Communicative approach in teaching grammar of a foreign language to students of technical specialties

Authors

  • Oksana L. Mokhova Moscow International University
  • Maya R. Zhigalova Moscow International University
  • Irina N. Svedentsova Moscow International University
  • Irina A. Sosfenova Russian University of Transport

DOI:

https://doi.org/10.25726/w0771-7299-4194-w

Keywords:

technical specialties, research, education, students

Abstract

Currently, due to socio-economic circumstances, there is a growing demand for specialists who have not only professional skills, but also the ability to communicate fluently in a foreign language and make decisions independently. An urgent task in the context of globalization is to find effective ways to learn a foreign language. Future specialists should have a high level of foreign language communicative competence. An important means of international communication and an instrument of effective intercultural communication is a foreign language in the professional direction of students. One of the most pressing problems of modern methodology is to reduce the number of classroom hours for learning a foreign language. Independent activity and autonomy of students contribute to the effective mastery of foreign language material, stimulates cognitive and professional interests, develops creative activity and initiative, contributes to the growth of learning motivation. In order to achieve the appropriate level of formation of foreign language communicative competence, it is necessary to use strategies adequate to modern requirements for teaching students of non-linguistic specialties of a foreign language.

References

Арефьев А. Л. Национальные и иностранные языки в российской системе образования: науч. Издание. М.: Ин-т социально-политических исследований РАН, 2017. 328 с.

Баженова Н.И. Самоактуализация как психолого-педагогическое понятие: историкологический обзор // Педагогическое образование в России. 2012. № 4. С. 27-31.

Воротникова И.В. Повышение интерактивных методов в обучении // Образование и право. 2019. № 4. С. 191-198.

Демидова Т.Е., Тонких А.П. Реализация проблемного обучения в вузе // Начальная школа плюс До и После. 2004. № 4. С. 6-12.

Завьялова О.И. Большой мир китайского языка. М.: Восточная книга, 2014. 320 с.

Исаева О.Н. Сущность профессионально-ориентированного обучения студентовнефилологов иностранному языку // Вестник Самарского государственного университета. 2007. № 1 (51). С. 127-135.

Краева И.А. Политика МГЛУ в обеспечении качественного лингвистического образования // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2018. Вып. 2 (796). С. 9-17.

Мусницкая Е.В. Подготовка по иностранным языкам в вузах неязыковых специальностей: от традиции к новациям // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2012. Вып. 15 (648). С. 108-116.

Образцов П.И., Уман А.И., Виленский М. Я. Технология профессиональноориентированного обучения в высшей школе. М.: Юрайт, 2017. 217 с.

Рыбакова Н.А. Объективные источники и внешне-активизирующие условия самоактуализации педагога // Психология и Психотехника. 2016. № 11. С. 913-920.

Соколков Е.А. Проблемно-модульное обучение: учеб. Пособие. М.: Издательство: "Вузовский учебник", 2017. 392 с.

Сысоев П.В. Информатизация языкового образования: основные направления и перспективы // Иностранные языки в школе. 2016. № 2. С. 2-9.

Титова С.В. Мобильное обучение сегодня: стратегии и перспективы // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2012. №1. С. 57-71.

Тихонова С.А. Профессионально-деловая ориентация обучения иностранному языку в вузе культуры // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. № 6. С. 265-270.

Французова О.Е. Эмоциональная компетентность личности как предмет исследования // Гаудеамус: психолого-педагогический журнал. Тамбов: ТГУ им. Г.Р. Державина, 2016. Т. 15. № 3. С. 114-117.

Харламова Н.С. Язык средств массовой информации в профессионально ориентированном обучении // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2002. Вып. 472. С. 165-169.

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
Мохова ОЛ, Жигалова МР, Сведенцова ИН, Сосфенова ИА. Communicative approach in teaching grammar of a foreign language to students of technical specialties. УО [Internet]. 2023Jan.15 [cited 2024Jun.30];13(1):158-65. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/752