Competencies of the future: what skills do graduates of Russian universities need

Authors

  • Natalia V. Amyaga Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Irina V. Bykova Bryansk State Technical University
  • Elena S. Zyablova Bryansk State Technical University
  • Elena V. Udovenko Bryansk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/c7561-3072-3767-r

Keywords:

higher education, competencies, skills of the XXI century, labor market, employers' requirements

Abstract

In the modern high-tech world, the competencies of university graduates are becoming crucial for their further employment and career growth. According to experts, it is the so-called «soft» skills associated with the personal development of graduates and their ability to learn throughout their professional activities that play a key role in the successful socialization of young professionals. However, many traditional educational programs of Russian universities still pay insufficient attention to the formation of such competencies among students. The labor market of modern Russia is in a state of rapid transformation. According to the forecasts of experts of the World Economic Forum, more than half of all jobs may disappear or undergo significant changes in the next 10- 15 years under the influence of digitalization, automation and the development of artificial intelligence. This calls into question the relevance of a number of existing professional skills and requires employees to constantly develop themselves and learn throughout their work. The purpose of this study is to analyze the requirements for higher education in the Russian Federation in terms of the necessary skills and abilities of future specialists. The research methods include an analysis of labor market trends and employer requirements, as well as a survey of students and graduates of leading Russian universities. The results indicate the growing importance of the so-called «soft» skills – effective communication, critical thinking, problem solving and adaptation – along with professional competencies.

References

Амяга Н.В., Еловикова Д.А., Чижевская И.Н. Моделирование развития комбинированных методов обучения // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3(49). С. 154-160.

Антонова А. В. Структурно-функциональная модель профессиональной компетентности студентов в процессе деятельности по истории // Педагогическое образование в России. 2011. № 5. С. 184-189.

Бердичевский А.Л., Колларова Э. Русист XXI века: кто он? Диалог методиста и культуролога о наболевшем //Русский язык за рубежом.2006. № 1. С. 49.

Бондаренко Е.Н. Воззрения на профессиональные компетенции современного учителя в разных странах мира // Высшее образование сегодня. 2009. № 1. С. 42-44.

Дубаков А. В. Формирование методической компетенции будущего учителя иностранного языка: содержательные и организационно-технологические аспекты // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2015. Т. 13. С. 2576-2580.

Еловикова Д.А., Амяга Н.В. Культурные ассимиляторы в решении проблем поликультурного семейного взаимодействия // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 137-149.

Игна О.Н. Структура и содержание методической компетентности учителя иностранного языка /О.Н Игна//Ярославский педагогический вестник. 2010. №1. С.90-94

Крамарева И. Е., Амяга Н.В. Структурные компоненты и сущность исследовательской культуры личности будущего педагога // Современное образование: опыт прошлого, взгляд в будущее Материалы Всероссийской научно-практической конференции: Мат. Всерос. науч.-практ. конф., Брянск, 13–14 октября 2021 года. Брянск: Общество с ограниченной ответственностью «Новый проект», 2021. С. 61-67.

Кожухов К.Ю. Педагогическая модель применения дистанционных технологий в процессе формирования методической компетентности будущего учителя (на материале дисциплины «Теория и методика обучения иностранным языкам»): Автореф. дис. к.п.н. Курск, 2008. 24 с.

Кузьмина, Н. В. Акмеологическая теория повышения качества подготовки специалистов образования. М: Наука, 2001. 164 с.

Куцебо Г.И., Пономарева Н.С. Общая и профессиональная педагогика: учеб. пос. для вузов. М.: Юрайт, 2019. 128 с.

Ломакина Т.Ю., Дзюбенко С.В. Теория и практика развития исследовательских компетенций учителя. М.: Нестор-История, 2017. 192 с.

Макеева С.Н. Компетентностный подход к методической подготовке учителя иностранного языка // Вестник Бурятского государственного университета. 2010. №15. С. 201-205.

Мутырова А.С. Преимущество в формировании профессиональной направленности студентов // Вестник Адыгейского государственного университета: Сетевое электронное научное издание. Сер. 3: Педагогика и психология. 2008. № 7. С. 70-72.

Никитина Е.Ю., Афанасьева О.Ю., Федотова М.Г. Методическая компетенция будущего учителя иностранного языка //Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2013. №12. С. 54-65.

Никонорова И.Я. Особенности использования системно-структурного критерия в определении профессиональной компетентности учителя. Комсомольск-на-Амуре, 2003. 192 с.

Пригожин А.И. Нововведения: стимулы и препятствия. М.: Экономика, 2019. 129 с.

Рындина Ю.В. Исследовательская компетентность как психолого-педагогическая категория // Молодой ученый. 2011. № 1 (24). С. 228-232.

Тонких А.П. Проектная деятельность в курсе обучения математике будущего учителя начальных классов: компетентностный подход // Вестник Брянского государственного университета. 2017. № 2(32). С. 286-292.

Ярикова Л.И. Педагогика непрерывного образования в системе наук о человеке // Вестник ТГПУ. 2009. № 7(85). С. 122-125.

Published

2024-01-30

How to Cite

1.
Амяга НВ, Быкова ИВ, Зяблова ЕС, Удовенко ЕВ. Competencies of the future: what skills do graduates of Russian universities need. УО [Internet]. 2024Jan.30 [cited 2024Jul.1];14(1-2):143-51. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1302

Issue

Section

INCLUSIVENESS OF THE EDUCATIONAL SPACE

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>