Development of creative thinking of preschoolers through triz technology

Authors

  • Larisa V. Mamedova Technical Institute (branch) North-Eastern Federal University named after M.K. Ammosov

DOI:

https://doi.org/10.25726/m5349-8669-2243-v

Keywords:

creative thinking, technologies of the theory of solving inventive tasks, preschool age, methods and techniques of TRIZ

Abstract

The help of the technology of the theory of solving inventive tasks (TRIZ) in the development of creative thinking of children is the main issue discussed in this article. The first stage of educational systems is preschool education. Today, society is making new demands, and the main task of preschool education is to educate a new generation, or rather children with high creative abilities. Teachers know perfectly well that every child is born creative and gifted. Only improper upbringing and training can ruin this talent. To succeed, children need to develop creative thinking, the ability to think outside the box, to look at the world around them. The article also describes the data obtained during an empirical study of the level of creative thinking of preschoolers according to such criteria as: "flexibility", "fluency" and "originality" on the basis of MBDOU "CRR – kindergarten "Snowflake" in Aldan. Based on the generalization of pedagogical and psychological experience of specialists, methods and techniques of modern TRIZ technology were selected so that children could solve problems and approach the solution in a more creative way. A series of classes using TRIZ technology and a card file of correctional and educational games are described. 

References

Альтшуллер Г.С. Найти идею: Введение в ТРИЗ - теорию решения изобретательских задач. М.: Альпина Бизнес Букс. 2007. С. 400.

Анастази А. Психологическое тестирование. М.: Педагогика. 2018. С. 343.

Андреев В.И. Педагогика творческого саморазвития. Казань: Изд-во Казанского ун-та. 2012. С. 450.

Божович Л.И. Избранные психологические труды. Проблемы формирования личности. Москва: Юрайт. 2010. С. 212.

Брушлинский А.В. Психология мышления и проблемное обучение. М.: Знание, 2013. С. 380.

Вершинина Н. ТРИЗ-технологии как метод формирования творческого мышления дошкольников // Воспитатель. https://www.maam.ru/detskijsad/triz-tehnologi-kak-metod-formirovanijatvorcheskogo-myshlenija-doshkolnikov.html

Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте. М.: Просвещение, 2011. С. 560.

Зубков И.А. Язык моделирования и макетирования для развития речевых навыков и пространственно-образного мышления у детей 5-7 лет на примере проекта «Маленький архитектор» // Сборник материалов XVII Международного научного конгресса Роль бизнеса в трансформации общества. Издательство: МФПУ Синергия, Москва. 2022. С. 661.

Козубовский В.М. Общая психология: познавательные процессы. Минск: Амалфея, 2018. С. 368.

Куплевацкая А.В. Сообщение из опыта работы по теме «Развитие творческого мышления дошкольников посредством использования технологии ТРИЗ» // Воспитатель. https://infourok.ru/soobschenie-iz-opita-raboti-po-teme-razvitie-tvorcheskogo-mishleniya-doshkolnikovposredstvom-ispolzovaniya-tehnologii-triz-1665700.html

Немов Р.С. Общая психология: учеб. для бакалавриата. Т. 1. Введение в психологию // М.: Юрайт, 2016. С 548.

Переплекина О.А. Обобщение опыта работы по теме «Формирование нестандартного мышления, развитие творческой деятельности детей посредством применения методов ТРИЗ» // Воспитатель. https://infourok.ru/obobschenie-opita-raboti-po-teme-formirovanienestandartnogo-mishleniyarazvitie-tvorcheskoy-deyatelnosti-detey-posredstvom-prim 2052827.html

Столярова М.В. Передовой педагогический опыт на тему «Развитие творческого мышления дошкольников путём методики ТРИЗ» // Воспитатель. https://nsportal.ru/detskiysad/raznoe/2016/03/23/peredovoy-pedagogicheskiy-opyt-na-temu-razvitie-tvorche

Теремяева Е.С. Формирование творческого мышления дошкольников с использованием ТРИЗ-технологии // Воспитатель. https://nsportal.ru/download/yandex.html

Туник Е.Е. Тест Торренса. Диагностика креативности. СПб.: Иматон, 2018. С. 169.

Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования. Утвержден приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 октября 2013 г. № 1155. http://ped–kopilka.r

Published

2022-11-25

How to Cite

1.
Mamedova LV. Development of creative thinking of preschoolers through triz technology. УО [Internet]. 2022 Nov. 25 [cited 2024 Nov. 24];12(10):148-54. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/640