On the history of studying the question of the pedagogical organization of socio-cultural practices among young students at the university
DOI:
https://doi.org/10.25726/l4951-8583-1792-kKeywords:
socio-cultural practices, student youth, higher education, Russia, pedagogical organizationAbstract
Introduction: The question of the pedagogical organization of socio-cultural practices among students in Russian universities is gaining relevance in the light of modern educational trends and social transformations. Within the framework of this research, the analysis of historical aspects of the development of this field has been carried out since the 1990s, when the educational system of Russia underwent significant changes due to the transition to a market economy and the renewal of the socio-cultural context. Materials and methods: The research is based on the analysis of scientific papers, statistical data and historical documents covering the period from 1990 to 2020. The work used methods of qualitative analysis, including content analysis of academic literature and interviews with experts in the field of education. Special attention is paid to the study of socio-cultural programs implemented in leading Russian universities. Results: The analysis showed that since the early 1990s, there has been a steady increase in the number and quality of socio-cultural projects in Russian universities aimed at developing students' competencies in the field of social activity and cultural expression. In the period from 1990 to 2000, the number of such projects increased by 45%, and by 2020 - more than 3 times compared to 2000. The programs include both traditional forms of socio-cultural activities, such as theater and music circles, and innovative areas, including digital art and media culture.
References
Васильев Н., Филинберг И.Н., Васильева В.В. Дидактические пособия для развития детей с ОВЗ // Социальное развитие современного российского общества: достижения, проблемы, перспективы. 2020. № 12. С. 131-134.
Васильева В.С., Исрафилова Л.М., Федорова И.Ю. Работа в группах комбинированной направленности с детьми с тяжелыми нарушениями речи. Челябинск: Южно-Уральский государственный гуманитарно-педагогический университет, 2020. 95 с.
Гормакова В.В. Дидактические возможности формирования и развития исследовательской деятельности младших школьников // Ученые записки Крымского федерального университета имени В.И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология. 2018. Т. 4 (70), № 4. С. 10-15.
Григорьева В.С. Дискурс как элемент коммуникативного процесса: прагмалингвистический и когнитивный аспекты: монография. Тамбов: Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та, 2007. 288 с.
Кисова В.В., Калашникова А.В. Коррекция эмоциональной саморегуляции поведения у детей с задержкой психического развития // Карельский научный журнал. 2020. Т. 9, № 4 (33). С. 34-37. URL: https://doi.org/10.26140/knz4-2020-0904-0008
Корниенко Т.В., Потапов А.А., Петрова Т.Н. Профильное обучение школьников средствами медиаобразования: монография. Санкт-Петербург: Наукоемкие технологии, 2020. 161 с.
Кузнецов В.М., Панова К.С., Трошков С.Н. Предпочтения и факторы выбора модулей комплексного учебного курса «Основы религиозных культур и светской этики» в школах Челябинской области // Проблемы культурного образования: сборник научных и учебно-методических трудов (ежегодник). Вып. 17. Мин. обр. и науки Челяб. обл.; Челяб. институт перепод. и пов. квал. работ. образ.; отв. ред. В.М. Кузнецов. Электрон. Челябинск. 2021. С. 183.
Куликова Л.И. Роль и возможности наглядно-дидактических пособий в коррекции и развитии речи детей дошкольного возраста // Форум. Серия: Гуманитарные и экономические науки.2019. № 1 (16). С. 61-66.
Петрова Л.В. Типологические особенности ценностного отношения к здоровью педагогов // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2019. Т. 8, № 2-1. С. 231-236.
Салимгареев Д.В., Салимгареев М.В. Солидарность как рациональный выбор в социальной теории и практике // Манускрипт. 2020. Т. 13, № 7. C. 109-112. URL: https://doi.org/10.30853/manuscript.2020.7.20
Селезнева Л.В., Тортунова И.А. Ценностные ориентиры в системе дополнительного профессионального образования // Гуманитарные науки. 2020. № 4 (52). С. 69-76.
Селиванова Е.А. Развитие представлений о цифровом этикете у современного педагога как фактора готовности к обмену знаниями в виртуальной среде // Казанский педагогический журнал. 2021. № 5 (148). С. 74-81.
Скрипова Н.Е. Основания отбора содержания повышения квалификации педагогов в условиях цифровизации // Казанский педагогический журнал. 2021. № 3 (146). С.35-42.
Уварова О.Н. Инклюзия как тенденция развития современного образования и ее проблемы // Современное образовательное пространство: психологическое благополучие и культура безопасности: сборник докладов межрегиональной конференции с международным участием. 2017. С. 129-132.
Чистякова С.Н., Родичев Н.Ф. Основные тенденции развития образования в условиях социально-экономических изменений в обществе // Платформа-навигатор: развитие карьеры. 2019. № 3. С. 3.