Problems of formation and effective use of financial resources of local self-government bodies: experience of educational management organizations

Authors

  • Malika U. Baysaeva Chechen State University
  • Markha V. Arsamakova Chechen State University
  • Zubayr I. Baysaev Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

DOI:

https://doi.org/10.25726/p9648-5309-8680-k

Keywords:

Management, education, financial resources, higher education institutions

Abstract

The effectiveness of solving the problems of socio-economic development of Russia in general, and indeed of any region of the country, largely depends on the availability and use of the intellectual potential of society, a significant part of which is concentrated in the education system. The experience of developed countries confirms the opinion that the higher the level of education of their population, the higher the level of socio-economic development of the state. That is why developed countries direct financial resources to support and ensure the development of higher education. It should be noted that the level of human potential depends on the educational level in the state, while the level of development of the region depends on the quality of human resources, so the analysis of the state and patterns of development of educational institutions in modern conditions is a very relevant topic. In the context of the reform of higher education, the attention of scientists, political and public figures to this problem is quite obvious. The financing of higher education institutions should be aimed at certain goals. They are implemented with the help of budget financing, which is carried out in the management system of the economy as a whole and by creating economic conditions in the field of education, according to the tasks of the state's economic policy in this area at the appropriate stage of development. The financing policy should be targeted, stable and transparent. It is very important to improve the financing mechanisms aimed at the development of the higher education system in Russia.

References

Гаврилова Н.В. Реализация проектов партисипаторного бюджетирования посредством интернета // Вестник Удмуртского университета. 2017. Т. 27. № 1. С. 19-26.

Килинкаров В.В. Государственно-частное партнерство в сфере высшего образования и науки в России // Вестник СПбГУ. Право. 2019. Т. 10. № 2. С. 210-225.

Крюков В.В., Луговой Р.А., Солдатов Ю.А., Шахгельдян К.И. Разработка программы стсратегического развития университета: требования, показатели, процесс. М., 2012.

Межов С.И., Болденков А.В. Понятие бизнес-модели: сущность, типология и основные принципы построения // Экономика Профессия Бизнес. 2016. № 1. С. 24-30.

Минина В.Н. Цифровизация высшего образования и ее социальные результаты // Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология. 2020. Т. 13. №.1. С. 84-101.

Мрдуляш П.Б. Проектирование развития в формате стратегических сессий // Университетское управление: практика и анализ. 2019. № 23 (1-2). С. 155-164.

Музычук В.Ю., Хаунина Е.А. Институциональные новации в финансировании культуры (научный доклад). М.: Институт экономики РАН, 2016. 66с.

Одинцова А.В. Инициативное бюджетирование в системе пространственного развития // Федерализм. 2019. № 1, С. 56-71.

Петров А.А. Цифровизация экономики: проблемы, вызовы, риски // Торговая политика. Trade policy, 2018. № 3/15. С. 10-30.

Севастьянова И.Г., Докшина М.А. О механизмах поддержки инновационной деятельности в условиях модернизации российской экономики // Фундаментальные исследования. 2016. № 2. С. 202-205.

Слепов В.А., Роденкова Т.Н., Гришина О.А., Михадзетдинова К.З. Парадигма управления финансами ВУЗов России в современных условиях // Финансовая жизнь. 2020. № 2. С. 49-54.

Сундукова Г.М., Бобылева Н.В., Деревягина Л.Н. Стратегическое управление вузом в условиях цифровой экономики // Вестник Евразийской науки. 2019. №3. С. 1-15.

Укуев Б.Т. Проблемы создания единой интегрированной среды вуза. Проблемы современной науки и образования. 2016. № 76. С. 34-37.

Эндаумент-фонды (фонды целевого капитала) государственных и муниципальных образовательных учреждений: организация деятельности, состояние и перспективы развития: Практическое руководство / Я. М. Миркин, К. Б. Бахтараева, А. В. Левченко, М. М. Кудинова. М., 2010. 144с.

Gouëdard P., Pont B., Viennet R. Education Responses to COVID-19: Shaping an Implementation Strategy // OECD. Education Working Papers. 2020. Nr 224. P. 44. DOI 10.1787/8e95f977-en.

Published

2021-09-15

How to Cite

1.
Baysaeva MU, Arsamakova MV, Baysaev ZI. Problems of formation and effective use of financial resources of local self-government bodies: experience of educational management organizations. УО [Internet]. 2021 Sep. 15 [cited 2024 Nov. 22];11(4):265-73. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/150