Innovations in the assessment of students' academic achievements
Keywords:
innovations in education, assessment of academic achievements, adaptive testing, portfolio analysis, simulation technologies, gamificationAbstract
Innovative approaches to assessing students' academic achievements are becoming increasingly relevant in the modern higher education system. This article discusses the latest methods and technologies used for an objective and comprehensive assessment of students' knowledge, skills and abilities. Research materials and methods include the analysis of scientific literature on the problems of assessment in higher education, as well as the study of practical experience in the introduction of innovative assessment tools at leading universities in the world. In particular, special attention is paid to such methods as adaptive testing, portfolio analysis, assessment based on simulation technologies and gamification of the educational process. The results of the conducted research indicate the high efficiency of the application of innovative approaches to the assessment of students' academic achievements. Thus, the use of adaptive testing makes it possible to increase the accuracy and reliability of knowledge assessment by 15-20% compared to traditional methods. The introduction of portfolio analysis contributes to the development of students' self-assessment and reflection skills, which leads to an increase in their motivation and academic performance by 10-15%. The use of simulation technologies and gamification in evaluation activities provides a deeper understanding of the material being studied and the formation of practical skills necessary for future professional activity. In general, the results of the study show that innovative methods of assessing students' academic achievements are a promising direction for the development of the modern higher education system, contributing to improving the quality of training specialists and their competitiveness in the labor market.
References
Абрамов А. Диверсификация экономики регионов на основе инновационного развития. М.: LAP Lambert Academic Publishing, 2017. 228 c.
Авдеева С.М., Гасс П.В., Сорокин П.С. Оценка универсальных компетентностей как результатов высшего образования: аналитический доклад к XXII Апрельской междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества. М., 2021. 52 с.
Астафьева Е. Н. Трактовки педагогических инноваций и педагогической инновати-ки в отечественной науке (2000-2010-е гг.) // Историко-педагогический журнал. 2019. № 2. С. 44-57.
Базиков, А.А., Базикова, В.А. Экономическая теория в микро-, макро- и мировой экономике: Учебно-методические разработки. М.: Финансы и статистика, 2019. 416 с.
Васильев А.И. Конкурентоспособность вуза в свете теории конкуренции и норм российского законодательства // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 6(66). С. 122-134.
Голенкова О.В., Демина А.В., Чухачева Е.В. Особенности адаптации студентов с ОВЗ к процессу обучения в вузе // Перспективы отраслевого взаимодействия в комплексной реабилитации: Материалы IV Международной научно-практической конференции (21–22 октября 2021 г., Орел). Под общ. ред. А.И. Ахулковой. Орел: Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева, 2022. С. 30-33.
Дмитроченко Н.А. Современные подходы к выбору учебных пособий по-иностранному (английскому) языку в неязыковом вузе // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2021. Вып. 5. С. 78-86.
Ермилова А.В., Маштакова А.Ю. Академическая культура российского университета // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 9: Исследования молодых ученых. 2016. № 14. С. 79-88.
Ерохин А.К. Знание как системообразующий фактор высшего образования: философские подходы // Известия Дальневосточного федерального университета. 2009. № 1. С. 76-87.
Ерохин А.К. Структурная организация системы высшего образования: монография. Владивосток: ВГУЭС, 2018. 166 с.
Кларк Б.Р. Создание предпринимательских университетов: организационные направления трансформации. Москва: Государственный университет Высшей школы экономики, 2011.
Комарова С.В., Бурыкина М.Ю., Карнеев Р.К., Карнеева О.А., Курачева Л.Г., Лапыко Т.П., Чухачева Е.В. Психолого-педагогическое сопровождение подготовки специалистов социальной сферы // Монография. Брянск: РИСО БГУ, 2021.168 с.
Кузьминов Я.И., Рудник Б.Л., Фрумин И.Д., Якобсон Л.И., Волков А.E., Реморенко И.M. 2008. Российское образование – 2020: модель образования для инновационной экономики, основанной на знаниях // Мат. IX Междунар. науч. конф. «Модернизация экономики и глобализация» (1-3 апреля 2008 г., Москва). Вопросы образования. 2008. № 1. С. 32-64.
Макарова Е.А. Обучение говорению на иностранном языке с наставником-ровесником // Интеграция образования. 2018. Т. 22. № 3. С. 551-568.
Миронов В.В. Университетское образование: консерватизм или инновация? // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. 2017. Т. 23. № 4.
Оганесян А.О., Гимбатов Ш.М. Конкурентоспособность вуза: подходы к анализу // Региональные аспекты социальной политики. 2017. №19 (19). С. 20-27.
Тонких А.П. Реализация концепции социальной мобильности будущих учителей начальных классов // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 48-64.
Филгона Дж., Сакио Дж., Гвани Д.М. и Окоронка А.У. Мотивация в обучении // Азиатский журнал образования и социальных исследований. 2020. № 10(4). С. 16-37.
Юдина А.С., Павлова И.А. Международные рейтинги и конкурентоспособность университетов // Вестник науки Сибири. 2017. № 1(24). С. 1-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.