Methodology of the study of teaching English (foreign) language in the field of emergency situations
DOI:
https://doi.org/10.25726/l3167-8775-2855-gKeywords:
methodology of teaching foreign languages, Ministry of Emergency Situations, professionally oriented education, competence-based approachAbstract
The problem of developing an effective methodology for teaching foreign languages in the bowels of special departments, in particular, in the Russian Ministry of Emergency Situations, remains the most relevant in the context of international cooperation between government agencies in the field of emergency response. The purpose of this study was to develop a methodological approach to teaching English (a foreign language) the language in the Russian Ministry of Emergency Situations system. A comprehensive methodological approach was applied in the work, including: 1) analysis of domestic and foreign experience in teaching foreign languages in the field of emergency services; 2) research of the specifics of the Ministry of Emergency Situations and requirements for the level of English proficiency; 3) development of curricula and courses taking into account professional tasks; 4) conducting experimental classes; 5) student questionnaires. As a result of the research, a methodology for teaching English in the Ministry of Emergency Situations was developed, focused on the formation of professionally significant competencies. The proposed approach makes it possible to integrate language and vocational training, contributing to improving the efficiency of the service staff.
References
Воронина М.В. «Перевернутый» класс – инновационная модель обучения // Открытое образование. 2018. № 5. С. 40-51.
Гришина Е.В., Шевелева В.В. Структура и функции профессионального подъязыка сотрудников системы МЧС: мат. VI Междунар. науч.-прак. конф. 3 марта 2017 г // Иностранные языки и литература в международном образовательном пространстве. УрФУ, 2017. С. 168-176.
Иванова С.Г., Дмитриева Е.В., Сахарова Н.С. Методика использования подкастов в процессе обучения иностранным языкам в университете // Вестник Оренбургского государственного университета. 2016. № 2(190). С. 20-25.
Кашпирева Т.Б. Инновационные технологии преподавания русского языка как иностранного в контексте информатизации учебного процесса: мат. III Междунар. науч. конф. // Информатизация образования и методика электронного обучения. Красноярск, 2019. С. 139-143.
Колесникова ЕВ., Мидуков В.З. Теория и методика обучения с использованием технологии проектного обучения: учеб. пос. Томск, 2003. 88 c.
Кузина О.А., Раднер С.С., Тимарин А.Н. Сопоставительный анализ дистанционного образования академии гражданской защиты МЧС России // Инновационная экономика и общество. 2022. №1 35). С. 61-66.
Кузина О.А., Романова Т.А., Байкова И.А., Чунова В.Л. Совершенствование методики преподавания лексического материала на английском языке по тематике действия в условиях чрезвычайных ситуаций // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 3(61). С. 160-170.
Кузина О.А., Романова Т.А., Чунова В.Л. Основные недостатки дистанционного обучения иностранным языкам в неязыковом вузе и предложения по их устранению: мат. V Всеросс. науч.-прак. конф. // Актуальные проблемы обучения иностранным языкам в неязыковом вузе. М., 2023. С. 158-162.
Кузина О.А., Романова Т.А., Чунова В.Л. Теоретико-образовательные подходы и стандарты управления чрезвычайными ситуациями в США, Великобритании, Австралии и ОАЭ // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 5. С. 10.
Кузина О.А., Тимарин А.Н. Методика преподавания английского языка по тематике действия в условиях чрезвычайных ситуаций: мат. V Всеросс. науч.-прак. конф. // Aктуальные проблемы обучения иностранным языкам в неязыковом вузе. М., 2023. С. 93-102.
Кузина О.А., Чунова В.Л., Вецпер Н.Н. Модели и стратегии подготовки к чрезвычайным ситуациям // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 3(61). С. 202-214.
Ткачева Т. И. Проектная методика в преподавании английского языка в неязыковых вузах: целесообразность и значение // Культура и безопасность. 2023. № 1. С. 42-49.
Фирсова П. Перевернутый класс: технология XXI века. 2016.
Чернявская А.П., Ванчакова П.П., Вацкель Е.А., Барабошина A.A. Самонаправляемое обучение студентов в «перевернутом» классе // Ярославский педагогический вестник. 2019. № 2. С. 60- 66.
Gao Y. Constructing internationalization in flagship universities from the policy-maker's perspective // Higher Education. 2014. № 70. рр. 359-373
Kehm B., Teichler U. Research on internationalisation in higher education // J. of studies in international education. Fall/Winter. 2017. Vol. 11. № 34. рр. 2б0-273.
Zong X., Rhoads R., Wang X., Shi X., Chang Y. China's rising research universities: А new era of global ambition. Book review // Higher education, 2014. № 70. рр. 605-607.