Transformation of pedagogical activity of teachers of higher educational institutions in the era of digitalization of the educational sphere

Authors

  • Alexander I. Gurnikovsky Southern Federal University
  • Renata Yu. Gurnikovskaya Southern Federal University
  • Maria Yu. Osipova Pyotr Kapitsa Moscow School
  • Victoria S. Lyashenko MIREA — Russian Technological University
  • Natalia N. Shadrina Bauman Moscow State Technical University; Moscow Polytechnic University
  • Igor M. Tararin State University of Management

DOI:

https://doi.org/10.25726/j0169-3689-1151-s

Keywords:

digitalization of education, pedagogical activity of teachers of higher educational institutions

Abstract

This article examines the topic of global changes in the teaching activities of teachers of higher educational institutions in the context of the rapid digitalization of education. The authors examined the transformation of the teaching activities of higher education teachers in the context of digitalization on a global scale, as well as the consequences of these changes in higher education. The article presents the results of a study on the attitude of university teachers to the ongoing changes in education and the key challenges they face in the process of digitalization. The main problems faced by university teachers in the context of digitalization of education are studied. To solve problems, the article proposes several main directions for overcoming them. The issues of developing educational programs and curricula, including productive independent work in the educational process and effective communication with students in the digital environment are considered. The article may be of interest to managers and teachers of higher educational institutions, as well as a wide audience of education professionals at all levels in the coming era of the “Fourth Industrial Revolution”. University teachers are faced with the task of transforming their mental models of professional activity, which are deeply influenced by their value orientations, relationships in the educational environment, expectations from professional activities, social attitudes and real actions that they take within the framework of their professional duties and, most importantly, – attitude to these changes.

References

Алекперов И.Д., Баланкина Е.С., Гурниковский А.И., Гурниковская Р.Ю., Кулешова Ю.Д., Усачева Т.В. Элементы общепрофессиональной подготовки в вузе в рамках нелинейной информационно- образовательной среды // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 2. C. 57-66.

Алекперов И.Д., Баланкина Е.С., Гурниковский А.И., Гурниковская Р.Ю., Кулешова Ю.Д., Усачева Т.В. Формирование профессиональных компетенций студентов в электронной информационно-образовательной среде вуза // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3. C. 10-22.

Высоцкая П.А., Гурниковский А.И., Гурниковская Р.Ю., Кулешова Ю.Д., Осипова М.Ю., Самосудова Л.В. Рабочие модели обучения профессорско-преподавательского состава высших учебных заведений цифровым навыкам // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 4. C. 180-191.

Гурниковская Р.Ю. Информационно-образовательная среда общенаучной подготовки студентов гуманитарных специальностей // диссертация канд. пед. наук: 13.00.08 РГПУ. Ростов-на-Дону. 2006. С. 230.

Демидова Т.Е., Тонких А.П. Реализация компетентностного подхода в вузе // Проблемы подготовки учителя для современной российской школы: сборник материалов: Тезисы докладов Всероссийской научно-практической конференции преподавателей педагогических учебных заведений: программы учебных дисциплин, специальных курсов и семинаров для студентов педагогических вузов и колледжей, обеспечивающие подготовку к работе по Образовательной системе "Школа 2100". Москва: ООО "Баласс"; Издательский Дом РАО, 2007. С. 36-39.

Сериков В.В. Личностно-ориентированный подход в образовании: концепции и технологии: Монография. Волгоград. Перемена, 1994. 152 с.

Сериков В.В. Образование и личность. Теория и практика проектирования пед. систем. М.: Издательская корпорация «Логос», 1999. 272 с.

Обучение цифровым навыкам: глобальные вызовы и передовые практики. Аналитический отчетк III Международной конференции «Больше чем обучение: как развивать цифровые навыки». Корпоративный университет Сбербанка. Москва: АНО ДПО «Корпоративный университет Сбербанка». 2018. 122 с.

Gurnikovskaya R.U. , Gurnikovskiy A. I., & Kuleshova Yu.D. (2022). The Possibilities Of Information And Educational Environment At A Technical University. ISCKMC 2022 International Scientific Congress «KNOWLEDGE, MAN AND CIVILIZATION». The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences, Vol. 129, Pp. 515 - 521. https://doi.org/10.15405/epsbs.2022.12.65

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Гурниковский АИ, Гурниковская РЮ, Осипова МЮ, Ляшенко ВС, Шадрина НН, Тарарин ИМ. Transformation of pedagogical activity of teachers of higher educational institutions in the era of digitalization of the educational sphere. УО [Internet]. 2023Oct.15 [cited 2024Jul.3];13(10-1):63-74. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1077

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE