Economic education of children and youth as a factor of social protection in historiography
DOI:
https://doi.org/10.25726/q4544-8251-4963-dKeywords:
economy, orientation, education, contribution, intelligentsiaAbstract
The beginning of the twentieth century was a turning point in the social and economic struggle on the lands of the USSR. After the First World War, the problem of restoring the economy brought to life the need to train qualified specialists. The progressive intelligentsia of the region developed theoretical and practical steps aimed at attracting impoverished peasant-craft layers to economic self-responsibility and self-help. Teachers considered professional economic education, trade training and mastering the business of banking for young people as an important factor of social protection, social independence of a person, and in the future – the creation of Russia. The purpose of our research was to study the contribution of the intelligentsia to the theory and practice of economic education of children and youth in the first third of the twentieth century, the use of psychological research methods in vocational guidance, the development of economic education, the acquisition of new professions as a factor of social protection in the socio-economic conditions of the postwar years.
References
Джуринский А.Н. История зарубежной педагогики: Учебн. пособие для вузов / А.Н. Джуринский. - М.: Издательская группа «ФОРУМ» - «ИНФРА-М», 1998. -272 с.
Доватур А.И. Политика и политии Аристотеля / А.И. Доватур Акад. Наук СССР. Ленингр. Отд-ение Ин-та истории. - Москва; Ленинград: Наука. [Ленингр. отд-ние], 1965. - 390 с.
Количественные методы в социологических исследованиях: Сборник статей / Науч. ред. к.э.н. В.Н. Шубкин. - Новосибирск: [б.и.], 1964. - 489 с.
Колобкова А.А. Учебные книги по французскому языку в России XVIII века // Проблемы современного образования. 2020. № 5. С. 163-171. DOI 10.31862/2218-8711-2020-5-163-171.
Комаров М.С. Введение в социологию: Учеб. для вузов / М.С. Комаров. - М.: Наука, 1994. - 317 с.
Литвинов С.В. О возникновении и изменении значения термина англомания // Русская речь. 2004. № 3. С. 66-68.
Литвинов С.В. Россия - Западная Европа (историческая динамика взаимодействия культур : середина XVI - середина XIX вв.): специальность 24.00.01 "Теория и история культуры": диссертация на соискание ученой степени доктора исторических наук. Москва, 2008. 632 с.
Литвинов С.В. Россия - Западная Европа: историческая динамика взаимодействия культур (середина XVI - середина XIX вв.) : специальность 24.00.01 "Теория и история культуры": автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора исторических наук. Москва, 2009. 44 с.
Маркс К. Капитал / Пер. с нем. - СПб.: Издательская группа «Лениздат», «Книжная лаборатория», 2018.
Марксизм и педагогика; Учение В.И. Ленина об образовании и коммунистическом воспитании: (В помощь парт. учебе). - Москва: Просвещение, 1966. - 120 с.
Мягкова С.Н., Литвинов С.В. Организация и проведение физкультурных парадов в СССРв 30-е годы XX в. // Вестник спортивной истории. 2015. № 1. С. 12-20.
Новиков В.С. Философия и образование. Монография. М.: Изд-во СГУ, 2011. - 176 с.
Петти В. Экономические и статистические работы / В. Петти. - М.: Соцэкгиз, 1940. - 324 с.
Рикардо Д. Собрание сочинений. Том первый. Начала политической экономии и податного обложения. - Санкт-Петербург, книгоиздательство «Зерно», 2008
Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов / А. Смит. - М.: Соцэкгиз, 1956. - 490 с.
Тонких А.П. Исторические закономерности последствий длительного пребывания у власти первых лиц государства // Вопросы национальных и федеративных отношений. 2022. Т. 12. №1 (82) С. 128-133.
Утченко С.Л. Древний Рим: События. Люди. Идеи / С.Л. Утченко - Москва: Наука, 1969. - 324 с.
Янжул И.И. Избранные труды / И.И. Янжул. - М.: Наука, 2005. - 438 с.
Becker G.S. Investment in Human Capital A. Theoretical Analysis // Journal of Political Eckonomy. Supplement. Oct., 1962
Friedman Milton. Capitalism and Freedom. - U.S.: by the Univ. of Chicago, 1982 - 202 p.
Schulz T. Capital Formation by Education // Journal of Politikal Economu.- 2015, p. 25