство "Пер Сэ", 2006. 528 с.

Позина М.Б. Метод системной диагностики организационных ценностей // Прикладная психология: основные проблемы, перспективы и новые направления: Учебное пособие. Под редакцией Каяшевой О.И., Позиной М.Б. Санкт-Петербург: ООО "НИЦ АРТ", 2018. С. 5-12.

Семакова Е.В. Психовегетативный синдром при легкой закрытой черепно-мозговой травме и его коррекция: специальность 14.00.13: диссертация на соискание ученой степени кандидата медицинских наук. Санкт-Петербург, 2002. 170 с.

Сигунов В.Н. Воспитательное пространство территориального образовательного комплекса: возможности и перспективы // Народное образование. 2015. № 10 (1453). С. 31-34.

Сигунов В.Н. Некоторые аспекты культурной, информационной и воспитательно- образовательной среды в контексте стимулирования позитивной социализации детей и подростков, профилактики рисков их девиантного поведения // Профилактика зависимостей. 2019. № 4 (20). С. 102-107.

Pozina M.B. Contemporary strategies of managing the process of learning // Astra Salvensis. 2018. Vol. 6. P. 691-700.

Semakova E.V., Mashkova I. Yu. Neuropsychological approach to the organization of assistance to family, which raising child with autism disorders // Вопросы психического здоровья детей и подростков. 2017. Vol. 17, No. S2. P. 217-218.

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Betanova SS, Pozina MB, Simakova EV, Sigunov VN. Emotional response as a personal determinant of professional fatigue of employees of transport and logistics organizations. УО [Internet]. 2023 Sep. 15 [cited 2024 Nov. 24];13(9):39-45. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1027