The structure of the methodology of using geoinformation technologies as a means of forming the environmental competence of future mining engineers
DOI:
https://doi.org/10.25726/f1931-2680-4164-gKeywords:
training, engineers, university, research, technologyAbstract
The implementation of the model of using geoinformation technologies as a means of forming the environmental competence of future mining engineers requires specifying the content of training, which is not detailed in the model, at each stage of its formation. Taking into account that at the I, II, III stages of the formation of environmental competence occurs in normative academic disciplines, it is necessary to develop the content of training in the special course "Environmental geoinformatics" at the II stage. Therefore, it is relevant to analyze its components, identify the weakest points and problems that can significantly worsen its quality and without overcoming which its further development is impossible. The traditional model of a methodical learning system is a five-component model, which uses a systematic approach in relation to the components of the learning process (all components form a single whole with certain internal connections). According to this model, a methodical learning system is a set of hierarchically related components: learning goals, content, methods, means and forms of training organization. The development of a methodological training system for the special course "Environmental Geoinformatics" plays a key role in its functioning as an essential component of the model of using geoinformation technologies as a means of forming the environmental competence of future mining engineers, because in the process of forming the environmental competence of a future mining engineer, it is the II (formative) stage at which the training of the special course takes place, is the main one.
References
Абишев А.А., Воробьев А.Е., Мурзаева А.К. Дуальная технология обучения студентов в системе высшего образования республики Казахстан. // Человек. Общество. Инклюзия. 2017. № 4. С. 92-102.
Аммосова М.С. Профессиональная направленность обучения математике студентов горных факультетов вузов как средство формирования их математической компетентности : дис. ... канд. пед. наук // Красноярск, 2009. 180 с.
Болотов В.А., Вальдман И.А., Горбовский Р.В., Захир Ю.С., Мерцалова Т.А. Ключевые вопросы развития национальных и региональных систем оценки качества образования (экспертный обзор). М.: НИУ ВШЕ, 2016. 232 с
Воронина Л.В. Кейс-задачи как средство формирования критического мышления у будущих горных инженеров в процессе обучения математике // Информационно-коммуникационные технологии в педагогическом образовании. 2021. № 4 (73). С. 69-76.
Грибкова Л.А., Морозов А.А. Особенности применения современных геодезических приборов и технологий при строительстве зданий и сооружений // Научные труды кубанского государственного технологического университета. 2016. №5. С. 59-69.
Демидова Т.Е., Тонких А.П. Реализация компетентностного подхода в вузе // Проблемы подготовки учителя для современной российской школы : сборник материалов: Тезисы докладов Всероссийской научно-практической конференции преподавателей педагогических учебных заведений: программы учебных дисциплин, специальных курсов и семинаров для студентов педагогических вузов и колледжей, обеспечивающие подготовку к работе по Образовательной системе "Школа 2100", Москва, 02–03 февраля 2007 года. Москва: ООО "Баласс"; Издательский Дом РАО, 2007. С. 36-39.
Дубровская Ю.А. Организационно-методический опыт практической подготовки студентов-горноспасателей // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2020. № 8 (186). С. 105-113. DOI: 10.34835/issn.2308-1961.2020.8.p105-113
Приходченко Е.И. Деятельностный подход в обучении // Вестник ДНПИ. 2017. № 2. С. 22-27.
Пучков Л.А., Петров В.Л., Хронин В.В., Коваленко В.С. Подготовка горных инженеров для открытых разработок // Горный журнал. 2009. № 11. С. 50-51.
Хозяинова М.С. Обучение содержательному анализу математического материала при изучении алгебры в техническом вузе : дис. . канд. пед. наук : 13.00.02 // Сыктывкар, 2017. 158с.
Швецова В.А., Пчелкина Е.П. Синергетический подход к обучению студентов в системе высшего профессионального образования // Историческая и социально-образовательная мысль. 2017. Т. 9, № 3/1. С. 192-196. DOI: 10.17748/2075-9908-2017-9-3/1-192-196
Шевченко А.А., Буртасова А.Н., Глазков Р.Е. О необходимости выполнения постоянного геодезического мониторинга // Электронный сетевой политематический журнал «Научные труды КубГТУ». 2016. №10. С.39-48.
Шершнева В. А. Комплекс профессионально-направленных математических задач, способствующий повышению качества математической подготовки студентов транспортных направлений технических вузов : автореф. дис. ... канд. пед. наук // Красноярск, 2004. 21 с.