Developing students' intercultural competence through learning English

Authors

  • Bella A. Harikhanova A. A. Kadyrov Chechen State University
  • Marina U. Zubayraeva Chechen State Pedagogical University

Keywords:

intercultural competence, English language teaching, language education, pedagogical conditions, educational technologies, communicative and cultural approach

Abstract

The development of intercultural competence among students is an urgent task of modern language education. The purpose of the study is to identify pedagogical conditions and technologies for the formation of intercultural competence in the process of teaching English at a university. The methodological basis of the article consists of competence-based, communicative and cultural approaches. The empirical study included a survey of 120 students and an interview with 15 teachers of foreign languages at three universities of the Chechen Republic. Quantitative analysis was carried out using descriptive and inductive statistics, qualitative analysis was carried out through thematic content analysis. Three key pedagogical conditions for the development of intercultural competence have been identified: 1) systematic integration of the cultural component into the content of language training; 2) interactivity and problem-oriented learning; 3) a combination of classroom and extracurricular project activities. The most effective pedagogical technologies have been identified: case studies, role-playing games, discussions, and web quests. The results obtained make it possible to optimize the process of language education by strengthening its cultural-forming potential. The proposed methodology can be used in university practice of teaching English and other foreign languages. The prospects of the research are related to the cross-cultural verification of conclusions and the creation of an integrative model for the formation of intercultural competence.

References

Василиженко М.В. Поиск альтернативных методов дополнительной подготовки обучающихся английскому языку // Актуальные проблемы теории и практики профессионального образования в контексте глобализации: мат. Междунар. науч.-прак. конф. (31 мая 2019 г., Челябинск). Челябинск: ЧОУВО МИДиС, 2019. С. 14-17.

Гальскова Н.Д. Межкультурное обучение: проблема целей и содержания обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2004. № 1. С. 3-8.

Елизарова Г.В. Формирование межкультурной компетенции студентов в процессе обучения иноязычному общению: дисc. … д-ра пед. наук. СПб, 2001. 371 с.

Корнеева Л.И., Ма Ж. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции при обучении иностранному языку в Китае и России: сравнительно-сопоставительный анализ // Педагогическое образование в России. 2019. № 2. С. 61-65.

Максимова Т.А. Развитие межкультурной компетенции в профессиональной подготовке студентов языковых специальностей // Современное образование: опыт прошлого – взгляд в будущее: мат. Междунар. науч.-прак. конф. (21 апреля 2018 г., Челябинск). Челябинск: ЧОУВО МИДиС, 2018. С. 189-194.

Михайлов Н.Н. Лингвострановедение Англии. English cultural studies: уч. пос. для студ. учр. высш. проф. обр. М.: Издательский центр «Академия», 2013. 208 с.

Сафонова В.В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996. 189 с.

Тарева Е.Г. Межкультурное иноязычное образование: лингводидактические стратегии и тактики. М.: Логос, 2014. 232 с.

Телицына И.В. Образование через культуру // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2023. № 10-1(85). С. 180-182.

Byram M. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997. 124 p.

Deardorff D.K. Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization // Journal of studies in international education. 2006. № 10(3). рp. 241-266.

Fantini A.E. Exploring and assessing intercultural competence. 2006. Retrieved from http://www.sit.edu/publications/docs/feil_research_report.pdf

Liddicoat A.J., Scarino A. Intercultural language teaching and learning. Oxford: John Wiley & Sons Limited, 2013. 190 p.

Sercu L. Assessing intercultural competence: a framework for systematic test development in foreign language education and beyond // Intercultural education. 2004. № 15(1). рp. 73-89.

Sinicrope C., Norris J., Watanabe Y. Understanding and assessing intercultural competence: A summary of theory, research, and practice // Second language studies. 2007. № 26(1). рp. 1-58.

Published

2024-05-15

How to Cite

1.
Harikhanova BA, Zubayraeva MU. Developing students’ intercultural competence through learning English. УО [Internet]. 2024 May 15 [cited 2024 Nov. 25];14(5-1):163-71. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1616

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY