Transdisciplinary approach in the educational process: integration of sciences, methods and practices for the formation of flexible competencies

Authors

  • Emil E. Valitov Ufa State Petroleum Technological University
  • Ramis R. Gadelislamov Ufa State Petroleum Technological University

DOI:

https://doi.org/10.25726/u4651-5358-1408-a

Keywords:

transdisciplinarity, educational process, integration of sciences, flexible competencies, higher education, Russia

Abstract

Introduction: In modern academic discourse, the concept of transdisciplinarity is becoming particularly relevant, reflecting the desire of educational institutions to integrate diverse knowledge and practices. This is especially true of higher educational institutions in Russia, where the transdisciplinary approach is becoming a key vector in the formation of universal and adaptive competencies of students due to the rapidly changing requirements of the information society. Materials and methods: The study is based on the analysis of data on programs and courses implemented in 45 leading universities of Russia in the period from 2018 to 2023, as well as surveys and interviews with 1,200 students and 300 teachers of these universities. Qualitative and quantitative analysis, including correlation and regression analysis, were used as a methodological basis to assess the effectiveness of the transdisciplinary approach. Results: The application of the transdisciplinary approach in Russian universities has revealed an increase in the quality of education by 30%, which is reflected in the improvement of students' analytical skills by 40% and their ability to solve complex problems. The analysis revealed that courses integrating knowledge from at least three different disciplines contributed to an increase in students' critical thinking by 45%.

References

Андреев В.В., Гибадулин Р.Я., Жданов Р.И. Формирование трансдисциплинарного подхода к научной и педагогической деятельности как основная миссия Института перспективных исследований // Преподаватель XXI век. 2019. № 2. С. 9-22.

Антонова Н.Л., Сущенко А.Д., Попова Н.Г. «Мягкая сила» высшего образования как фактор мирового лидерства // Образование и наука. 2020. Т. 22, № 1. С. 31-58. DOI: 10.17853/1994-5639- 2020-1-31-58

Бринько И.И. Сравнительный анализ ожиданий участников образовательного процесса // Мир науки, культуры, образования. 2017. № 1 (62). С. 238-242.

Бянкин А.С., Бурдакова Г.И. Развитие инновационного предпринимательства в регионе на базе вуза: решение проблем подготовки кадров // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2018. 11(1). C. 136-145. DOI: 10.18721/JE.11112

Везетиу Е.В. Теоретические основы педагогического проектирования // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 64-2. С. 36-38.

Жабаков В.Е. Педагогическое управление качеством подготовки специалиста физической культуры: монография. Челябинск: Издательство Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета, 2016. 237 с. ISBN 978-5-906908-34-6.

Загвязинский В.И. О системном подходе к реформированию отечественного образования // Педагогика. 2016. № 1. С. 12-18.

Звонников В.И., Ерофеева В.С. Тенденции и проблемы в развитии высшего образования // Высшее образование сегодня. 2017. № 6. С. 2-7.

Ивонина А.И., Чуланова О.Л., Давлетшина Ю.М. Современные направления теоретических и методических разработок в области управления: роль soft-skills и hard skills в профессиональном и карьерном развитии сотрудников // Интернет-журнал «Науковедение». 2017. 9(1). С. 1-18.

Калинин С.И., Панкратова Л.В. Вариативные компоненты вузовского курса математического анализа: опыт внедрения в практику обучения // Образование и наука. 2020. Т. 22, № 1. С. 113-145. DOI: 10.17853/1994-5639-2020-1-113-145

Крежевских О.В. Проектирование системы трансдисциплинарного образования будущих педагогов в вузе // Педагогическое образование в России. 2020. № 6. С. 174-187. DOI: 10.26170/po20-06-20

Купавцев А.В. Концепция современной образовательной парадигмы // Вестник высшей школы «ALMA MATER». 2017. № 6. С. 10-15.

Плотников П.В., Кривулин Н.К. Прямое решение минимаксной задачи размещения в прямоугольной области на плоскости с прямоугольной метрикой // Вестник Санкт-Петербургского университета. Прикладная математика. Информатика. Процессы управления. 2018. Т. 14, Вып. 2. С. 116- 130. DOI: 10.21638/11702/spbu10.2018.204

Тестов В.А., Перминов Е.А. Роль математики в трансдисциплинарности содержания современного образования // Образование и наука. 2021. Т. 23. № 3. С. 11-34. DOI: 10.17853/1994-5639- 2021-3-11-34

Тищенко А.С., Сабанина Н.Р., Шарнин М.М., Чапыгина Г.С. Трансфер технологий как механизм культуроформации: ценностно ориентированный подход в управлении технологиями // Наука и технологии XXI века: тренды и перспективы: сб. ст. по итогам IV Профессорского форума. Т. 1. М.: Рос. профессорское собрание, 2021. С. 199-205.

Чистякова А.Н. Трансдисциплинарность в высшем образовании Китая // От дифференциации наук - к трансдисциплинарности: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвященной 250-летию Александра фон Гумбольдта. Абакан: ХГУ им. Н. Ф. Катанова, 2019. 232 с.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Валитов ЭЭ, Гаделисламов РР. Transdisciplinary approach in the educational process: integration of sciences, methods and practices for the formation of flexible competencies. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jun.30];13(11-1):165-72. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1152

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY