Features of the organization of NOD in a multi-age group

Authors

  • Olga A. Faterina Technical Institute (branch) Northeastern Federal University named after M. K. Ammosov
  • Larisa V. Mamedova Technical Institute (branch) Northeastern Federal University named after M. K. Ammosov

DOI:

https://doi.org/10.25726/h3970-8576-0117-m

Keywords:

a group of different ages, direct educational activities, NODE planning, selection of materials and equipment, interaction of a teacher with children of different ages, organization of a developing environment

Abstract

The article is devoted to the peculiarities of the organization of direct educational activities (NOD) in a kindergarten group of different ages. In the conditions of an educational environment, direct educational activities (NOD) are carefully planned by teachers, taking into account the unique age characteristics of their students. The main goal of this approach is to optimize the learning process for each subgroup of students by adapting the educational content and methodology to their specific needs and development opportunities. However, improper organization of nodes, especially in terms of simultaneous start and end for different subgroups, can lead to a number of negative consequences that hinder effective learning and time use. High-quality educational work is important for the development of children both intellectually, socially and emotionally. Studying the learning process in different age groups helps to improve educational methods. This analysis considers the need to teach lessons to all children at the same time, while recognizing the importance of using specific methods for different age groups within the general group. A differentiated approach to the conduct of the NOD makes it possible to effectively take into account the age characteristics and interests of participants, contributes to the formation of values of collective interaction and the versatile development of personality.

References

Акифьева О.Г. Особенности организации образовательной деятельности с детьми в условиях разновозрастной группы ДОУ // Инновации в науке. 2016. № 6 (55). С. 69-72.

Гогоберидзе А.Г. Дошкольная педагогика с основами методик воспитания и обучения / А. Г. Гогоберидзе СПб.: Питер, 2022. 464 с.

Ермакова Е.А., Мальцева Д.Н. Особенности планирования воспитательнообразовательного процесса в разновозрастных группах (из опыта работы) // В сборнике: становление психологии и педагогики как междисциплинарных наук. сборник статей по итогам Международной научно-практической конференции. Стерлитамак, 2021. С. 46-49.

Казакова И.В. Особенности организации изобразительной деятельности дошкольников в условиях разновозрастной группы сельской ДОО // В сборнике: НАУКА И ОБРАЗОВАНИЕ В СОВРЕМЕННОМ МИРЕ. Материалы Международной (заочной) научно-практической конференции. Под общей редакцией А.И. Вострецова. Нефтекамск. 2020. С. 131-135.

Кротова М.В. Педагогическое сопровождение образовательной деятельности обучающихся в разновозрастной группе // В сборнике: Педагогика и психология современного образования: теория и практика. материалы научно-практической конференции. 2016. С. 105-110.

Микляева Н.В. Дошкольная педагогика / М.: Юрайт, 2020. 412 с.

Постановление Главного государственного санитарного врача РФ от 15.05.2013 № 26 «Об утверждении СанПиН 2.4.1.3049-13 «Санитарно-эпидемиологические требования к устройству, содержанию и организации режима работы дошкольных образовательных организаций» https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70314724/

Смирнова Е.О. Дошкольная педагогика: педагогические системы и программы дошкольного воспитания / М.: Юрайт, 2020. 122 с.

Тонких А.П., Лапыко Т.П., Еловикова Д.А., Голощапова С.В., Лысенко Е.А. Логические игры и задачи на уроках математики: Популярное пособие для родителей и педагогов / Ярославль: Академия развития. 1997. 240 с. ISBN 5-7797-0082-6. EDN BFUHBV.

Уланова Н.В., Бурмистрова Н.Ю. Особенности организации учебно-воспитательной работы в разновозрастной группе детского сада // В сборнике: Инновационные воспитательные практики: детский сад, школа, вуз. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Отв. редактор М. Г. Заббарова. 2021. С. 197-200.

Шелюховская М.Н., Аниськова Л.Ю. Деятельность образовательной организации по созданию пространственно-предметной среды для обучения групп воспитанников и учащихся гетерогенного (разновозрастного) состава // Академический вестник. Вестник Санкт-Петербургской академии постдипломного педагогического образования. 2017. № 2 (36). С. 57-61.

Published

2024-03-15

How to Cite

1.
Фатерина ОА, Мамедова ЛВ. Features of the organization of NOD in a multi-age group. УО [Internet]. 2024Mar.15 [cited 2024Jul.3];14(3-1):175–182. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1413

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY