Procedures for external and internal evaluation of the quality of education in the activities of the head of an educational organization: audit and moderation

Authors

  • Konstantin B. Egorov Perm State Humanitarian Pedagogical University
  • Vera A. Zakharova Perm State Humanitarian Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/f5370-5680-4789-r

Keywords:

educational organization management, external evaluation, internal evaluation, head of an educational organization, higher education, additional professional education, general education, functional skills, audit, moderation

Abstract

The modern education system works in the context of updating approaches to the external evaluation of the quality of education (monitoring within the framework of state accreditation, professional public accreditation, independent assessment of qualifications, etc.). New models of external evaluation stimulate understanding of the internal system of quality evaluation in educational organizations. Accordingly, in the activities of the head of an educational organization, the importance of understanding the essence of the procedures for external and internal evaluation increases. The training programs for heads of educational organizations at the university and in additional professional education should include sections on evaluation procedures in management. Such programs can be implemented by order of federal, regional or municipal education authorities. The article considers such procedures for assessing the quality of education as audit and moderation, analyzes the Russian and international practice of their application, investigates the origin and development of the term, and gives classifications. The use of audit and moderation is advisable in the management of educational holdings or a network of educational organizations.

References

Азарьева В.В., Звездова А.Б. Независимая оценка качества образования: проблемы и перспективы // Качество образования в Евразии. 2018. № 6. С. 5–17.

Денисова О.П. Организационно-педагогическая система комплексной подготовки кадрового состава вуза к экспертизе качества образования: концепция, модель, технологии. Дисс. … д.пед. н. – Тольятти, 2014. – 393 с.

Громовенко А.В., Тараненко Н.Ю. Актуальные вопросы проведения профессиональнообщественной аккредитации на примере южного центра независимой оценки качества профессионального образования // Современные исследования проблем управления кадровыми ресурсами. Сборник научных статей II Международной научно-практической конференции. 2017. С. 123– 132.

Егоров К.Б., Захарова В.А. Внешняя оценка в управлении образовательной организацией // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики № 2. 2021. С. 94–110.

Жезлова С.А. Модерация как инновационная форма повышения квалификации учителя. Диссертация на соискание ученой степени к.пед. н. Кострома, 2000. 166 с.

Кирий Н.В., Пересыпкин А.П. Через модерацию к новому качеству обучения в вузе // Интеграция образования. 2009. № 4 (57). С. 37–40.

Левченкова Н.С., Николаев А.И., Нестерова М.М., Орехова Н.С., Наконечный Д.А., Николаев Д.А. Опыт внедрения системы менеджмента качества в сфере высшего медицинского образования на кафедре терапевтической стоматологии СГМА // Смоленский медицинский альманах. 2015. С.76–79.

Махова Ю.В. Модерация как фактор профессионального образования инженернопедагогических работников технического колледжа // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2010. № 8. С. 293–298.

Новые правила аккредитации образовательной деятельности вступили в силу. Официальный сайт федеральной службы по надзору в сфере образования. https://obrnadzor.gov.ru/news/novye-pravila-akkreditaczii-obrazovatelnoj-deyatelnosti-vstupili-v-silu/

Приказ Минтруда России от 19.04.2021 № 250н «Об утверждении профессионального стандарта «Руководитель образовательной организации (управление дошкольной образовательной организацией и общеобразовательной организацией)».

Раисова К.А.Совершенствование системы менеджмента качества высшего медицинского образования. Автореферат диссертации на соискание ученой степени д. мед. наук. Астана, 2014. 39 с.

Рубин Ю.Б., Соболева Э.Ю. Внутренние гарантии качества процедур независимой аккредитации в образовании // Высшее образование в России. 2011. № 2. С. 12–23.

Соболева Э.Ю. Экспертные проекты по оценке качества образования, реализуемого с использованием e-learning// Прикладная информатика. 2012. № 6. С. 15–23.

Словарь бизнес-терминов. Академик.ру. 2001. https://dic.academic.ru/dic.nsf/business/10951

Словарь синонимов ASIS. В.Н. Тришин. 2013. https://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_synonims/288582/%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F

Тимченко В.В. Сети независимой оценки качества образования // Дополнительное профессиональное образование в стране и мире. 2016. № 8 (30) С. 5–8.

A practical guide to assessment and reporting. https://assessment.tki.org.nz/Moderation/Moderation-purposes

Cambridge IGCSE Coursework handbook. https://www.cambridgeinternational.org/supportand-training-for-schools/support-for-teachers/teaching-and-assessment/internal-moderation/

CELTA. Syllabus and Assessment Guidelines. www.cambridgeenglish.org.ru/images/21816-celta-syllbus.pdf.

IB assessment principles and practices: A guide to assessment for teachers and coordinators https://www.ibo.org/contentassets/4d92e48d38a4415a87e11555e143a39f/assessment-guide-for-teachersand-coordinators-en.pdf

In-service certificate in English Language Teaching/ Syllabus and Assessment Guidelines 2015. http://www.cambridgeenglish.org.ru/images/21797-icelt-syllabus.pdf

Internal moderation. https://www.cambridgeinternational.org/support-and-training-forschools/support-for-teachers/teaching-and-assessment/internal-moderation/

Lingvo Universal (En-Ru) (к версии ABBYY Lingvo x6) Англо-русский словарь общей лексики. ABBYY, 2014.

Moderation guidance. University of Edinburgh. https://www.ed.ac.uk/institute-academicdevelopment/learning-teaching/staff/assessment/moderation-guidance

Oxford Dictionary (En-En) (для ABBYY Lingvo x6) Oxford Dictionary of English, 3rd Edition. Oxford University Press 2010. 2069 pages.

Moderation. New Zealand Ministry of Education. https://assessment.tki.org.nz/Glossary#glossary_210

Phase 3 – Coursework & Moderation. https://www.cambridgeinternational.org/examadministration/cambridge-exams-officers-guide/phase-3-coursework-and-moderation(

Professional Practice Note 15. Assessment moderation. https://www.education.vic.gov.au/Documents/school/teachers/teachingresources/practice/professionalpracticenote15.pdf

Visiting moderation. Cambridge Technicals. https://www.ocr.org.uk/administration/cambridgetechnicals/assessment/visiting-moderation

Remote moderation. Functional Skills. https://www.ocr.org.uk/administration/functionalskills/assessment/remote-moderation

Wilmut, John and Tuson, Jennifer. Statistical moderation of teacher assessments. A report to the Qualifications and Curriculum Authority (QCA). http://oucea.education.ox.ac.uk/wordpress/wpcontent/uploads/2011/06/Wilmut-2004-review-of-TA.pdf.

Published

2022-05-15

How to Cite

1.
Egorov KB, Zakharova VA. Procedures for external and internal evaluation of the quality of education in the activities of the head of an educational organization: audit and moderation. УО [Internet]. 2022 May 15 [cited 2024 Nov. 24];12(3):170-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/372