Innovative pedagogical approaches: development and application of new teaching and upbringing methods in the modern educational environment

Authors

  • Georgij S. Zaguzov The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
  • Darya V. Shchukina National Research Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod
  • Artur R. Shayahmetov Moscow State University of Civil Engineering
  • Danil A. Timoshenko Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
  • Irina Yu. Medvedeva Kuban State Technological Universit

DOI:

https://doi.org/10.25726/z2434-9484-6179-o

Keywords:

innovative, pedagogical approach, research, aspects

Abstract

The modern educational environment is undergoing profound changes under the influence of global dynamics, technological progress and changing socio-cultural realities. This also requires transformations in the pedagogical field, where innovative approaches are becoming an integral tool for adapting to these new challenges. In this context, the main topic of our research - "Innovative pedagogical approaches: development and application of new methods of teaching and upbringing in the modern educational environment" - acquires particular relevance and significance. Effective learning has long been not limited to simple memorization of information; it should stimulate critical thinking, promote the development of self-learning skills and form the ability to apply the knowledge gained in practice. This creates a need to find, develop and implement new pedagogical approaches that can transform the learning process and make it more adequate to modern requirements. Following this logic, our research aims to highlight the latest trends in the development and application of innovative pedagogical approaches, pay attention to their theoretical and practical aspects, as well as analyze the effectiveness of their use in the modern educational environment. We will consider both examples of success and emerging problems and challenges along the way, because it is important for us to present a comprehensive vision of this issue.

References

Александров Е.Л., Шульман М.Г. Формирование инновационной образовательной среды высшей школы как фактор активизации познавательной деятельности студентов: зарубежный опыт // Вестник ТГПУ. 2018. № 1 (190).

Бакмаев А.Ш., Бакмаев Ш.А., Пайзулаева Р.К. Инновационные методы обучения в образовательном процессе вуза // МНКО. 2017. № 6 (67). С. 201-204.

Бакина А.В. Оценка уровня научного взаимодействия педагогических вузов и институтов развития образования // Перспективы науки и образования. 2021. № 6. С. 621-634. https://doi.org/10.32744/pse.2021.6.41.

Готнога А.В. Исследование практики научного (научно-методического) взаимодействия педагогических вузов и институтов развития образования // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2022. № 2 (51). С. 19-31.

Даниелян Н.В. Рациональность использования ИКТ при обучении иностранным языкам. Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2022. № 2 (34). С. 206-213.

Дубонос С.М., Мироненко А.П. Инновационная деятельность преподавателя вуза // Молодой ученый. 2018. № 30 (216). С. 61-63.

Дегтярева Е.А., Молчанова Е.В. Инновационная профессионально-педагогическая деятельность преподавателя вуза: монография. Министерство науки и высшего образования РФ, Филиал Федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего образования «Кубанский государственный университет» в г. Тихорецке. Краснодар: Краснодарский ЦНТИ - филиал ФГ-БУ «РЭА» Минэнерго России, 2019. 185 с.

Концепция федеральной целевой программы развития образования на 2016-2020 годы. URL: http://government.ru/docs/16479/

Лаврентьев С.Ю., Крылов Д.А., Использование инновационных образовательных технологий при формировании конкурентоспособности студента вуза // Вестник Марийского государственного университета. 2017. № 4 (28). С. 20-26.

Малькина О.В., Данилова Т.В., Курачева Л.Г. Развитие ресурсного личностного статуса "Я-профессионал" у будущих педагогов:проблемы и пути их решения // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2022. № 1(64). С. 95-104.

Милова Ю.Ю. Управление инновационной деятельностью высшего учебного заведения // Экономика, управление, финансы: материалы III Междунар. науч. конф. (г. Пермь, февраль 2014 г.). Т. 0. Пермь: Меркурий, 2014. С. 25-27. URL: https://moluch.ru/conf/econ/archive/93/4991/

Мирзоева Ф.Р Формирование умений в системе универсальных компетенций в процессе изучения иностранного языка в аспирантуре // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2 (87). С. 49- 51.

Миронова Л.И. Необходимые условия эффективного функционирования инновационного вуза // Journal of new economy. 2010. № 3 (29). С. 49-64.

Применение национальной кластерной модели научного (научно-методического) взаимодействия педагогических вузов и ИРО: методические рекомендации. Под ред. Готноги А.В. Комсомольск-на-Амуре, 2022. 38 с.

Ситяева С.М. Динамическая кластерная модель научного взаимодействия педагогических вузов и институтов развития образования // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. № 12. С. 263-271. https://doi.org/10.24158/spp.2021.12.40.

Турманов Т.М. Об эффективности применения инновационных методов на занятиях иностранного языка в вузе. Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies. 2022; Iss. 4: 360- 366.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Zaguzov GS, Shchukina DV, Shayahmetov AR, Timoshenko DA, Medvedeva IY. Innovative pedagogical approaches: development and application of new teaching and upbringing methods in the modern educational environment. УО [Internet]. 2023 Jun. 30 [cited 2024 Nov. 24];13(8):93-102. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/964