Risk assessment and development of strategies to prevent environmental disasters at industrial facilities
Keywords:
environmental risks, industrial safety, environmental education, disaster management, pro-environmental thinking, educational policyAbstract
The article is devoted to the problem of risk assessment and the development of strategies to prevent environmental disasters at industrial facilities in the context of educational policy. The purpose of the study is to identify the key factors of environmental threats associated with industrial activity and to propose effective educational approaches to managing these risks. The methodology includes a comprehensive analysis of accident statistics, expert interviews (N=25), content analysis of educational programs (N=50) and focus groups with teachers (N=5). It is established that: 1) the educational component is underestimated in existing environmental risk management systems; 2) deep integration of knowledge about environmental safety into specialized educational programs is necessary; 3) the key role in disaster prevention belongs to the human factor and the formation of pro-environmental thinking. The practical significance of the study consists in the development of recommendations for the modernization of educational standards and programs, taking into account the tasks of ensuring technogenic safety. The prospects of interdisciplinary research in this field at the junction of pedagogy, engineering sciences and risk management are outlined.
References
Александрова Т.В., Зарипова Д.Р. Внедрение принципов устойчивого развития в систему инженерного образования // Высшее образование в России. 2020. № 6. С. 118-126.
Бардин И.В., Ларионова В.А. Экологическая подготовка инженеров: международный опыт и российские реалии // Инженерное образование. 2018. № 23. С. 35-44.
Войтова А.И., Карелин Н.В. Анализ аварийности и экологических рисков на предприятиях химической промышленности // Безопасность труда в промышленности. 2019. № 8. С. 67-73.
Дьяченко С.В. Экологические компетенции в системе подготовки современного инженера // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 4. С. 162-169.
Иванов В.Г., Кайбияйнен А.А. Проблемы оценки и управления экологическими рисками на промышленных предприятиях // Менеджмент в России и за рубежом. 2017. № 3. С. 94-103.
Михайлова Н.Н. Теория человеческого капитала и проблемы экологизации инженерного образования // Актуальные проблемы экономики и менеджмента. 2021. № 1. С. 81-89.
Павлова М.Б., Григорьева А.Л. Факторы экологического риска в деятельности промышленных предприятий: анализ и оценка // Экология и промышленность России. 2018. Т. 22. № 4. С. 56-61.
Попова Л.В. Образование для устойчивого развития: глобальный контекст и региональные практики // Вестник международных организаций. 2020. Т.15. № 1. С. 215-235.
Рубцов И.А. Экологический менеджмент на промышленном предприятии: структура, функции, эффективность // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2019. № 2. С. 48-53.
Сидоров Д.Г., Алиева К.З. Проэкологические компетенции инженера: сущность, структура, технологии формирования // Вестник Казанского технологического университета. 2015. Т. 18. № 2. С. 274-279.
Федорова Е.В. Экологические аспекты профессиональной подготовки инженерных кадров // Интеграция образования. 2021. Т. 25. № 2. С. 194-210.
Blewitt J. Understanding sustainable development. 3rd ed. London: Routledge, 2018. 426 p.
Jadhav S.S., Jagirdar V.V. Environment management training needs for engineers: an empirical study // Journal of engineering education transformations. 2019. Vol. 32. № 3. рр. 1-8.
Perdan S., Azapagic A., Clift R. Teaching sustainable development to engineering students // International journal of sustainability in higher education. 2000. Vol. 1. № 3. рр. 267-279.
Quendler E., Van Der Luit J. Participatory learning for sustainable development: a challenge for higher engineering education // Proceedings of EDULEARN14 Conference. Barcelona, 2014. рр. 1684-1693.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.