Development and testing of interdisciplinary methods of teaching foreign languages in universities
DOI:
https://doi.org/10.25726/n9307-4603-4822-wKeywords:
interdisciplinary approach, foreign languages, knowledge integration, medical terminology, natural sciencesAbstract
Currently, the problem of developing the interaction of various fields of knowledge and an interdisciplinary approach to learning is very relevant in the modern educational space of higher education. This study is devoted to exploring the possibilities of developing new approaches to learning foreign languages by integrating linguistic knowledge with data from the natural sciences and humanities. A program for learning English was tested, including the study of lexical material related to natural science and medical terms. During the experimental work, 60 first-year students of the Faculty of Biology and Chemistry of ChSU named after. A. A. Kadyrov assessed the effectiveness of the developed methodology for teaching a foreign language based on interdisciplinary connections. The purpose of this study was to develop and test a methodology for teaching English to students at a natural science university based on the use of interdisciplinary connections. The educational process of the biology department of one of the leading universities in the country was chosen as an experimental base for testing the proposed methodology. To further characterize the characteristics of the assimilation of lexical material by students of the experimental and control groups, an analysis of speed indicators of term recognition at the final stage of training was carried out.
References
Авраменко А.П. Лингводидактический потенциал чат-ботов и виртуальных помощников как средств распознавания речи технологиями искусственного интеллекта // Мир науки, культуры, образования. 2022. №3 (94). С. 9-12. URL: https://doi.org/10.24412/1991-5497-2022-394-9-12
Батраева И.А., Шилова С.А., Крючкова А.А. Образовательный чат-бот: особенности архитектуры и лингводидактические перспективы // Информационные технологии в образовании. 2022. № 5. С. 23-27. EDN: ACYKTA
Ветчинова М.Н. Теория и практика иноязычного образования в отечественной педагогике второй половины XIX - начала XX века: смена парадигм. Курский государственный университет. Курск, 2009. 330 с.
Горбунова Н.В., Болдырева Е.П., Григорьева Т.Ю. Цифровизация как приоритетное направление модернизации российского образования, под ред. Н.В. Горбуновой. Саратов: Саратовский социально-экономический университет, 2019. 152 с.
Жижина А.Е. К структуре языковой личности II Языковой дискурс в социальной практике: Сб. науч. трудов Межд. науч.-практич. конф. Тверь, 2017. С. 91-94.
Кошелева А.О., Гонеев А.Д., Сухорукова А.А. Деятельностио-ценностный подход в цифровом образовании: монография, под общ.ред. А.О. Кошелевой. Курск. Учитель, 2019. 168 с.
Кургузов А.В., Латушкина В.А. Совместное использование дополненной реальности искусственного интеллекта в образовании // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 69-4. С. 155-158.
Никитина Г.А., Тернова Н.В. Электронные учебно-методические пособия как средство интенсификации процесса обучения иностранному языку // Перспективы науки и образования. 2019. № 6 (42). С. 435-444. URL: https://doi.org/10.32744/pse.2019.6.36
Орлова Л.К. Цифровизация иноязычного образования посредством компьютерных игр (как новых медиа) // Средства массовой коммуникации в многополярном мире: проблемы и перспективы: материалы XII Всерос. науч.-практ. конф. М.: Российский университет дружбы народов. 2021. С. 376-380. EDN: DKWATN
Рыжова В.В. Повышение интереса обучающихся к изучению социокультурной информации посредством IT технологий // Иностранные языки: проблемы преподавания и риски коммуникации, под ред. Р.З. Назаровой, Г.А. Никитиной. Саратовский источник. Саратов: 2019. Вып. 12. С. 100-106. EDN: YWIPCX
Уваров А.Ю. Модель цифровой школы и цифровая трансформация образования // Исследователь. 2019. № 1-2 (25-26). С. 22-37.
Шилова С.А. Формирование жизненных компетенций в рамках преподавания иностранного языка в вузе. Саратов: Изд-во Саратовского университета, 2021. 144 с.
Шилова С.А., Крючкова А.А. Методологические требования к структуре чат-бота как образовательной платформы // Организация самостоятельной работы студентов по иностранным языкам. 2021. № 4. C. 232-236. EDN: UDWUNF
Humble N., Mozelius P. The threat, hype, and promise of artificial intelligence in education // Discover Artificial Intelligence. 2022. Vol. 2. Article 22. URL: https://doi.org/10.1007/s44163-022-00039-z
Tapalova O., Zhiyenbayeva N. Artificial intelligence in education: AIEd for personalized learning pathways // The Electronic Journal of e-Learning. 2022. Vol. 20, iss. 5. P. 639-653. URL: https:// www.researchgate.net/publication/366181078_Artificial_Intelligence_in_ Education_AIEd_for_Personalised_Learning_Pathways