Professional development of scientific and pedagogical staff of a confessional university: regulatory support and modern educational practices
Keywords:
confessional university, professional development, regulatory support of the educational process, legislation on educationAbstract
Systematic professional development of scientific and pedagogical staff contributes to the development of competitiveness of an educational organization in the Russian educational space. A special place in the training of new personnel is occupied by confessional universities, the founders of which are centralized religious organizations. The purpose of the study is to present the experience of a confessional university in the implementation of mandatory professional development programs by scientific and pedagogical workers. Tasks: 1) to study the regulatory documents regulating professional development; 2) to develop a comprehensive system of additional professional education, taking into account the peculiarities of a confessional university. The research is based on a set of theoretical and empirical methods. The theoretical and methodological basis consists of the key provisions of the competence approach in higher education, the concept of active learning, and the principles of case technology. The empirical study was conducted on the basis of a non–governmental private institution - the educational organization of higher education "Missionary Institute", Yekaterinburg. A comprehensive system of additional professional education (advanced training) for scientific and pedagogical staff of a confessional university has been developed and implemented. The DPO programs were created taking into account modern scientific and pedagogical trends, legal requirements, and features of confessional education. The necessity of mastering a number of mandatory professional development programs by university teachers is substantiated. The presented professional development programs for scientific and pedagogical staff of a confessional university are necessary components in the organization of the work of educational organizations and an important condition for the successful passage of inspections by supervisory authorities. The prospects for further research are related to the analysis of the effectiveness of the implementation of educational training programs in a confessional university.
References
Амбарова П.А., Зборовский Г.Е. Дополнительное профессиональное образование научно-педагогических работников: возможности и проблемы реализации // Высшее образование в России. 2024. № 3.
Ирхин В.Н., Ирхина И.В., Собянин Ф.И., Кравец А.О. Проблемы и перспективы развития системы дополнительного профессионального образования научно-педагогических кадров вузов России // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2023. № 2. Т. 42. С. 242-251.
Келлер А.В., Коршунов И.А., Ширкова Н.Н., Суворов Г.Н., Сжёнов Е.С., Шадрин С.С., Орехов А.А. Дополнительное профессиональное образование в университетах: состояние и стратегия интеграции с научными исследованиями // Высшее образование в России. 2023. № 11. Т. 32. С. 9-36.
Кирьякова А.В., Каргапольцева Н.А., Белоновская И.Д., Дужников С.А. Университет как среда инновационных взаимодействий // Высшее образование в России. 2021. № 8-9.
Лысаков Н.Д., Лысакова Е.Н. Актуальные проблемы педагогики и повышение квалификации преподавателей // Высшее образование в России. 2021. № 5. С. 32-43.
Мироненко Е.С. Дополнительное профессиональное образование в современной России: проблемы и тенденции развития // Образование и право. 2022. № 3. С. 164-176.
Нотова С.В., Подосенова И.А. Система ДПО как основа непрерывного профессионального образования // Высшее образование в России. 2021. № 8-9.
Солехзода Г.Д. Повышение квалификации преподавателей как фактор развития социального государства // Актуальные проблемы повышения квалификации преподавателей высших учебных заведений в период независимости: мат. Респуб. науч.-прак. конф., посв. 30-летию государственной независимости Республики Таджикистан, объявлению 2020-2040 гг. «Двадцатилетием изучения и развития естественных, точных и математических наук в сфере науки и образования» и «10-летию Института повышения квалификации преподавателей высших учебных заведений при Таджикском национальном университете» (23 июня 2021 г., Душанбе). Таджикский национальный университет. Душанбе: Эр-граф, 2021. С. 228-235.
Стародубцев В.А., Исаева Е.В. Повышение квалификации НПР: персонализация профессионального развития // Высшее образование в России. 2017. № 1. С. 93-98.
Шелехова Л.В., Бочарова-Лескина А.Л., Бочаров А.В. Повышение квалификации профессорско-преподавательского состава в условиях цифровизации образовательного процесса // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 76-2. С. 248-250.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.