Methods of formation of critical thinking among students in higher education: comparative analysis of foreign and domestic experience

Authors

  • Artur O. Iskhakov Ufa state petroleum technological university
  • Alexey E. Ishalin Ufa state petroleum technological university

DOI:

https://doi.org/10.25726/z0637-2065-4141-x

Keywords:

critical thinking, educational methods, higher education, comparative analysis, foreign experience, domestic experience, interactive technologies, analytical approach

Abstract

Introduction. The modern stage of the development of the educational sphere is characterized by the increasing actualization of the problem of the formation of critical thinking among students of higher educational institutions. Critical thinking, being a fundamental aspect of intellectual development, contributes to the formation of an analytical approach necessary for effective perception, comprehension and application of knowledge in various fields of activity. Materials and methods. The research is based on a comparative analysis of methods and approaches to the formation of critical thinking among students in higher education in various countries. Data from 30 foreign and 20 domestic universities were analyzed, including an analysis of curricula, teaching aids and interviews with teachers. In parallel, an empirical study was conducted among 500 students of these educational institutions in order to assess the effectiveness of the methods used. Results. In the course of the research, the key methods of critical thinking formation used in foreign and domestic educational institutions were identified. One of the most common approaches in foreign universities is the use of interactive educational technologies, including the case method (used in 70% of the universities studied), debates and group discussions (60%), as well as the project method (50%). In domestic practice, the use of traditional lectures with elements of discussion prevails (80%), analysis of scientific texts (65%) and solving practical problems (55%).

References

Абдильманова Д.Р. Классификация навыков 21-го века, приемлемых для внедрения в учебный процесс в рамках обучения английскому языку // Вестник северо-казахстанского университета им. Манаша Козыбаева. 2019. URL: https://articlekz.com/article/33642

Блинов В.И., Дулинов М.В., Есенина Е.Ю., Сергеев И.С. Проект дидактической концепции цифрового профессионального образования и обучения. М.: Перо, 2019. 72 c.

Бова Т.И., Дроздович Е.Н., Кузьменко О.И. Чему учит дистанционное образование? // Alma mater (Вестник высшей школы). 2020. № 9. С. 61-63.

Выготский Л.С. Педагогическая психология; под ред. В.В. Давыдова. М.: Астрель, 2010. 671 с.

Гафуров И.Р., Ибрагимов Г.И., Калимуллин А.М., Алишев Т.Б. Трансформация обучения в высшей школе во время пандемии: болевые точки // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 10. С. 101-112.

Гоглачев А.В., Лойко А.Э., Гоглачев А.А. Требования к дистанционному обучению и оценке его результатов // Сборник статей XII международной научно-методической конференции «Новые образовательные технологии в вузе». Екатеринбург, 2015. С. 383-385.

Жигалова О.П., Копусь Т.Л. К вопросу об использовании симулятора в системе профессиональной подготовки учителя // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 3. С. 141.

Жохова М.П., Козьмина И.С., Жохова П.Е. Совершенствование контроля знаний студентов в условиях введения балльно-рейтинговой системы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2021. № 1. С. 87-95.

Иоголевич Н.И., Лободенко Е.И. Академическая недобросовестность студентов технического вуза: масштабы проблемы и пути решения // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Том 5. Выпуск 1. С. 99-106.

Корешникова Ю.Н., Фрумин И.Д. Профессиональные компетенции педагога как фактор сформированности критического мышления студентов // Психологическая наука и образование. 2020. Т. 25. № 6. C. 88-103.

Корешникова Ю.Н., Фрумин И.Д., Пащенко Т.В. Барьеры для создания педагогических условий развития критического мышления в российских вузах // Педагогика. 2020. Т. 84. № 9. С. 45-54.

Мамаева Н.А., Ильясова А.К., Селимов З.М. Разработка образовательной платформы для тестирования математических дисциплин в образовательных учреждениях // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. № 4. C. 9. URL: https://mir-nauki.com/PDF/29PDMN421.pdf.

Назарова Л.И., Симан А.С., Лямина И.М., Колоскова Г.А. Организация прокторинга в дистанционном обучении студентов аграрного вуза // Агроинженерия. 2020. № 4 (98). С. 72-77.

Никонорова Л.М., Маминова Л.В. Использование проектного обучения в профессионально-ориентированном обучении иностранному языку студентов в техническом вузе // Казанский лингвистический журнал. 2019. № 3 (2). С. 136-143.

Попова С.Н. Теория поколений — ключ к оптимизации процесса обучения современного студента // Актуальные проблемы лингвистики и лингводидактики иностранного языка делового и профессионального общения: материалы VII Международной научной конференции. М.: РУДН, 2016. С. 58-60.

Смирнова И.В. Понятие критического мышления в современной педагогической науке // Современные проблемы науки и образования. 2015. №5. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=22783

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Исхаков АО, Ишалин АЭ. Methods of formation of critical thinking among students in higher education: comparative analysis of foreign and domestic experience. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.3];13(11-1):36-44. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1136

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION