The introduction of innovative pedagogical technologies for the training of specialists in the field of environmental safety and environmental protection at industrial facilities
Keywords:
environmental safety, industry, innovative pedagogical technologies, interactive learning, competence-based approach, practice-oriented approachAbstract
This article is devoted to the problem of introducing innovative pedagogical technologies into the process of training specialists in environmental safety and environmental protection at industrial facilities. The relevance of the topic is due to the increasing need for highly qualified personnel capable of effectively solving the tasks of ensuring environmental safety in conditions of intensive industrial development. The purpose of the study is to develop and test a set of innovative pedagogical technologies aimed at improving the quality of professional training of environmental industrialists. In the course of the work, methods of theoretical analysis, pedagogical modeling, experimental verification, and statistical data processing were used. The empirical base was based on the results of a survey of 120 teachers of specialized universities, as well as data on the dynamics of academic performance of 250 students of experimental groups. Key results: 1) the conceptual foundations and principles of designing innovative pedagogical technologies are defined; 2) a practice-oriented learning model has been developed and implemented, including a set of interactive cases, simulation games and projects; 3) the effectiveness of the proposed technologies has been experimentally proven, providing a reliable increase in the key competencies of future environmental specialists. The theoretical significance of the research lies in the increment of scientific knowledge in the field of professional pedagogy. The practical value is associated with the possibility of replicating proven innovative technologies throughout the entire environmental education system. The prospects for further development of the problem are related to the expansion of the range of pedagogical innovations and the diversification of their implementation formats.
References
Алексеев С.В. Линии развития экологического образования в России // Экологическое образование. 2014. № 4. С. 3-9.
Гафурова Н.В., Осипова С.И. Металлургическое образование на основе идеологии CDIO // Высшее образование в России. 2013. № 12. С. 137-139.
Дерябо С.Д., Ясвин В.А. Экологическая педагогика и психология. Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. 480 с.
Дзятковская Е.Н. Миссия экологического образования – 2030 // Экологическое образование: до школы, в школе, вне школы. 2016. № 3. С. 4-8.
Егорова Г.И. Интерактивные технологии обучения в высшей школе // Вестник Рязанского государственного университета им. С.А. Есенина. 2013. № 4. С. 35-40.
Ермаков Д.С. Формирование экологической компетентности учащихся. М.: МИОО, 2009. 180 с.
Ермаков Д.С. Экологическое образование для устойчивого развития: поиск новых ориентиров // Экологическое образование: до школы, в школе, вне школы. 2016. № 1. С. 13-17.
Захлебный А.Н., Дзятковская Е.Н. Экологическая компетенция – новый планируемый результат экологического образования // Экологическое образование: до школы, в школе, вне школы. 2012. № 3. С. 3-8.
Зеер Э.Ф., Лебедева Е.В., Зиннатова М.В. Методологические основания реализации процессного и проектного подходов в профессиональном образовании // Образование и наука. 2016. № 7. С. 40-56.
Игнатова В.А. Интеграция и дифференциация как универсальные категории науки и их отражение в теории и практике естественнонаучного образования // Образование и наука. 2013. № 2. - С. 3-17.
Кручинина Г.А., Круподерова Е.П., Шилова М.И. Инновационные педагогические технологии в подготовке специалистов инженерного профиля // Приволжский научный журнал. 2015. № 4. С. 228-232.
Лисицына Л.С. Теория и практика компетентностного обучения и аттестаций на основе сетевых информационных систем. СПб.: СПбГУ ИТМО, 2006. 147 с.
Мамедов Н.М. Экологическое образование как предпосылка устойчивого развития // Экология и жизнь. 2011. № 9. С. 4-8.
Марфенин Н.Н. Экологическое образование в интересах устойчивого развития: новые задачи и проблемы // Экологическое образование: до школы, в школе, вне школы. 2015. № 4. С. 3-6.
Панов В.И. Экологическая психология: Опыт построения методологии. М.: Наука, 2004. 197 с.
Роговая О.Г. Становление эколого-педагогической компетентности специалиста в области образования: автореф. дисс. ... д-ра пед. н. СПб., 2007. 43 с.
Шестак В.П., Шестак Н.В. Компетентностный подход в дополнительном профессиональном образовании // Высшее образование в России. 2009. № 3. С. 29-39.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.