Integration of theoretical and practical training in the system of training specialists for the railway industry

Authors

  • Anatoly B. Fokeev Samara State Transport University
  • Alexander V. Varlamov Samara State Transport University

DOI:

https://doi.org/10.25726/s4190-6452-6014-c

Keywords:

railway transport, educational process, theoretical training, practical training, integration of training, training of specialists, Russian Railways, statistical analysis, quality of education

Abstract

Introduction. The relevance of the topic is due to the need to improve the process of training highly qualified specialists for the railway industry in Russia. The effectiveness of training largely depends on the harmonious combination of theoretical knowledge and practical skills, which is especially important in the context of a dynamically developing technical and technological environment of railway transport. The research aims to identify the main methods and approaches to the integration of theoretical and practical training, as well as to analyze their effectiveness based on statistical data and practical examples. Materials and methods. The study used data from Russian Railways (RZD), educational institutions providing training in the field of railway transport, as well as the results of a survey of students and teachers. Methods of qualitative and quantitative analysis were used, including statistical analysis, comparative analysis and the case study method. Results. The analysis showed that the integration of theoretical and practical training contributes to improving the quality of training specialists for the railway industry. Based on data for 2020-2023, it was revealed that students undergoing practical training at real railway facilities show 18% better results in professional activity compared to those who received an exclusively theoretical education. It was also noted that 67% of graduates who completed integrated training received job offers from leading companies in the industry during the first year after graduation.

References

Дергачёв А.И., Дергачёв С.А., Перепеченов А.М. Современные информационные технологии в ПГУПС // Профессиональное образование, наука и инновации в XXI веке: Сборник трудов XII Санкт-Петербургского конгресса. Под общ. ред. Т.С. Титовой. Санкт-Петербург: ПГУПС, 2018.С. 73-74.

Дергачёв А.И., Дергачёв С.А., Перепеченов А.М. Современные информационные технологии в ПГУПС // Профессиональное образование, наука и инновации в XXI веке: Сборник трудов XII Санкт-Петербургского конгресса. Под общ. ред. Т.С. Титовой. Санкт-Петербург: ПГУПС, 2018. С. 73-74.

Кленина Л.И. Цифровизации энергетики как стимул трансформации компетенций инженера // Социальные новации и социальные науки. 2022. № 1 (6). С. 148-160.

Куранова О.Н., Дергачев А.И., Ватулин Я.С., Лебедева Н.А. Обоснование эффективности дистанционной доподготовки персонала железнодорожного транспорта // Системы автоматизированного проектирования на транспорте: Сборник трудов VII Международной научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых. Санкт-Петербург: ПГУПС, 2017. С. 119-124.

Коновалов С.В., Козырева О.А. Педагогическое моделирование в конструктах современного образования // Вестник Томского государственного педагогического университета (TSPU Bulletin). 2017. № 1 (178). С. 58-63.

Непрокина И.В., Ершова Н.Н. Опыт реализации ФГОС СПО по формированию и мониторингу профессиональных компетенций в колледже // Вестник Самарского государственного технического университета. 2015. № 2. С.149-154.

Непрокина И.В. Метод моделирования как основа педагогического исследования // Теория и практика общественного развития. 2013. № 7. С. 61-64.

Панычев А.Ю. Условия, перспективы и экономика качества транспортного образования // Вестник Ростовского государственного экономического университета (РИНХ). 2015. № 3 (51). С. 90-96.

Петрова А.С., Афанасьева Ю.В., Левкина Н.Н. Информатизация образования: проблемы и перспективы // Интерактивная наука. 2017. № 11 (21). С. 39-41. URL: https://doi.org/10.21661/r-465136

Сериков В.В. Личностная и компетентностная стратегии урока // Учебный год. ФГНУ «ИСРО РАО». 2020 № 1(59). С. 23-27.

Савченко И.В., Шефиева Э.Ш., Чуриков М.П., Котляренко Ю.Ю. Инженерное образование и системы подготовки выпускников технических вузов к осуществлению профессиональной деятельности в ведущих странах мира: моногр. Под ред. проф. Т.Е. Исаевой; Ростов. гос. ун-т путей сообщения. Ростов. н/Д, 2016. 244 с.

Скораева Е.А., Тарасюк О.В. О современной модели повышения квалификации специалистов железнодорожного транспорта // Проблемы современного педагогического образования: сборник научных трудов. Ялта: РИО ГПА, 2018. № 61 (3). С. 264-267.

Скораева Е.А. Теоретическое описание структурно-функциональной модели повышения квалификации специалистов холдинга «Российские железные дороги» // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2022. № 3 (52). С. 25-33.

Хуторской А.В. Методологические основания применения компетентностного подхода к проектированию образования // Высшее образование в России. 2017. № 12. С. 85-91.

Чупина В.А. Рефлексивный метод и его роль в развитии профессионального мышления управленческих кадров // Образование и наука. 2010. № 11 (79). С. 12-22.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Фокеев АБ, Варламов АВ. Integration of theoretical and practical training in the system of training specialists for the railway industry. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.3];13(11-1):11-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1133

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION