Communicative stylistics of the text in the methodology of teaching literature in the study of V.M. Shukshin's stories

Authors

  • Natalia A. Nakonechnaya Moscow Financial and Industrial University Synergy
  • Olga V. Efimova Moscow Financial and Industrial University Synergy

DOI:

https://doi.org/10.25726/e4189-3319-1567-c

Keywords:

methods of teaching literature, communicative stylistics of literary test, linguistic personality, speech manifestation, tactics and strategies of speech behavior, addressee and addressee of the literary text, dialogue, communicative pragmatics, hermeneutics of the text, a comprehensive analysis of the literary work

Abstract

The article discusses the methodological possibilities of communicative stylistics on the example of studying the stories of V.M. Shukshin. The aspects of the inclusion of a functional-pragmatic, integrated approach to the study of a literary work are determined. It is determined how the personality of the writer manifests his subjectivity through a literary work, which is primarily the result of mental and speech activity. The effectiveness of referring to the text of a work of art in literature lessons as a speech event is substantiated. The features of the author-addressee, the dialogue specifics of the works are revealed; analysis of speech situations and characters of V.M. Shukshin as linguistic personalities. As a result of the study, the necessity of attention to the communicative organization of the author's texts is proved, which helps to reveal the author's skill in creating social, group and individual characteristics of the characters' speech in comprehending the author's ideological intent. It can be argued that at present the literary work and the author are becoming the center of psycholinguistic research included in the multifaceted analysis of the literary work. In the concept of linguistic personality, the connection of language with the individual consciousness of the personality, with its worldview is fixed. The subjectivity of the author is studied through a literary work, which is primarily the result of mental and speech activity.

References

Белоус Н.А. Конфликтный дискурс в коммуникативном пространстве: семантические и прагматические аспекты: специальность 10.02.19 "Теория языка" // автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора филологических наук. Краснодар, 2008. С. 50. ЭДН ЗНУБШ.

Болотнова Н.В. К вопросу о понятии "когнитивный стиль языковой личности" // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 10(125). С. 164-168.

Болотнова Н.С., Салимовский В.А. Коммуникативная стилистика текста // Сибирский филологический журнал. 2010. № 3. С. 223-226.

Карташова Е.Н. Творчество Шукшина В.М.: перспективы лингвистических исследований // Актуальные вопросы современной филологии и журналистики. 2021. № 1(40). С. 82-87. DOI 10.36622/AQMPJ.2021.48.93.012.

Кукуева Г.В. Способы репрезентации автора в текстах малой прозы Шукшина В.М. // Вестник Удмуртского университета. Серия История и филология. 2016. Т. 26. № 5. С. 50-55.

Лузина Л.Г. 2001.04.032. Коммуникативно-прагматические аспекты слова в художественном тексте / под ред. Болотновой Н.С. Томск: изд-во ЦНТИ, 2000. 160 с. // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6: Языкознание. Реферативный журнал. 2001. № 4. С. 90-92.

Леонтьев А.А., Мазлумянова Н.Я. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 1997. 287 с. // Социологический журнал. 1998. № 3-4. С. 287-291.

Методика преподавания литературы. Персоналии: биобиблиографический словарь. Москва: Московский педагогический государственный университет, 2018. 408 с. ISBN 978-5-4263-0601-1.

Олешков М.Ю. Сценарий речевой ситуации: прагматический аспект: материалы Всерос. науч. конф. // Актуальные вопросы филологич. исследований. Пермь, 2012. С. 59–64.

Пургина Е.В., Соловьева С.В. Способы формирования коммуникативной квалификации учащихся на уроках литературы // Инновационные проекты и программы в образовании. 2015. № 5. С. 20-24.

Стрелец Л.А. Коммуникативные аспекты изучение литературного произведения в школе // Филологический класс. 2011. № 26. С. 32-36.

Толикина Е.А. Развитие коммуникативной компетентности будущих специалистов // Язык, коммуникация, речевая культура: Материалы международной научной конференции, посвященной юбилею заведующей кафедрой теории и практики общения ЯрГУ им. Демидова П.Г., Антоновой Л.Г., Ярославль, 17–19 декабря 2015. С. 223-227.

Хисамова Г.В. Диалог как компонент художественного текста (на материале художественной прозы В.М. Шукшина): специальность 10.02.01 "Русский язык": автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора филологических наук. Уфа, 2009. 49 с.

Хисамова Г.В. Художественный с позициями лингвистики текста (на материале художественной речи В.М. Шукшина) // Сибирский филологический журнал. 2008. № 4. С. 182-186.

Шукшин В.М. Собр. соч.: В 6 т. М., 1992. Т. 2.

Published

2022-12-15

How to Cite

1.
Nakonechnaya NA, Efimova OV. Communicative stylistics of the text in the methodology of teaching literature in the study of V.M. Shukshin’s stories. УО [Internet]. 2022 Dec. 15 [cited 2024 Nov. 21];12(12):91-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/714