A study of the development of communication skills in older preschool children

Authors

  • Larisa V. Mamedova NEFU Technical Institute (branch) in Neryungri

DOI:

https://doi.org/10.25726/b6403-4192-0881-n

Keywords:

communication skills, senior preschooler, communication, game, game technology

Abstract

For a child at preschool age, the problem of the formation of communicative competence is one of the most urgent, since during this period his personality is being formed, individualization and socialization. The communicative skills formed at this age are reflected in later development, for example, during the transition to the stages of school education. The underdevelopment of communication skills can negatively affect the psychological health of the child, as it will interfere with his communication with peers, as well as with adults and slow down his development. The purpose of writing this article is to reflect the results of diagnostic and psychological-pedagogical work on the development of communication skills of older preschoolers through play activities. The article presents the results of ascertaining and formative experiments to study the level of development of communication skills in older preschool children on the example of the senior group of MDOU No. 46 "Forget-me-not", Serebryany Bor RS (Ya), in the number of 12 people.

References

Бутвина О.Ю., Муратова Л.К. Формирование коммуникативных умений старших дошкольников в сюжетно-ролевой игре // Вестник науки и образования. 2019. № 22-3 (76). С. 53–55.

Галигузова Л.Н. Ступени общения: от года до семи лет. М.: Педагогика, 2015. 244 с.

Гришина Г Н. Любимые детские игры. М.: Просвещение, 2014. 325 с.

Громова Е.В. Формирование навыков общения со сверстниками у старших дошкольников // Воспитатель дошкольного образовательного учреждения. 2015. № 5. С.16.

Данилова Т.В., Лапыко Т.П., Тонких А.П. Применение разных форм интерактивного обучения в вузе в развитии коммуникативных умений студентов // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2 (42). С. 104-114.

Князева Н.Н. Речевое и социально-коммуникативное развитие старших дошкольников в игре в рамках реализации ФГОС // Вестн. Омского гос. пед. ун-та. Сер. Гуманит. исслед. 2018. № 3 (20). С. 139-143.

Лозован Л.Я. Формирование коммуникативных умений младших школьников. Монография. М.: ИСМО РАО ; Новокузнецк : КузГПА, 2010. 141 с.

Михайленко Н.Я. Педагогические принципы организации сюжетной игры // Дошкольное воспитание. 2017. № 4. С.16.

Савина Е.Г. Формирование умений межличностного взаимодействия у младших школьников в музыкально-театральной деятельности : автореферат дис. кандидата педагогических наук : 13.00.02 / Ур.гос. пед. ун-т. - Екатеринбург. 2005. 22 с.

Снегирева Л./А. Игры и упражнения для развития навыков общения у дошкольников. М.: Педагогика, 2012. 144 с.

Трофимова О.В. Формирование коммуникативных навыков у детей старшего дошкольного возраста // Вопросы науки и образования. 2019. № 3 (47). С. 207-226.

Published

2023-06-25

How to Cite

1.
Mamedova LV. A study of the development of communication skills in older preschool children. УО [Internet]. 2023 Jun. 25 [cited 2024 Nov. 22];13(7):147-53. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1007