Study of the development of children's communication skills in senior preschool age
DOI:
https://doi.org/10.25726/u0733-4581-3891-uKeywords:
communication skills, senior preschool age, social and communicative development, diagnosticsAbstract
Modern education pays special attention to the development of communication skills in preschoolers. In paragraph 2.6 of the federal educational program of preschool education, it is noted that social and communicative development is aimed at assimilation of norms and values accepted in society, including moral and moral values; development of communication and interaction of the child with adults and peers. This article describes the results of the primary research conducted on the basis of MBOU «C(K)NSH-DS No. 2» Neryungri city. The experiment involved an older group of 5-6-year-olds in the number of 16 people. To determine the initial level of development of communication skills of preschool children, we used the following methods: diagnosis of the leading form of communication of preschoolers (M.I. Lisina); diagnosis of social and communicative competence (O.V. Dybina); diagnosis of the formation of perceptual communication skills «Labyrinth» (L.A. Wenger).
References
Дыбина О.В., Анфисова С.Е., Кузина А.Ю., Груздова И.В. Педагогическая диагностика компетентностей дошкольников. Для работы с детьми 5-7 лет: пос для восп. и уч. нач. кл. Под ред. О.В. Дыбиной. М.: Мозаика-Синтез, 2010. 64 с.
Зотова И.В., Могилка Д.В. Особенности развития коммуникативных и речевых навыков детей старшего дошкольного возраста // Проблемы современной науки и образования. 2017. № 17(99). С. 78-81.
Парыгин Б.Д. Анатомия общения: моногр. СПб.: Изд-во Михайлова, 1999. 301 с.
Приказ Минобрнауки РФ от 17.10.2013 г. № 1155 «Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования» (действующая редакция от 21.01.2024г.). 2013.
Чернецкая Л.В. Развитие коммуникативных способностей у дошкольников: практическое руководство для педагогов и психологов ДОУ. Ростов н/Д.: Феникс, 2005. 256 с.
Щетинина А. М. Диагностика социального развития ребенка: уч.-метод. пос. Великий Новгород: НовГУ им. Ярослава Мудрого, 2010. 88 с.