The possibilities of using situational analysis in the training of a specialist in the field of media communications

Authors

  • Victoria V. Volkova Institute of Mass Media and Advertising of the Russian State University for the Humanities
  • Denis G. Korovyakovsky Institute of Mass Media and Advertising of the Russian State University for the Humanities

Keywords:

training of a specialist in the field of media communications, active learning technologies, situational analysis, case study method

Abstract

The article discusses the possibilities of using situational analysis in the training of specialists in the field of media communications. The relevance of the topic is due to the need to modernize the methodological support of the educational process, taking into account the characteristics of a modern student. The purpose of the study is to identify the potential of situational analysis as an active training technology for future media specialists. The methods included the analysis of scientific literature, generalization of pedagogical experience in teaching specialized disciplines, and a sociological survey of students (n=109). It is established that situational analysis contributes to the formation of key professional competencies: communication skills, presentation skills, interactivity, self-esteem, etc. Various types of situations have been identified (situation-illustration, situation- assessment, situation-exercise) and forms of work (analysis of specific situations, case study). An algorithm for applying the case study method has been developed, including the stages of analyzing the practical situation in subgroups, inter-group discussion, and summing up. In conclusion, conclusions are drawn about the didactic potential of situational analysis, recommendations are given for its effective use in the context of digitalization and taking into account the psychological characteristics of students (clip thinking).

References

Березовская И.П. Проблема методологического обоснования концепта «клиповое мышление» // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Гуманитарные и общественные науки. 2015. № 2(220). С. 133-138.

Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. М.: Педагогика, 1989. 192 с.

Вартанова Е.Л. Образование для медиа: мировой опыт и российские перспективы // Медиаскоп. 2019. № 1. С. 6.

Волкова В.В., Суворов В.Л. Технологии профессионально ориентированного обучения. М.: ВАГШ, 2012.

Волкова В.В., Суворов В.Л., Федотов В.В. Технологии профессионально ориентированного обучения. Учебное пособие. М.: ВАГШ, 2012. 178 с.

Дунаева Н.В., Дьякова Т.А. Кейс-метод в профессиональной подготовке педагогов: опыт и проблемы реализации // Образование и наука. 2020). № 22(7). С. 186-214.

Кирьякова А.В., Каргапольцева Н.А., Белоновская И.Д., Олейник Е.В. Технология «кейс-стади» в компетентностно-ориентированном образовании // Высшее образование в России. 2019. № 28(4). С. 121-134.

Корнеева Е.Н., Кузеванова А.Л. Зарубежный опыт внедрения инновационных форм и методов обучения в образовательный процесс вуза // Профессиональное образование в современном мире. 2018. № 8(4). С. 2268-2277.

Крюков Е.В., Кузнецов В.С., Лукичев К.Е., Серяков Д.А. Метод кейсов как эффективная форма обучения студентов направления «Реклама и связи с общественностью» // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2017. № 4. С. 178-186.

Кузина Г.А. Кейс-метод как средство формирования проектировочной компетенции будущих PR-специалистов // Вестник РГГУ. Серия: Литературоведение. Языкознание. Культурология, 2018. № 1. С. 127-134.

Лазутова Л.А., Лазутов С.Б. Практико-ориентированная подготовка бакалавров рекламы и связей с общественностью посредством проектного обучения // Высшее образование в России. 2020. № 29(2). С. 155-166.

Павленко К.В., Сахно Ю.С. (2021). Контекстное обучение как технология профессионально-ориентированной подготовки специалистов по рекламе и связям с общественностью // Проблемы современного образования. 2021. № 1. С. 215-226.

Paterson R. Using case studies in media education. Ed. by A. Grizzle, C. Wilson // Media and information literacy curriculum for educators and learners. Paris: UNESCO, 2019. pp. 105-116.

Pavlik J.V. Transformation: examining the implications of emerging technology for journalism, media and society // Athens journal of mass media and communication. 2015. Vol. 1. Iss.1. pp. 9-24.

Pérez-Escoda A., García-Ruiz R., Aguaded I. Dimensions of digital literacy based on five models of development // Culture and education. 2019. № (4). рр. 124-266.

Shamshina I., Koryuhina C. Case study as an active method of teaching business communication in English // Education sciences. 2021. № 11(2). P. 57.

Shrivastava P. (2018). Using case methods for teaching media management // Journal of media management and entrepreneurship (JMME). 2018. № 1(1). рр. 19-31.

Suryani A. Innovative media learning in the borderless world // Journal Ilmiah Peuradeun, 2020. № 8(1). рр. 1-18

Published

2024-04-15

How to Cite

1.
Volkova VV, Korovyakovsky DG. The possibilities of using situational analysis in the training of a specialist in the field of media communications. УО [Internet]. 2024 Apr. 15 [cited 2024 Nov. 24];14(4-1):194-202. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1497

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY