Comparative analysis of methods for teaching piano in various cultural traditions: from the classical European school to modern American approaches

Authors

  • Sun Yue Russian State Pedagogical University A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/j2371-4388-1702-x

Keywords:

piano, teaching, classical methods, modern approaches, comparative analysis

Abstract

In recent decades, Western culture has seen significant changes in approaches to teaching the piano. While the classical European school adheres to strict canons, modern teachers from North America strive for more flexible and individualized methods. The purpose of this study is to provide a comparative analysis of the main piano teaching methodologies in classical Europe and the modern United States in terms of their advantages and disadvantages. The research materials included curriculum and teaching aids for piano at leading conservatories and music schools in Europe and North America. An analysis of video recordings of piano lessons from various teachers was also carried out. As a result of the study, the main approaches to teaching piano in classical European and modern American schools were identified. The advantages and disadvantages of each method are shown, as well as the possibilities of their integration in modern practice of teaching piano. Thus, this study has important theoretical and practical significance for improving methods of teaching piano, taking into account the best world achievements and individual characteristics of students. In the future, it would be advisable to study the issue in more detail using large samples and experimentally test the proposed innovative approaches.

References

Берлянчик М.М. Вопросы развития культуры интонирования в обучении скрипача: учеб. метод. пос. М.: Изд-во Российской государственной специализированной академии искусств, 2014. 168 с.

Бодина Е.А. История музыкальной педагогики. От Платона до Кабалевского: учебник и практикум. М.: Юрайт, 2023. 246 с.

Зеленкова Т.В. Творческое воображение в развитии музыкально-исполнительского мастерства: дис. канд. психол. наук: 19.00.01. Москва, 1999. 174 с.

Кан Ю. Фортепианное обучение в современном Китае: мотивация и (или) дидактика? // Человеческий капитал. 2020. № 5(137). С. 8488.

Малинковская А.В. О некоторых универсалиях педагогической мысли в области фортепианного исполнительства // Музыкальное искусство и образование. 2022. Т. 10. № 2. С. 9-28.

Малинковская А.В. Искусство фортепианного интонирования. М.: Юрайт, 2018. 323 с.

Маряч А.Ю., Шипилкина Т.А. Формирование профессиональной культуры педагога-музыканта у иностранных студентов в процессе музыкально-инструментальной подготовки в российском педагогическом вузе // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2021. Т. 26. № 194. С. 134-146.

Мухина В.С. Уникальный феномен интонирования, присущий человеку, и его воплощение в науках // Развитие личности. 2015. № 3. С. 41-53.

Нейгауз Г.Г. Об искусстве фортепианной игры: Записки педагога. 5-е изд. М.: Музыка, 1988. - 240 с.

Прасолов Е.Н. Художественно-творческое развитие музыканта-исполнителя: проблема преемственности. Тольятти: Композитор, 2009. 236 с.

Се Хэн. Проблемы фортепианной педагогики в Китае // Известия российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2016. №179. С. 109-113.

Станиславский К.С. Работа актера над собой: в 2 ч. М.: Юрайт, 2019. Ч. 1. 171 с.

Холопова В.Н. Музыка как вид искусства. СПб.: Лань; Планета музыки, 2014. 320 с.

Цагарелли Ю.А. Психология музыкально-исполнительской деятельности: дис. д-ра психол. наук: 19.00.03. Казань, 1989. 425 с.

Шипилкина Т.А. Проблема музыкального восприятия в теории и практике музыкального образования // Педагогический институт имени В.Г. Белинского: традиции и инновации: мат. VIII всерос. науч.-практ. конф., посвящ. 83-летию Педагогического института имени В.Г. Белинского Пензенского государственного университета. Пенза: Изд-во Пензенского государственного университета, 2022. С. 286-288.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Yue S. Comparative analysis of methods for teaching piano in various cultural traditions: from the classical European school to modern American approaches. УО [Internet]. 2023 Dec. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(12-1):191-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1247

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS