Innovative approaches to teaching foreign languages at the university: the use of blended learning and virtual reality technologies

Authors

  • Victoria K. Nikitina Vladimir State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/a7383-0113-1778-m

Keywords:

foreign languages, higher education, blended learning, virtual reality technologies, innovative techniques, interactive learning

Abstract

This article is devoted to the analysis of innovative approaches to teaching foreign languages in higher educational institutions. Modern education is extremely dynamic, and in the context of globalization and the development of information technology, the need for high-quality learning of foreign languages is steadily increasing. Of particular interest is the use of blended learning and virtual reality (VR) technologies, which can significantly transform the learning process. The study is based on the analysis of empirical data obtained as a result of teaching students at leading universities. The English language study programs implemented in the period 2020-2023 were chosen as the basis. The study used methods of quantitative and qualitative analysis, including statistical processing of student test results and teacher questionnaires. Special attention was paid to the study of the effectiveness of using VR in teaching, as well as the analysis of the combination of traditional and innovative teaching methods. As a result of the analysis, it was found that blended learning, combining classical teaching methods with interactive online sessions, helps to increase the level of student engagement. The use of VR technologies, including language environment simulators and interactive virtual tours, has improved the quality of foreign language learning. It was noted that the use of VR increases the efficiency of vocabulary memorization by an average of 27% compared to traditional methods. The survey showed that 83% of students noted an increased interest in learning the language through the use of VR.

References

Аксенова И.Н. Роль коллокаций в формировании лексических навыков речи // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2019. Т. 24. № 181. С. 17-25.

Бароненко Е.А., Мухаметшина К.Р. К вопросу о применении песенного материала для формирования лексического навыка // Инновационная наука. 2018. № 4. С. 141-144.

Бондарева Н.Л., Степаненко Д.В. Дистанционное обучение: форма, технология, средство // Инновационные научные исследования. 2021. № 3-1 (5). С. 90-96.

Буренкова Н.В., Данилова Т.В., Сидорина М.С. Инновационные технологии как фактор реализации компетентностного подхода в образовании. Саратов: Ай Пи Ар Медиа, 2019. 220 с.

Воскрекасенко О.А., Мендова Н.С. Использование дистанционного обучения в высшей школе: преимущества и недостатки // Современные наукоёмкие технологии. 2020. № 9. С. 111-115.

Гузуева Э.Р., Зияудинова С.М., Жамборов А.А. Роль дистанционного обучения в современном образовании // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 3 (82). С. 242-243.

Джакаева А.А. Лексически подход в обучении англйскому языку как иностранному: теория и практика // Мир науки, культуры, образования. 2022 № 4 (95). С. 128-130.

Закоркина Н.А. Влияние дистанционного обучения на здоровье студентов высших учебных заведений // Социальные аспекты здоровья населения. 2021. Т. 67. № 3. С. 11.

Кудрявцева З.Г., Саитова К.А. Проектный метод и цифровые технологии в обучении РКИ // Теоретические и прикладные аспекты изучения речевой деятельности. 2020. Т. 13. № 6. С. 111-115.

Кунникова О.А. "Blended learning" как новый подход в обучении РКИ / О. А. Кунникова, М. М. Петросян // Специальная техника и технологии транспорта. 2020. № 5(43). С. 247-251.

Линник Л.А., Фаршатов Р.С. Особенности формирования вторичной языковой личности у иностранных обучающихся медицинского вуза // Лингвориторическая парадигма: теоретические и прикладные аспекты. 2020. № 25-1. С. 9193.

Мельничук М.В., Калугина О.А. Эффективность обучения иностранному языку в вузе: компоненты эмоционального и интеллектуального // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. № 8. С. 2627-2632.

Ощепкова О.Н., Петросян М.М. Роль преподавателя РКИ в формировании вторичной языковой личности студента-медика // Гуманитарные основы инженерного образования: методические аспекты в преподавании речеведческих дисциплин и проблемы речевого воспитания в вузе: сборник материалов VII Всероссийской научно-методической конференции. Санкт-Петербург Петергоф: Военная академия материально-технического обеспечения им. генерала армии А.В. Хрулева, Военный институт (железнодорожных войск и военных сообщений), 2021. С. 217-220.

Соколова Н.И. Анализ использования открытых электронных ресурсов в преподавании иностранного языка у студентов экономических специальностей вуза // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2 (87). С. 245-247.

Полат Е.С. Теория и практика дистанционного обучения: учебное пособие для вузов. Под редакцией Е.С. Полат. 2-е изд., перераб. и доп. Москва: Издательство Юрайт, 2023. 434 с.

Филатова О.Н., Лукина Е.В., Канатьев П.В. Преимущества и недостатки дистанционного обучения // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-2. С. 287-289.

Чердынцева Е.В., Якубенко О.В., Фролова П.И. Влияние дистанционного обучения на состояние физического здоровья обучающихся // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-1. C. 294-296.

Элбоева Г.Б., Бахромова Г.Ж. Коммуникативный подход в обучении неродному языку // Вестник науки и образования. 2020. № 10 (88). Ч. 3. С. 43-45.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Никитина ВК. Innovative approaches to teaching foreign languages at the university: the use of blended learning and virtual reality technologies. УО [Internet]. 2023Nov.30 [cited 2024Jul.3];13(11-2):19-25. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1164

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION