Principles of reforming musical art education in higher educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.25726/s3006-5905-5953-uKeywords:
reformation, music education, university, researchAbstract
Music as one of the leading types of art is the driving force of cognition of the surrounding world and the formation of the spiritual and cultural world of the individual. During musical art classes, young people develop a worldview, moral education takes place, knowledge of the surrounding reality, therefore it is necessary to involve the younger generation in musical activity, because without music it is impossible to form a harmonious and comprehensively developed personality. The reform of the education system is impossible without the upbringing and development of a highly spiritual and creative personality, the current place is occupied by musical art, which is closely connected with the formation of spiritual culture. Through music, a person learns and evaluates the modern world, forms and distributes philosophical, ethical and cultural ideas. Musical art contributes to the transmission of deep feelings, emotions and the formation of a person's worldview. The analysis of literary sources has shown that the question of the influence of music on the formation of a harmoniously developed personality has attracted the attention of many researchers, but remains not fully worked out and requires further research. At the present stage of its development, Russian music pedagogy has faced certain problems caused by the factors of our current life. These difficulties need to be solved based on a new philosophy of education, where the main goal is the formation of a creative, highly educated, spiritually enriched personality with a high level of national and aesthetic culture.
References
Бахтизин Р.Н., Баулин О.А., Мазитов Р.М., Шайхутдинова Н.А. Трансформация системы подготовки специалистов в условиях перехода на ФГОС 3++ // Высшее образование в России. 2019. № 5. С. 104-110.
Бергер Н.А., Горбунова И.Б., Яцентковская Н.А. Общее музыкальное образование в Школе XXI века. // Мир науки, культуры, образования. 2015. № 6 (55). С. 147 - 151.
Бутова И.А. Формирование профессиональной мобильности музыканта-концертмейстера в процессе обучения в музыкальном колледже: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Екатеринбург. 2011. 23 с.
Гданский Н.И. Применение современных информационных технологий в учебном процессе высшей школы: монография // М.: Изд-во РГСУ. 2012. 147 с.
Горюнова Л.В. Профессиональная мобильность специалиста как проблема развивающегося образования России : автореф. дис. ... д-ра пед. наук Ростов-на-Дону, 2006. с. 44
Захарченко В.С., Мезенцева С.В. Исполнительская практика как фактор профессионального становления музыканта. Опыт, проблемы и пути совершенствования качества подготовки специалистов в сфере культуры и искусства. // Материалы XIX Всероссийской научнометодической конференции. Улан-Удэ: Издательско-полиграфический комплекс ФГБОУ ВО ВСГИК. 2020. с. 219 - 226.
Зеер Э.Ф. Социально-профессиональная мобильность учащейся молодежи как фактор подготовки к динамическому профессиональному будущему // Образование и наука. 2014. № 8 (117). С. 33-48.
Зеленкова Е.В. Творческое мышление музыканта: специфика развития в процессе профессиональной подготовки // Мир науки, культуры, образования. 2015. № 2(51). С. 207-209.
Иофис Б.Р. Сочинение музыки: содержание дефиниции как проблема музыкознания и педагогики музыкального образования // Вестник кафедры ЮНЕСКО. Музыкальное искусство и образование. 2013. № 4. с. 85-94.
Леушин И.О., Леушина И.В. Некоторые проблемы организации самостоятельной работы студентов в техническом вузе // Высшее образование в России. 2017. № 6. С. 51-56.
Павлов Д.Н. Музыкально-композиционная деятельность как средство развития творческой самореализации студентов колледжа культуры: монография. // Екатеринбург. 2019. с. 110
Румянцева З.В. Художественно-педагогическая мобильность педагога-музыканта: сущность и структура // Искусство и образование. 2009. № 5 (61). С. 96-103.
Фишман Б.Е. О субъектности студента вуза в образовательной деятельности // Высшее образование в России. 2019. № 5. С. 145-154.