Improving the pedagogical competencies of teachers in the conditions of the university

Authors

  • Ekaterina V. Chukhacheva Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Natalia V. Charkina Oryol State University named after I.S. Turgenev
  • Natalia A. Fandina Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.25726/u7468-4829-7675-t

Keywords:

pedagogical competencies, university, teachers, promotion

Abstract

Today, society places high demands on teachers, especially with regard to the specialty of scientific and pedagogical staff of the university, because they are the ones who form the specialists of the future. We believe that a modern teacher in the conditions of rapid changes in the world, the development of science and technology, should be able to react quickly and adapt effectively to new conditions, strive to improve his professional qualities, continuously update knowledge and skills not only in teaching specialization, but also to master new directions that can be useful in professional activities, strive to to constant self-development and self-improvement. That is why we consider the topic of the study relevant for consideration. The issues of professional competence of university teachers are quite relevant and debatable today, because since the introduction of the competence approach into education, there is still no consensus among scientists not even about its components, but also about the definition of the concept itself. Scientists use various approaches (activity-based, normative, professional-educational, psychological, etc. Scientists pay special attention to the structure of professional competence, although they operate with different terminology (skills, competencies, competencies, components, components, etc.) and still do not find a single approach to the very set of components.

References

Бернацкая М.В., Муратова О.А. К вопросу о влиянии цифровой экономики на обучение иностранному языку в вузах экономического профиля // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2019. Т. 25. № 1.

Болдырев К.А. Конкурентное действие мотивации инновационной деятельности квалифицированных работников // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2018. Т. 7. № 4(25). С. 59-62.

Веретенникова В.Б., Шихова О.Ф. О мотивации студентов — будущих педагогов к педагогической деятельности // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 2. http://science-education.ru/ru/article/view?id=29737

Вишнякова И.В. Технология организации развивающей среды вуза // Инженерное образование. 2018. № 24. С. 182-185.

Зеер Э.Ф., Ломовцева Н. В., Третьякова В.С. Готовность преподавателей вуза к онлайн-образованию: цифровая компетентность, опыт исследования. Педагогическое образование в России. 2020. № 3. С. 26-39.

Лапыко Т.П., Тонких А.П., Данилова Т. В. Управленческие аспекты образовательной деятельности преподавателя вуза // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 3(39). С. 57- 65.

Лернер И.М., Ильин Г.И., Зиятдинова Я.Ф., Изерский И.О., Лопатина А.В. Особенности в обучении инвалидов по слуху в высшей школе по техническим специальностям // Вестник Казанского государственного энергетического университета. 2017. № 4. С. 120-126.

Лернер И.М., Кондратьев В.В. Информационные технологии в формировании кластеров восприятия информации у студентов с нарушениями слуха // Информатика и образование. 2019. № 8. С. 57-63.

Маргарян Т.Д., Гурова Г.Г., Алявдина Н.Г. Профессионально ориентированное обучение английскому языку с использованием информационно-коммуникативных технологий в техническом университете // Вопросы современной науки и практики. Университет им. В. И. Вернадского. № 3 (57). 2015. С. 188-195.

Моросанова В.И., Кондратюк Н.Г., Аласания Е.П. Эмоциональные состояния и самоорганизация жизни в период самоизоляции у людей с различным развитием осознанной саморегуляции // Личность, интеллект, метакогниции: исследовательские подходы и образовательные практики. 2020. С. 36-44.

Комарова С.В., Савин А.В., Чухачева Е.В., Чаркина Н.В. Модели качественной оценки управления образовательным процессом. // Управление образованием: теория и практика. 2022. С.161- 169.

Нагорная Т.В. Самоактуализация и самореализация личности как понятия педагогической науки // Материалы IX Международной научно-практической конференции. Педагогическое образование в условиях трансформационных процессов: пространство самореализации личности, сборник трудов конференции. 2020. С. 299-303.

Российский рынок труда: тенденции, институты, структурные изменения: доклад Центра трудовых исследований (ЦеТИ) и Лаборатории исследований рынка труда (ЛИРТ) НИУ ВШЭ / под ред. Гимпельсона В., Капелюшникова Р., Рощина С. // Центр стратегических разработок. М., 2017. https://lirt.hse.ru/data/2017/03/21/1170068107/Doklad_trud.pdf

Садыкова А.Я. Феномен самоактуализации Маслоу А. в современном мире // Символ науки: международный научный журнал. 2020. №2. С. 66-70.

Сериков В.С. Определение понятия академический успех среди студентов // Карельский научный журнал. 2020. Т. 9. № 3 (32). С. 55-57.

Филимонова Е.Ю. Формирование системного мышления будущих экономистов в рамках преподавания дисциплины» иностранный язык» // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2020. № 4 (147).

Фандина Н.А., Чухачева Е.В. Цифровая образовательная среда в образовании будущего педагога // Современное образование: опыт прошлого, взгляд в будущее. Материалы всероссийской научно-практической конференции. Брянск: Новый проект, 2021 С. 143-148.

Фандина Н.А. Формирование компетенций будущего воспитателя дошкольной образовательной организации в Вузе. // Стратегия и тактика подготовки современного педагога в условиях диалогового пространства образования. Сборник научных статей международной научно-практической конференции. 2018. С. 140-145.

Furnham A. The bright and dark side of achievement motivation // Current Psychology. 2021. 40. D0I:10.1007/s12144-018-0060-z.

Kalabievna K.O., Borisovna M.O., Zinoviev-na T.Y. Lingvo-professional approach to intercultural communication and practice-oriented methods of teaching intercultural communication skills // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8. № 1(26).

Tkachuk D.V. Criteria, indicators and levels of the formation of professional readiness of border guard inspectors for identification of persons and vehicles // Scientific Vector of the Balkans. 2019. Т. 3. № 2(4). С. 72-75.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Chukhacheva EV, Charkina NV, Fandina NA. Improving the pedagogical competencies of teachers in the conditions of the university. УО [Internet]. 2023 Jun. 30 [cited 2024 Nov. 24];13(8):34-42. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/958